Lekcja 1 (cz.1): Konkretny przykład bluesa – „Rock Me Baby” B.B.King
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 1 (cz.1): Konkretny przykład bluesa – „Rock Me Baby” B.B.King
Sposób grania bluesa, jaki zaproponowałem Ci na początku lekcji, jest bardzo typowy i spotykany w aranżacjach wielu wykonawców. Czasami możesz się spotkać z sposobem grania charakterystycznym jedynie dla jednego konkretnego utworu. Do takich można zaliczyć metodę gry w utworze „Rock Me Baby” B.B. Kinga. Najlepiej zdobądź oryginalne nagranie i zobacz jak zagrał to „król”.
Z braku laku… 🙂 posłuchaj tego, co ja nagrałem.
Pobierz ⇒ „Rock me Baby” podkład
Tabulatura rozpisana dla pierwszego akordu – C-dur7 jest następująca:
Rytm dla akordu C
Zauważ, że ten typ akompaniamentu – w przeciwieństwie do wcześniej poznanego – nie nadaje się raczej idealnie do samodzielnego grania na gitarze. Brakuje w nim uderzenia na początku taktu.
Zaczynamy, układając poprzeczkę za pomocą pierwszego palca na pierwszej i drugiej strunie na VI progu. Jeśli chodzi o rytm, to uderzamy na trzecią triolę w pierwszej części taktu i przesuwamy na VIII próg, dokładnie trafiając w rytmie na początek 2 części taktu (na drugą ćwierćnutę). To w tym miejscu jesteśmy dopiero wyraźnie w dźwiękach akordu)
Później znowu na trzecią triolę, tym razem drugiej części taktu gramy septymę akordu na XI progu drugiej struny i kończymy uderzeniem w akord C-dur – uderzamy i natychmiast tłumimy (najlepiej zarówno przez lekkie uniesienie palców lewej ręki ponad progi, jak i przez opadającą na struny prawą ręką)
W przyszłej lekcji będę pisał o harmonii bluesa, ale już dziś nadmienię, że najczęściej wszystkie akordy triady posiadają dokładnie taką samą budowę z dokładnością do przesunięcia o pewien interwał (jest to bardzo wyjątkowe dla tego gatunku muzycznego, bo praktycznie w żadnym innym gatunku tak nie jest)
Co z tego mamy?
Mamy tyle, że pewne figury wystarczy po prostu przenieść w inne miejsce na gryfie i zagrać takim samym schematem po takim przeniesieniu.
Czyli tabulatura dla kolejnych dwóch akordów F-dur7 i G-dur7 jest analogiczna do tej dla C-dur7 z dokładności co do przesunięcia.
Rytm dla akordu F
Rytm dla akordu G
Progresja dla tego przykładu jest następująca:
C7 | C7 | C7 | C7 | F7 | F7 | C7 | C7 | G7 | F7 | C7 | C7/G |
Sądzę, że wszytko jasne. Przypomnę jedynie, że to co widzisz w ostatnim takcie: C7/G, oznacza, że grasz C7, a w basie zmienia się dźwięk na G (w naszym przypadku) zajmie się tym basista.
Czytaj dalej ⇒ Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 1: Techniki gitarowe: – hammer-on i pull-off (w pentatonice)