Lekcja 2 (cz.2): Eric Clapton, Gary Moore… Blues – czarny czy biały?
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 2 (cz.2): Eric Clapton, Gary Moore… Blues – czarny czy biały?
„The blues was all in my bread…” (Blues był w chlebie mym..)
Witaj ponownie. Po tej lekcji rozstaniemy się na jakiś czas z bluesem. Pamiętaj jednak, że znaczna część gatunków muzycznych ma swoje korzenie gdzieś w bluesie. Warto więc choćby podstawy bluesa sobie wpoić.
Wiele jest głosów mówiących, że aby grać prawdziwego bluesa, trzeba tym bluesem żyć i zaznać takiej niedoli, jaką żyli bluesmani przełomu wieku XIX i XX, gdy powstawał blues jako gatunek muzyczny…, że prawdziwego bluesa grają tylko czarni muzycy, którzy nie zaznali nigdy dostatku…
– Czy tak powinniśmy do tego podchodzić?
– Nie chcę narzucać swojego zdania.
Dla mnie bluesmanami z krwi i kości są zarówno np. John Lee Hooker, B.B. King, Eric Clapton, Leadbelly jak i Gary Moore.
Czy wszyscy zaznali niedoli lub są czarnoskórymi muzykami???
Zapraszam do lektury i muzykowania.
Lekcja 2 (cz.2)
O czym w II części lekcji?
- Rozbudowanie pentatoniki do skali sześciostopniowej
- Przykład – „Good morning blues” – LeadBelly
- Techniki: bending (podciąganie strun) i wibrato
- Przykład – „Wonderful Tonight” Erica Claptona
- Przykład – „Still Got The Blues” Gary Moora
W pierwszej części yło:
- Modyfikacja rytmu bluesa
- Kolejne urozmaicenia rytmu bluesa
- Harmonia bluesa durowego
- Akord Hendrixowski (X7/9+)
- Pentatonika molowa w 7 pozycji
- „Oni zaraz przyjdą tu” Breakout – ukłon w stronę rocka
Przypominam – trzy ważne elementy lekcji drugiej:
- Coś bardzo ogólnego
– modyfikacja i urozmaicenie akompaniamentu bluesa (było w pierwszej lekcji)
- Coś bardzo konkretnego
– triada bluesa w utworze „Oni zaraz przyjdą tu” oraz riff w tym utworze (było w pierwszej lekcji) - Coś rozwijającego improwizację –
– zagrywki wykorzystujące techniki podciągania (bending) i wibrato na przykładach konkretnych utworów
Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 2 (cz.2): Rozbudowanie pentatoniki – skala sześciostopniowa