Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 3: „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 3: „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 3: „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp

Wstęp do utworu grany jest w prostych podziałach rytmicznych. Najczęściej będą to podziały ósemkowe, to znaczy takie, gdzie w jednym takcie gramy osiem jednakowo od siebie oddzielonych dźwięków. Podobnie łatwo jest jeżeli chodzi o dźwięki, które mamy zagrać, bo w zasadzie chodzi o to, by chwycić akord i grać odpowiednie struny, prawie nic nie zmieniając w układzie palców chwyconego akordu.

Poniżej zamieszczam tabulaturę pierwszych 8 taktów i nagranie audio. Specjalnie dla Ciebie nagrałem to w wolniejszym od oryginału tempie. Możesz w ten sposób dokładniej usłyszeć poszczególne dźwięki. Oryginał znajdziesz z łatwością w Internecie. Zwracam jednak Twoją uwagę na fakt, że utwór ten w oryginalnym wykonaniu, zespół Guns and Roses wykonuje w tonacji Fis-dur. Wszystkie przykłady w dzisiejszej lekcji rozpisałem w tonacji G-dur. Jeśli więc chcesz grać razem z oryginalnym nagraniem, to koniecznie przestrój gitarę o pół tonu do dołu (dźwięki strun: 1 – Es (Dis), 2 – Bb (Ais), Ges (Fis), Des (Cis),  As (Gis), Es (Dis)).


Przykład 1

Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp

W zasadzie wszystko możesz zagrać po krótkiej analizie tabulatury z nagraniem. Zwróć uwagę na odstępstwa od grania równo następujących po sobie dźwięków.

  1. W akordzie G-dur (takt pierwszy) najpierw uderzasz akord, który ma wybrzmiewać przez pół taktu, a dopiero od połowy taktu grasz cztery równe ósemki. Nie przyspieszaj z zagraniem tych czterech ostatnich dźwięków. Zacznij je grać dokładnie w połowie taktu.
  2. W drugim takcie w akordzie D-dur dźwięki są grane równo, ale dźwięk piąty nie powinien być uderzany kostką, tylko wywołany techniką pull-off. Czyli kostką uderzasz czwarty dźwięk (Fis) na pierwszej strunie, a dźwięk piąty (E) wywołujesz ściągając z gryfu w dół palec serdeczny. Przećwicz to dokładnie. To bardzo przydatny ozdobnik wykorzystywany w akordzie D-dur.
  3. Podobnie w akordzie C-dur w taktach są dźwięki, których nie wywołujesz kostką. Tu jednak używasz techniki hammer-on. Najpierw uderzasz dwie puste struny (D-4 i G-3), a dopiero technika hammer-on wywołujesz dźwięk E na II progu czwartej struny. Robisz to, trzymając cały czas akord C-dur (jedynie palec serdeczny unosi się, gdy ogrywasz ten fragment).

Grając tego typu proste fragmenty, zwracaj uwagę na precyzyjne osadzenie wszystkiego w tempie. Graj z metronomem. Jeśli całość jeszcze Ci nie wychodzi w tempie, to nie ćwicz całości, tylko rozłóż ćwiczenia na poszczególne akordy. Nagrałem dla Ciebie wszystkie trzy akordy z metronomem w oryginalnym tempie. Posłuchaj i graj w ten sam sposób, czyli z metronomem i dzieląc na fragmenty. Później dopiero, (gdy już będziesz pojedyncze akordy grał równo) zacznij łączyć akordy.

Ustawienia metronomu:
metrum: 4/4
podział: ćwierćnuty
tempo: 128


Przykład 2 

Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: pierwsza połowa taktu 1 i 3 – G-dur


Przykład 3

Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: druga połowa taktu 1 i 3 – D-dur


Przykład 4

Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: pierwsza połowa taktu 2 – C-dur


Przykład 5

Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: druga połowa taktu 2 – C-dur


Przykład 6

Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: pierwsza połowa taktu 4 – C-dur


Przykład 7

Pobierz ⇒ „Knockin’ on heaven’s door” – wstęp: druga połowa taktu 4 – C-dur


Dobra rada!

Precyzja niech będzie Twoją domeną.
Kontrolowanie tempa i precyzja we wczesnym etapie nauki świetnie procentuje w dalszym graniu.


Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 3: Power Chords