Lekcja 4: Dym na wodzie,
ogień na niebie!!!
Rozkładanie dźwięków power chord
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 4: Dym na wodzie,
ogień na niebie!!!
Rozkładanie dźwięków power chord
Rok w rok króluje rock…
Witam Cię w kolejnej lekcji o grze rocka na gitarze. Sięgam w niej do przykładów opartych o repertuar jednego z moich ulubionych zespołów, więc nie przedłużając, przechodzę do lekcji…
Lekcja 4
O czym w lekcji?
- „Rozkładanie dźwięków” power chord
- Zwrotka „Smoke on the water”
- Refren „Smoke on the water”
- Riff początkowy „Smoke on the water”
- Zagrywki do akordu tonicznego w tonacji molowej
- Ogranie skali triolami
- Ćwiczenie techniczne – kontrolowanie bezwładności palców
Dzisiejsze trzy elementy:
- Coś bardzo ogólnego – Jak można akompaniować inaczej na power chord? – przykład akompaniamentu wykorzystujący ogrywanie dźwięków akordu na przykładzie zwrotki utworu „Smoke on the water”
- Coś bardzo konkretnego – sposób zagrania utworu „Smoke on the water” w całości
- Coś rozwijającego improwizację – zagrywki oparte o dźwięki pentatoniki i wykorzystujące technikę bending
Rozkładanie dźwięków power chord
W ostatniej lekcji pisałem o akompaniamencie rockowym, wykorzystującym dwie rzeczy:
- akordy typu power chords
- równo grane podziały ósemkowe
Dzisiaj nadal będziemy grali power chord’y, ale wprowadzimy nieznaczne modyfikacje do stylu granych ósemek.
Posłużmy się sztandarowym przykładem uczących się gry na gitarze utworem „Smoke on the water” grupy Deep Purple, w którym:
- po pierwsze – gitara nie gra wciąż tych samych dźwięków, tylko rozłożone po kolei trzy dźwięki power chordu (pryma-kwinta-oktawa)
- po drugie – po każdych trzech dźwiękach następuje pauza. Wszystko (trzy dźwięki i pauza) to wartości ósemek.
Zobacz to na przykładzie akordu g-moll.
Pobierz ⇒ „Smoke on the water”: riff-akompaniament, power chord G
Co prawda, piszę g-moll jedynie po to, by dać Ci orientację, w jakiej tonacji się znajdujemy. Powinienem napisać G5, bo gramy tu tylko power chord. Warto jednak uświadomić sobie, czy patrząc z perspektywy całego utworu, jest to akord o charakterze molowym czy durowym. To pomoże nam ustalić, w jakiej tonacji gramy, a dalej – jakiej skali użyć, jeśli będziemy chcieli zagrać improwizowane solo, lub chociażby będziemy chcieli dograć kilka dźwięków „od siebie”.
Tu praktycznie jednoznacznie widać, że jesteśmy w tonacji g-moll. Widać to, gdy tylko zagramy wszystkie akordy utworu oraz riff w środku refrenu, oparty na dźwięku G jako podstawie i tercji małej od dźwięku G, czyli na dźwięku Bb.
Schemat akordów wygląda następująco:
wstęp – charakterystyczny riff
G5 Bb5 C5 G5 | Bb5 Des5 C5 | G5 Bb5 C5 Bb5 | G5 |
zwrotka
G5 | G5 | G5 F5 | G5 |
refren
C5 | As5 | g-moll7 | g-moll7 | C5 | As5 |
O tym, jakich akordów można się spodziewać w jakiej tonacji, pisałem w kursie „od podstaw” (przy założeniu, że twórca muzyki użył standardowych rozwiązań opartych o podejście dur-moll). Teraz jedynie zwrócę Ci uwagę na tok rozumowania. Skoro pierwszym akordem i to granym długo – przez kilka taktów – jest G5, to wstępnie przyjmuję, że jest to tonika (nie musi tak być, jednak najczęściej tak jest). Przy takim założeniu już drugi akord (w takcie 3) czyli F5 utwierdza mnie w przekonaniu, że jestem w g-moll. Gdyby to była tonacja durowa, to akord zbudowany na dźwięku o cały ton niższym od G, byłby bardzo, bardzo nietypowym rozwiązaniem. Przecież w tonacji G-dur dźwięk F naturalnie nie występuje, a występuje dźwięk Fis.
Nie do końca oczywisty jest tu akord As5 występujący przez chwilę w refrenie, ale przecież nie wszystko musi być zgodne z teorią opartą o najbardziej podstawowe zasady.
Piszę Ci, w jakiej jesteśmy tonacji, bo chcę dziś zająć się kolejnymi zagrywkami. W zeszłej lekcji mieliśmy zagrywki do akordu tonicznego w skali durowej. Dziś na „tapetę” bierzemy skalę molową i również zagrywki do akordu tonicznego.
Zanim jednak przejdziemy do zagrywek, poznaj cały akompaniament do utworu „Smoke on the water”.
Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 4: Dym na wodzie, ogień na niebie!!! – „Smoke on the water”: zwrotka, refren, riff początkowy