Lekcja: Bicie na 4/4 w podziale ósemkowym
Bicie (rytm) 4/4
Bicie, jakiego się teraz nauczysz, przedstawiłem na poniższym diagramie.
Jak to zrobić?
Chwyć lewą ręką pierwszy akord, a prawą ręką wykonasz za chwilę tzw. „bicie” czyli rytmiczne uderzenia w struny.
Strzałki w dół na tym diagramie oznaczają uderzenie od góry do dołu (od struny E6 do E1).
Uderzenie to robi się najczęściej trzema palcami (wskazującym, środkowym i serdecznym) podgiętymi lekko do środka dłoni.
Strzałki w górę na tym diagramie oznaczają uderzenie od dołu do góry (od struny E1 do E6).
Uderzenie to wykonaj, używając kciuka odgiętego lekko na zewnątrz dłoni. Ważne, byś wszystkie struny uderzał mniej więcej z równą siłą.
Wszystkie palce powinny być dosyć swobodne. Powinny lekko sprężynować – czyli być delikatnie usztywnione… ale nie sztywne!!!
Uderzaj w struny na wysokości otworu znajdującego się w pudle rezonansowym. W tym miejscu uderzając, uzyskasz wyraźne, pełne, głośne brzmienie gitary.
W diagramie z biciem znajdują się cyfry i spójniki „i” prezentujące tempo.
Już od pierwszych lekcji licz sobie tempo: „raz i – dwa i – trzy i – cztery i”.
Idealnie, byś grał z metronomem, na którym ustawiasz sobie tempo dostosowane do Twoich obecnych możliwości.
Jeśli nie posiadasz jeszcze dobrego metronomu (lub wspomnianego przeze mnie tunero-metronomu), to tymczasowo możesz użyć metronomu programowego. Jest tego sporo w sieci. Znalazłem coś takiego na stronie http://www.jamcenter.com/metronomepop.html. Jest to metronom nie wymagający instalowania na komputerze, a jedynie dostępu do sieci.
Ustaw tempo 112 BPS (trochę wolniejsze niż w moim przykładzie) lub 120 BPS (trochę szybsze niż w moim przykładzie). Niestety nie da się ustawić pośrednich wartości. Możesz, a nawet powinieneś zacząć od tempa wolniejszego przy pierwszych próbach.
Zauważ, że uderzenia masz robić tylko na „raz… dwa i… i cztery i”.
Jednak ręką powinieneś ruszać w górę i w dół nawet wtedy, gdy nie robisz uderzeń.
W dół na „raz… dwa… trzy… cztery…”. W górę na „… i… i… i… i”.
Chodzi o to, by realizując bicie, ręka cały czas płynnie poruszała się ruchem jak w wahadle – góra-dół, góra-dół.
Posłuchaj teraz bicia razem z rytmem perkusji:
http://www.gitara-lekcje.pl/mp3/lekcja1-przyklad.mp3
Przykład, który słyszysz powyżej, zagrałem na akordach:
d-moll | d-moll | a-moll | a-moll | E-dur | E-dur | a-moll | A-dur7 :||
Ćwicząc to bicie po raz pierwszy, proponuję Ci – staraj się zagrać je, trzymając cały czas tylko jeden akord e-moll i graj z tym plikiem:
http://www.gitara-lekcje.pl/mp3/bicie_4-4_na_akordzie_e-moll.mp3
lub z tym plikiem (gitara z rytmem perkusji) na akordzie a-moll:
http://www.gitara-lekcje.pl/mp3/lekcja1_bicie_4-4-akord_a-moll-tempo_104.mp3
Dobra rada!
Bądź zdyscyplinowany.
Już od pierwszych ćwiczeń kontroluj tempo.
Graj z perkusją lub metronomem.
Zagraj bicie jak w przykładzie. Zamiast metronomu możesz użyć rytmu perkusji z przykładu powyżej.
Pobierz ode mnie plik z tego miejsca:
http://www.gitara-lekcje.pl/mp3/lekcja1-perc_bossa.mp3
Praktyczne ćwiczenie
Gdy już wyćwiczysz bicie na pojedynczych akordach, zacznij grać całe ćwiczenie.
Kolejne akordy graj w następującej kolejności:
a-moll | D-dur | G-dur | e-moll | a-moll | D-dur | G-dur | G-dur :||
W powyższym zapisie (stosowanym często w opracowaniach) pionowe kreski rozdzielają poszczególne takty.
Jeden takt, to jeden przebieg poznanego powyżej bicia. Czyli gramy jedno bicie na każdym akordzie.
Znak muzyczny :|| na końcu (tzw. repetycja) mówi nam o tym, że należy wszystko zagrać jeszcze raz od początku.
Ty graj tę sekwencję akordów wiele razy „w pętli”.
Uwaga! W zapisie akordów często pomija się słowo dur, pisząc nazwę akordu wielką literą, a słowo moll, pisząc nazwę akordu małą literą.
(dur lub moll określa charakter akordu. Wyjaśnię Ci to w lekcji teoretycznej w darmowym kursie).
Np. zapis A, oznacza akord A-dur, a zapis a, oznacza akord a-moll.
Powyższy przykład wystarczy więc zapisać w taki sposób:
a | D | G | e | a | D | G | G :||
Przykład powyższy oparty jest na akordach do utworu „Stumblin’ In” duetu Chris Norman & Suzi Quatro. Co prawda bicie jest minimalnie inne niż w oryginalnym nagraniu. Celowo dobrałem jednak ten przykład, gdyż można go zagrać z wykorzystaniem kilku najprostszych chwytów gitarowych. Wiem, że chcesz szybko rozpocząć przygodę z gitarą i chciałem Ci dać taką szansę.
Jeśli już z łatwością przechodzisz pomiędzy tymi akordami, możesz się pokusić o zagranie kolejnych przykładów, gdzie przejścia pomiędzy akordami są już nieco mniej wygodne dla palców.
Gdy już uda Ci się wyćwiczyć bicie i opanujesz płynne przechodzenie pomiędzy akordami, polecam Ci podjęcie prób zagrania z oryginalnym nagraniem.
Jeśli zainteresował Cię powyższy artykuł – lekcja gry, a chcesz uczyć się gry na gitarze w sposób zorganizowany w oparciu o materiał wprowadzany w rozsądnej kolejności według starannie dobranych przykładów… – polecam ci zapisanie się na
Darmowy kurs gry na gitarze od podstaw.
Gdy zdecydujesz, że chcesz stawiać kolejne kroki w edukacji gitarowej pod okiem doświadczonego nauczyciela gry, wtedy zapraszam Cię do kontaktu ze mną. Chętnie podzielę się swoją wiedzą i przekażę Ci umiejętności.
Polecam Ci głównie kontakt przez e-mail: witold.slendakowski@gmail.com.
Możesz skorzystać też z kontaktu przez telefon: 502 218 525.
Być może nie odbiorę (zapewne prowadzę zajęcia) – wtedy napisz SMS, a ja oddzwonię.
Zajęcia prowadzę głównie w swoim studio muzycznym pod Piasecznem.
W niektóre dni dojeżdżam do uczniów.
Wieczorami i rano udzielam lekcji przez Skype.