Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 1 (cz.1): Techniki gitarowe: – hammer-on i pull-off (w pentatonice) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 1 (cz.1): Techniki gitarowe: – hammer-on i pull-off (w pentatonice)

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 1 (cz.1): Techniki gitarowe: – hammer-on i pull-off (w pentatonice)

W lekcji promocyjnej wysłałem do Ciebie propozycję ćwiczenia bardzo prostej, a jednocześnie jednej z najczęściej wykorzystywanych skal – pentatoniki molowej.

Pobierz ⇒ pentatonika a-moll, 1 pozycja, V próg

Jeśli chodzi o technikę gry prawą ręką, dodam – graj tę pentatonikę, kostkując naprzemiennie. Pierwszy dźwięk uderzaj kostką w dół, drugi w górę, trzeci (już na piątej strunie) w dół, czwarty w górę… itd. Kostkowanie przykładu umieściłem nad tabulaturą. Jeśli chodzi o technikę gry lewej ręki, napiszę – przyciskaj poszczególne dźwięki właściwymi palcami. Opalcowanie przykładu umieściłem pod tabulaturą.

Zarówno kostkowanie, jak i opalcowanie, to bardzo ważne elementy. Nie odpuszczaj sobie! …bo np. nie wydaje Ci się wygodnie. Ograj to codziennie przynajmniej po kilka razy, aż stanie się wygodne i naturalne. Graj w wolnym tempie. Ważniejsze, by było równo niż szybko. Przyspieszaj nieznacznie każdego dnia tylko o tyle, o ile możesz grać równo. Bezwzględnie polecam Ci ćwiczenie skal z metronomem.
Robią tak najlepsi, więc wejdź do ich grona!!! 🙂

Jestem przekonany, że masz to, co powyżej w małym paluszku i grasz to równo w rozsądnym tempie 🙂 Jeśli jednak nawet tak nie jest, to proponuję Ci wprowadzenie do tego dwóch technik gitarowych: hammer-on i pull-off.
W jaki sposób?

Hammer-on

W pierwszej części ćwiczenia, gdy grasz coraz wyższe dźwięki użyj techniki hammer-on.
Pierwszy dźwięk (A) uderz kostką, a następnie drugi dźwięk wydobądź, dostawiając dynamicznie czwarty palec lewej ręki na VIII progu. Dostawienie palca powinno być na tyle dynamiczne, by pojawił się dźwięk C bez uderzania go kostką. Czyli kostkowanie jest w tej chwili uproszczone, bo grasz tylko pierwszy dźwięk, a drugi powstaje przez uderzenie palcem jak młoteczkiem (hammer) w gryf. Taki sposób zagrania oznacza się w tabulaturze następująco:

E|—5h8—-|

Czyli za pomocą literki „h” (jak hammer-on) przed dźwiękiem, jaki ma być wydobyty tą techniką.

Na kolejnych strunach sytuacja się powtarza. Uderzasz kostką pierwszy dźwięk, a drugi uzyskujesz techniką hammer-on.

Pull-off

Podobnie postępujesz w drugiej części ćwiczenia, grając coraz niższe dźwięki, ale tym razem wykorzystujesz technikę pull-off.
Pierwszy dźwięk – C na VIII struny E-1 uderzasz kostką, a drugi uzyskujesz, zabierając w dół czwarty palec. Zabierasz go w dół w ten sposób, by szarpnął strunę. W tym czasie palec pierwszy już jest ustawiony na V progu i w ten sposób powinien wybrzmieć dźwięk A. Sposób zagrania dźwięku w ten sposób oznacza się w tabulaturze następująco:

e|—-8p5—-|

To literka „p” (jak pull-off) mówi nam o sposobie wydobycia dźwięku.

Analogicznie jak w poprzedniej technice na kolejnych strunach sytuacja się powtarza. Kostką uderz pierwszy dźwięk, a drugi uzyskaj techniką pull-off.

Sposób wykonania całego ćwiczenia przedstawiam Ci w tabulaturze poniżej:

Efekt, jaki uzyskujesz, powinien być mniej więcej taki:

Pobierz ⇒ pentatonika: hammer-on, pull off


Przypominam, że w kolejnej wiadomości dostaniesz jeszcze cztery tematy związane z pierwszą lekcją:

  • Gra solowa – kilka słów wstępu
  • Zagrywki bluesowe
  • Podsumowanie – zagrywki w progresji bluesa
  • Ćwiczenie kostkowania naprzemiennego

Na jakim jesteś poziomie gry? Być może grasz już jakiś czas i masz pewne własne doświadczenie w grze na gitarze elektrycznej.
Zdaję sobie sprawę, że pewne rzeczy wyjaśniam zbyt może nawet szczegółowo, a przy innych nadal czegoś nie wiesz i potrzebujesz wyjaśnień. Tak Ty, jak i każdy uczestnik kursu, w trochę innym miejscu powie: „to oczywiste”, a w innym „to za trudne na razie”.
Rzeczy oczywiste dla Ciebie tylko pobieżnie przejrzyj, a zadawaj mi pytania, gdy innych nie wyjaśnię zbyt dobrze. Jeśli coś będzie dalej w kursie, to Ci o tym po prostu napiszę, a jeśli nie wziąłem czegoś pod uwagę w opracowaniu, to uwzględnię w kolejnych lekcjach.

W kolejnej lekcji przedstawię Ci rozwinięcie tematu bluesa. Wprowadzę ciekawe urozmaicenia rytmu, skalę bluesową – siedmiostopniową i kilka innych zagadnień.
… a już w trzeciej lekcji przejdziemy do rocka i pozostaniemy w nim przez kilka kolejnych lekcji, kierując się w stronę metalu. W metalu wejdziemy w spore urozmaicenie skal, co z kolei skieruje nas do skrajnie innych gatunków jak jazz czy muzyka irlandzka.
Wprowadzę dużo ciekawych rzeczy. Większość jest dostępna w innych źródłach, ale ja postawiłem sobie za zadanie zebrać Ci to w pewną spójną logiczną całość.

Jednocześnie przypominam, że przed Tobą druga, równie obszerna część lekcji pierwszej. Przeczytaj i wyćwicz ją konicznie!

Życzę Ci radości z poznawanej wiedzy i wytrwałości w ćwiczeniach!!!

pozdrawiam bluesowo
Witek

P.S.

  • Przeczytałeś wszystko i wprowadzasz w życie, ale nie brzmi tak jak chcesz?
    Może potrzebujesz spojrzenia z boku i trafnych podpowiedzi?
  • Masz wiele nurtujących Cię pytań dotyczących szczegółów tego jak uderzać, co zaakcentować…
  • Chcesz pójść innym torem niż program kursu?

Zapraszam Cię do mnie na prywatne indywidualne lekcje i warsztaty rozwijające umiejętność gry z innymi muzykami.

Pisz na witold.slendakowski@gmail.com lub dzwoń  502-218-525