Lekcja 3: „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 3: „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp
Wstęp do utworu grany jest w prostych podziałach rytmicznych. Najczęściej będą to podziały ósemkowe, to znaczy takie, gdzie w jednym takcie gramy osiem jednakowo od siebie oddzielonych dźwięków. Podobnie łatwo jest jeżeli chodzi o dźwięki, które mamy zagrać, bo w zasadzie chodzi o to, by chwycić akord i grać odpowiednie struny, prawie nic nie zmieniając w układzie palców chwyconego akordu.
Poniżej zamieszczam tabulaturę pierwszych 8 taktów i nagranie audio. Specjalnie dla Ciebie nagrałem to w wolniejszym od oryginału tempie. Możesz w ten sposób dokładniej usłyszeć poszczególne dźwięki. Oryginał znajdziesz z łatwością w Internecie. Zwracam jednak Twoją uwagę na fakt, że utwór ten w oryginalnym wykonaniu, zespół Guns and Roses wykonuje w tonacji Fis-dur. Wszystkie przykłady w dzisiejszej lekcji rozpisałem w tonacji G-dur. Jeśli więc chcesz grać razem z oryginalnym nagraniem, to koniecznie przestrój gitarę o pół tonu do dołu (dźwięki strun: 1 – Es (Dis), 2 – Bb (Ais), Ges (Fis), Des (Cis), As (Gis), Es (Dis)).
Przykład 1
Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp
W zasadzie wszystko możesz zagrać po krótkiej analizie tabulatury z nagraniem. Zwróć uwagę na odstępstwa od grania równo następujących po sobie dźwięków.
- W akordzie G-dur (takt pierwszy) najpierw uderzasz akord, który ma wybrzmiewać przez pół taktu, a dopiero od połowy taktu grasz cztery równe ósemki. Nie przyspieszaj z zagraniem tych czterech ostatnich dźwięków. Zacznij je grać dokładnie w połowie taktu.
- W drugim takcie w akordzie D-dur dźwięki są grane równo, ale dźwięk piąty nie powinien być uderzany kostką, tylko wywołany techniką pull-off. Czyli kostką uderzasz czwarty dźwięk (Fis) na pierwszej strunie, a dźwięk piąty (E) wywołujesz ściągając z gryfu w dół palec serdeczny. Przećwicz to dokładnie. To bardzo przydatny ozdobnik wykorzystywany w akordzie D-dur.
- Podobnie w akordzie C-dur w taktach są dźwięki, których nie wywołujesz kostką. Tu jednak używasz techniki hammer-on. Najpierw uderzasz dwie puste struny (D-4 i G-3), a dopiero technika hammer-on wywołujesz dźwięk E na II progu czwartej struny. Robisz to, trzymając cały czas akord C-dur (jedynie palec serdeczny unosi się, gdy ogrywasz ten fragment).
Grając tego typu proste fragmenty, zwracaj uwagę na precyzyjne osadzenie wszystkiego w tempie. Graj z metronomem. Jeśli całość jeszcze Ci nie wychodzi w tempie, to nie ćwicz całości, tylko rozłóż ćwiczenia na poszczególne akordy. Nagrałem dla Ciebie wszystkie trzy akordy z metronomem w oryginalnym tempie. Posłuchaj i graj w ten sam sposób, czyli z metronomem i dzieląc na fragmenty. Później dopiero, (gdy już będziesz pojedyncze akordy grał równo) zacznij łączyć akordy.
Ustawienia metronomu:
metrum: 4/4
podział: ćwierćnuty
tempo: 128
Przykład 2
Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: pierwsza połowa taktu 1 i 3 – G-dur
Przykład 3
Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: druga połowa taktu 1 i 3 – D-dur
Przykład 4
Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: pierwsza połowa taktu 2 – C-dur
Przykład 5
Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: druga połowa taktu 2 – C-dur
Przykład 6
Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: pierwsza połowa taktu 4 – C-dur
Przykład 7
Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: druga połowa taktu 4 – C-dur
Dobra rada!
Precyzja niech będzie Twoją domeną.
Kontrolowanie tempa i precyzja we wczesnym etapie nauki świetnie procentuje w dalszym graniu.
Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 3: Power Chords