Lekcja 2 (cz.1): Modyfikacje rytmu bluesa
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 2 (cz.1): Modyfikacje rytmu bluesa
Lekcja 2
O czym w lekcji?
- Modyfikacja rytmu bluesa
- Kolejne urozmaicenia rytmu bluesa
- Harmonia bluesa durowego
- Akord Hendrixowski (X7/9+)
- Pentatonika molowa w 7 pozycji
- „Oni zaraz przyjdą tu” Breakout – ukłon w stronę rocka
Lada dzień w drugiej części lekcji:
- Rozbudowanie pentatoniki do skali sześciostopniowej
- Techniki: bending (podciąganie strun) i wibrato
- Przykład – „Wonderful Tonight” Erica Claptona
- Przykład – „Still Got The Blues” Gary Moore’a
Trzy ważne elementy lekcji drugiej:
- Coś bardzo ogólnego – modyfikacja i urozmaicenie akompaniamentu bluesa
- Coś bardzo konkretnego – triada bluesa w utworze „Oni zaraz przyjdą tu” oraz riff w tym utworze
- Coś rozwijającego improwizację – zagrywki wykorzystujące techniki podciągania (bending) i wibrato na przykładach konkretnych utworów
Modyfikacja rytmu bluesa
W pierwszej lekcji pokazałem Ci, jak zagrać stosunkowo prosty akompaniament charakterystyczny dla bluesa. Graliśmy podstawowy dźwięk akordu (prymę) połączony na zmianę z kwintą i sekstą. Dziś posuniemy się „próg” dalej 🙂
W akompaniamencie bluesa po sekście gra się często jeszcze septymę. My dzisiaj to przećwiczymy. Posłuchaj jak może to brzmieć:
Przykład 1
Pobierz ⇒ rytm bluesa: kwinta, seksta, septyma
Dla odmiany od przykładu z poprzedniej lekcji, dzisiejszy przykład zagrałem w tonacji E. Ostatnio graliśmy w A i wszystkie akordy triady bluesa zagraliśmy z wykorzystaniem pustych strun. Tym razem dominanta (czyli akord H w IX i XII takcie) nie ma pustej struny umożliwiającej realizację akompaniamentu w ten sposób.
Na tabulaturach poniżej pokazuję Ci propozycje zagrania akordu od VII progu. Na VII progu szóstej struny (E-6) postaw palec wskazujący, a na IX progu piątej struny (A-5) palec (uwaga!) środkowy. Odruchowo zapewne nacisnąłbyś ten próg palcem serdecznym, ale przyciskając palcem środkowym uzyskasz lepszy rozstaw kolejnych palców, które mają sięgnąć aż do XII progu, grając septymę akordu.
Podobnie polecam Ci zagrać akord A w X takcie, tylko tym razem zaczynając od V progu. Teoretycznie dla akordu A masz możliwość skorzystania z pustej struny piątej (A-5), jednak utrzymanie tempa utworu przy przeskoku z VII progu na początek gryfu jest trudniejsze niż przy przeskoku na próg V. Sprawdź obydwa rozwiązania i wybierz wygodniejsze, lepiej brzmiące, praktyczniejsze w danym przypadku.
Teraz już posłuchaj ponownie nagrania i, analizując tabulaturę poniżej dla poszczególnych akordów, wyćwicz ten typ akompaniamentu.
W opracowaniach tabulaturowych często możesz spotkać się z przedstawieniem sposobu grania pewnych fragmentów utworu i z nazwaniem ich (najczęściej literami alfabetu), a na końcu opracowania znajdziesz kolejność ich zagrania.
Sądzę, że po pierwszej lekcji wiesz, że kolejność zagrania powyżej przedstawionych fragmentów dla 12-to taktowego bluesa to kolejno figury: A, A, B, A, C.
Gdy już pograsz z moją gitarą, wtedy możesz grać już z samą sekcją rytmiczną. Tutaj udostępniam podkład:
Pobierz ⇒ blues w E
Kolejne modyfikacje rytmu bluesa
Gdy już bardzo dobrze oswoisz się z rytmem, jaki przedstawiłem Ci powyżej, możesz pokusić się o wprowadzenie kolejnych urozmaiceń. Zapytasz może: Jaki czas jest potrzebny? Kiedy mogę uznać, że warto pokusić się o kolejne urozmaicenia?
Reguły oczywiście nie ma, ale jeśli dopiero zaczynasz granie tego typu akompaniamentu, to sadzę, że kilka do kilkunastu dni wystarczy. Generalnie, gdy będziesz grać to równo i bez częstszych pomyłek – zacznij wprowadzać modyfikacje.
Moja pierwsza propozycja to dołożenie przejścia po dźwiękach basowych. Przejście, które jest bardzo charakterystyczne dla bluesa, to zagranie po sobie tercji małej i tercji wielkiej. Jeszcze dzisiaj w dalszej części tekstu wrócę do tego charakterystycznego występowania tercji małej i wielkiej obok siebie w bluesie.
Teraz zobacz na przykładzie akordu E, gdzie można takie przejście „wtrącić” do naszego rytmu.
Drugie urozmaicenie, jakie Ci zaproponuję, to dla odmiany zagranie „wtrąceń” na dźwiękach wyższych. Teraz w parzystych taktach proponuję Ci zagrać akcent na „3” i na „4”. Na „3” zaakcentuj podstawowe dźwięki akordu – mam na myśli prymę i kwintę (w naszym przykładzie E i H). Na „4” zagraj równie wyraźny akcent, ale grając dźwięki o cały ton (czyli o dwa półtony = 2 progi) niżej – czyli septyma i kwarta (w naszym przykładzie D i A)
Zobacz, jak wygląda to na tabulaturze.
Kolejność: A, A, B, A, C
Posłuchaj tych modyfikacji w 12-to taktowym bluesie od E i wprowadź również w swojej grze dokładnie takie… albo inne modyfikacje, tak aby Twój blues był ciekawy.
Przykład 2
Pobierz ⇒ rytm bluesa: kwinta, seksta, septyma z modyfikacjami
O czym należy szczególnie pamiętać przy graniu urozmaiconego akompaniamentu?
Pamiętaj, że przy wprowadzaniu urozmaiceń, które nie dotyczą zagrania akordu na wszystkich strunach powinny wybrzmiewać tylko te dźwięki, które chcesz zagrać i by nie wybrzmiewały struny, których nie chciałeś zagrać. Oczywiście ta uwaga dotyczy wszystkich gatunków muzycznych, ale chyba właśnie w bluesie najczęściej spotkasz się z nagłym „przeskakiwaniem” z dźwięków granych wysoko na te, grane nisko na strunach basowych.
Jak zadbać o to, by brzmiały tylko właściwe struny?
Odpowiedź jest prosta 🙂 Tak samo jak ćwiczymy granie właściwych dźwięków, tak też powinniśmy ćwiczyć tłumienie strun.
Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 2 (cz.1): Tłumienie strun