Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 2 (cz.1): Breakout „Oni zaraz przyjdą tu” – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 2 (cz.1): Breakout „Oni zaraz przyjdą tu”

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 2 (cz.1): Breakout „Oni zaraz przyjdą tu”

W ramach nawiązania do tematu kolejnej lekcji, czyli do tematu rocka, przedstawiam Ci poniżej utwór zbudowany na klasycznym układzie 12-to taktowego bluesa, ale jednak o charakterze starego dobrego rocka. Jest to utwór „Oni zaraz przyjdą tu” z repertuaru grupy Breakout.

Z premedytacją piszę „starego dobrego rocka”, bo muzyka rockowa bardzo mocno ewaluowała. Rock sprzed 30-40 lat to inna muzyka od tej dzisiaj wydawany pod szyldem „rock”.

Poniżej znajduje się link, w którym usłyszysz dwie gitary. Zachęcam Cię do ogrania sobie funkcji obydwu gitar. Najpierw jednak posłuchaj.

Przykład 5

Pobierz ⇒ Breakout „Oni zaraz przyjdą tu” – rytm

Najpierw przedstawiam Ci sposób zagrania właściwej funkcji gitary w tym utworze.

Przykład 6

Pobierz ⇒ Breakout „Oni zaraz przyjdą tu” – gitara, akompaniament

Jak widzisz w tabulaturze poniżej, zwrotka zaczyna się od zagrania akordu typu PowerChord. Są to akordy zawierające jedynie dwa składniki – prymę i kwintę. Czyli akord nie zawiera tercji. W poniższym przykładzie PowerChord’y (np. w pierwszym takcie) zawierają dodatkowo powtórzenie dźwięku podstawowego – prymy (tutaj D) również o oktawę wyżej. Nie rozbudowuje to jednak harmonicznie akordu. Po uderzeniu pięć razy w struny  unieś palce ponad progi tak, by stłumić wybrzmiewanie. Po dwóch taktach grania akompaniamentu pod wokal przechodzimy do zagrania charakterystycznego riffu. Pamiętaj o tym, by dźwięki zagrane były mocno, wyraźnie, równo. Tylko pewnie… zdecydowanie zagrany riff nadaje prawdziwego charakteru muzyce blues-rockowej!!!

Funkcja zagrana przeze mnie na drugiej gitarze, to melodia śpiewana w oryginale przez wokalistę. Generalnie zachęcam Cię do grania melodii  utworów. To jest dobra weryfikacja naszych umiejętności solidnego utrzymania rytmu, ale w szczególności umiejętności zaciekawienia grą.
Grając „zwykłą” melodię, staraj się wykrzesać z niej życie. Będę mówił o tym wiele w dalszych lekcji, jak zaszczepić „życie” do granych dźwięków.

Teraz po prostu zagraj tę melodię. Pokombinuj, gdzie można ciekawie wprowadzić techniki hammer-on, pull-off... a gdzie bending, czy wibrato, które poznasz w drugiej części tej lekcji. Niektórym dźwiękom daj wybrzmieć, a inne krótko „utnij”…, jedne uderz bardzo silnie kostką, a drugie ledwo, ledwo zagraj.

Teraz posłuchaj samej melodii gitary i zdecyduj, czy chcesz zagrać melodię razem z tym, co ja zagrałem, czy wręcz przeciwnie, zagrasz do podkładu powyżej, gdzie jest już gitara akompaniująca, a Ty wejdziesz w odpowiednim miejscu z melodią. Podobnie riff możesz grać razem z moim nagraniem riffu, albo dogrywając go do granej melodii.

Przykład 7

Pobierz ⇒ Breakout „Oni zaraz przyjdą tu” – melodia

Jeśli zechcesz  stworzyć coś trochę innego…, lub nawet w zupełnie inny sposób zagranego, to możesz skorzystać z rytmu perkusji, jaki zamieszczam dla Ciebie poniżej.

Przykład 8

Pobierz ⇒ rytm perkusji


Na dziś to już wszystko, ale przypominam, że lada dzień  dostaniesz jeszcze obszerną wiadomości z następującymi zagadnieniami związanymi z gra solową:

  • Rozbudowanie pentatoniki do skali sześciostopniowej
  • Technika bending i wibrato
  • Przykład: charakterystyczny wstęp „Wonderful Tonight” Erica Claptona
  • Przykład: temat  „Still Got The Blues”

Życzę Ci wielu długich, ale przyjemnych godzin spędzonych z gitarą. Kolejna lekcja, tym razem dotycząca grania rocka już za dwa tygodnie.

pozdrawiam nieprzerwanie w „dominantowym” nastroju bluesa
Witek


P.S.

  • Przeczytałeś wszystko i wprowadzasz w życie, ale nie brzmi tak jak chcesz?
    Może potrzebujesz spojrzenia z boku i trafnych podpowiedzi?
  • Masz wiele nurtujących Cię pytań dotyczących szczegółów tego jak uderzać, co zaakcentować…
  • Chcesz pójść innym torem niż program kursu?

Zapraszam Cię do mnie na prywatne indywidualne lekcje i warsztaty rozwijające umiejętność gry z innymi muzykami.

Pisz na witold.slendakowski@gmail.com lub dzwoń  502-218-525.