Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 2 (cz.2): „Still got the blues” – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 2 (cz.2): „Still got the blues”

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 2 (cz.2): „Still got the blues”

Kolejnym przykładem dobrego wykorzystania technik bending i vibrato jest wstęp i zarazem główny temat, wokół którego obraca się improwizacja w utworze „Still got the blues”. Poniżej przedstawiam Ci tabulaturę i link do nagranej przeze mnie solówki.

Przykład 14

Pobierz ⇒ „Still got the blues” – melodia

Sądzę, że po analizie tabulatury z łatwością poradzisz sobie z „rozpracowaniem” tego na gitarze.
Ja chcę Ci jedynie zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy:

  •  w takcie 2 nie wziąłem w nawias liczby 18, ale jest ona poprzedzona literką „b” – to kolejny sposób oznaczenia podciągnięcia. Oczywiście tu również chodzi o to, że mamy uzyskać dźwięk z 18 progu przez podciągnięcie, a nie zagrać go wprost na 18 progu.
  • Podciągnięcie jest z dźwięku E na 17 progu do dźwięku F znajdującego się na 18 progu. Pamiętaj więc, że jest to podciągnięcie delikatniejsze, bo tylko o pół tonu (1 próg). Słuchaj tego, co grasz. Twoje ucho jest najlepszym i praktycznie jedynym weryfikatorem tego, czy podciągnięcie jest O.K.
  • Za podciągniętym dźwiękiem, jaki analizowaliśmy przed chwilą, znajduje się znak „~”. Oznacza on oczywiście vibrato. Zauważ więc, że jedni stawiają w opracowaniach jeden znak „~”, a inni dwa „~~”. Oznacza zazwyczaj to samo. Czasami, gdy ktoś chce skrupulatnie oddać charakter opracowania, to stosuje „~” dla krótkiego wibrata v- wręcz lekkiego tylko zafalowania dźwięku, a „~~” gdy wibrato ma dłużej trwać. Znowu – zdaj się tu szczególnie na to, co słyszysz.
  • Skoro omawiany dźwięk jest wibrowany po podciągnięciu, to oznacza oczywiście dla Ciebie zwiększanie i zmniejszanie napięcia podciągnięcia struny – czyli mniej lub bardziej, ale struna cały czas ma być podciągnięta. Zauważ, że tym razem czasem jesteś nieznacznie powyżej dźwięku F, czasem dokładnie na dźwięku F, a czasem (przy zmniejszeniu podciągnięcia) poniżej dźwięku F. Czyli specyfika tego wibrata jest trochę inna, bo wibrując dźwięk na nie podciągniętej strunie jedynie podwyższamy jego wysokość. Tu na zmianę podwyższamy i obniżamy.
  • Ostatnia uwaga jest do siódmego taktu. Pojawiają się tam znaki „x” na 3 i 4 strunie. Widać je razem z dźwiękiem A na 10 progu drugiej struny. W ten sposób oznacza się sposób uderzenia w 3 struny w sytuacji, gdy dwie z nich są wytłumione. Znak „x” w żaden sposób nie określa miejsca i sposobu wytłumienia, chociaż zazwyczaj chodzi o wytłumienie strun palcami dłoni lewej ręki. Tego typu „smaki” możesz zazwyczaj pomijać w początkowej fazie nauki. Później przychodzą „same z siebie”. Często taki pozornie „niedbały” sposób grania z uderzeniami przez inne struny nadaje zdecydowanego charakteru naszej grze… dodaje jej specyficznego „pazura” 🙂

Poniżej zamieszczam link do akompaniamentu, jaki dla Ciebie nagrałem. Możesz zagrać do niego również swoją improwizowaną solówkę.

Przykład 15

Pobierz ⇒ „Still got the blues” – pasaż


Zapewne widzisz, że przykłady w lekcji ponumerowałem.
Możesz je pobrać wszystkie z linków zamieszczonych przeze mnie w treści lekcji. Mam też dla Ciebie wygodniejszą propozycję. Umieściłem je na swoim „chomiku” w postaci jednego pliku (archiwum .zip).
Jeśli chcesz pobrać je wszystkie na raz, to są dostępne pod tym adresem:

http://chomikuj.pl/witold.slendakowski/gitara+elektryczna+-+kurs+gry/

hasło do folderu z lekcja 2: blues2

Będę tak robił we wszystkich kolejnych lekcjach, by ułatwić Ci łatwy i jednoznaczny dostęp do nich.
Pobranie materiałów może wymagać rejestracji. Rejestracja (założenie konta) jest jednak absolutnie darmowe.

Życzę Ci wiele przyjemności podczas godzin spędzonych z gitarą!

pozdrawiam i do zobaczenia w kolejnej, tym razem rockowej lekcji
Witek


P.S.

  • Przeczytałeś wszystko i wprowadzasz w życie, ale nie brzmi tak jak chcesz?
    Może potrzebujesz spojrzenia z boku i trafnych podpowiedzi?
  • Masz wiele nurtujących Cię pytań dotyczących szczegółów tego jak uderzać, co zaakcentować…
  • Chcesz pójść innym torem niż program kursu?

Zapraszam Cię do mnie na prywatne indywidualne lekcje i warsztaty rozwijające umiejętność gry z innymi muzykami.