Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 4: Dym na wodzie,ogień na niebie!!!„Smoke on the water”: zwrotka, refren, riff początkowy – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 4: Dym na wodzie,
ogień na niebie!!!
„Smoke on the water”: zwrotka, refren, riff początkowy

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 4: Dym na wodzie,
ogień na niebie!!!
„Smoke on the water”: zwrotka, refren, riff początkowy

„Smoke on the water”: zwrotka

Powyżej pokazałem Ci tabulaturę ze sposobem ogrania pierwszego taktu z akordem G5. Napisałem też akordy do zwrotki. Już wcześniej zwróciłem Ci uwagę na fakt pojawiania się w trzecim takcie zwrotki akordu F5. Z punktu widzenia rytmiki ograj go w ten sam sposób. Przestaw jedynie palce na akord F5. Cały tak trzeci będzie wyglądał następująco:

W zwrotce polecam Ci granie w ten sposób, by w jednym czasie nie współbrzmiało jednocześnie kilka dźwięków. Czyli grasz najpierw dźwięk G na 3 progu struny 6, a gdy przechodzisz do następnego dźwięku (D na 5 progu struny 5), podnieś jednocześnie poprzednio postawiony palec z trzeciego progu struny szóstej. Brzmienie będzie bardziej klarowne, a rytmika wyraźniejsza. Posłuchaj przykładu z całą zwrotką:

Pobierz ⇒ „Smoke on the water”: zwrotka


„Smoke on the water”: refren

W pierwszych dwóch akordach refrenu akompaniament jest bardzo podobny do tego ze zwrotki, jednak wybrzmiewanie dźwięków jest:
– po pierwsze: dłuższe (każdy dźwięk wybrzmiewa dokładnie 2 razy dłużej)
– po drugie: współbrzmiące.

Nie wytłumiaj brzmienia poprzedniego dźwięku gdy uderzasz następny. W refrenie dynamika utworu jest ciekawie uspokojona.
Kolejne dwa takty to charakterystyczny riff ogrywający dźwięki akordu g-moll7 i jednocześnie ciekawie prowadzący do powtórzenia melodii refrenu. Grany jest znowu szybciej następującymi po sobie dźwiękami (są to ósemki). Zwróć uwagę jednak na to, że dźwięków jest 7, a nie 8. Nie ma tu dźwięku na początku taktu – na „raz”.

Posłuchaj i wyćwicz:

Pobierz ⇒ „Smoke on the water”: refren


„Smoke on the water”: riff początkowy

Po refrenie oraz na początku utworu grany jest jeden z najpopularniejszych riffów gitarowych wszech czasów. Nie wierzę, że znajdzie się osoba, która tego nigdy nie słyszała 🙂

Pobierz ⇒ „Smoke on the water”: riff początkowy

Podaję Ci 2 wersje tego riffu.

  • pierwsza, w której wykorzystujesz utrwalony już od kilku lekcji sposób grania akordów typu power chord (czyli z prymą w dolnym głosie).

  • oraz druga, gdzie gra się tylko dolną część układu takiego akordu (bez prymy w dolnym głosie).

Jakie zalety może mieć ta druga wersja?

– pozostawia więcej „przestrzeni” dla dźwięku gitary basowej
– cały riff możesz zagrać nie ruszając praktycznie dłoni z jednego miejsca na gryfie

Stosując tę wersję, wykorzystaj lewą dłoń w następujący sposób: wszędzie, gdzie masz dwa dźwięki pod sobą na gryfie na piątym lub szóstym progu (np. pierwsze dźwięki riffu), złap je palcem serdecznym i małym. Tam, gdzie masz dwa dźwięki na 3 progu (np. drugi akord), złap je oba płasko położonym palcem wskazującym (tak jak trzymasz w akordach z poprzeczką).

Umieściłem Ci te dwie wersje w dwóch różnych sposobach notacji. Zwróć uwagę na to, że pierwsza tabulatura zawiera pauzy i wartości rytmiczne granych dźwięków zgodnie z zasadami wyciągniętymi z zapisu nutowego. W drugiej wersji i w wielu innych tabulaturach tego kursu, staram się jedynie odległościami pomiędzy dźwiękami na tabulaturze w pewien sposób odzwierciedlić rytmikę. Częściej w sieci spotkasz się właśnie z tym drugim sposobem notacji.

W przykładzie nagranym w pliku .mp3 zagrałem zgodnie z pierwszą wersją, gdyż nie mam tu gitary basowej.
Grając w zespole, gdzie będziesz grać z basem, zalecam Ci zagrać wstęp wersją pierwszą, a w łącznikach w środku utworu wersją drugą.

Teraz (po wyćwiczeniu poszczególnych części) zachęcam Cię do zagrania wszystkiego po kolei.

Najpierw z moim nagraniem:

Pobierz ⇒ „Smoke on the water”

a później już samodzielnie. Poniżej zamieszczam Ci link do rytmu perkusji, jakiego użyłem w swoim przykładzie:

Pobierz ⇒ „Smoke on the water”, perkusja, tempo 116


To ważne, by ćwicząc utwór, nie ograniczać się do charakterystycznego riffu czy solówki, ale pójść dalej, grając wszystkie fragmenty. Czasami przejście pomiędzy jednym a drugim sposobem akompaniamentu (np. pomiędzy zwrotką a refrenem) może być również elementem wymagającym wyćwiczenia.

Życzę Ci przyjemnej zabawy…
… a teraz przechodzimy do części związanej z improwizacją.


Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 4: Dym na wodzie, ogień na niebie!!! – Zagrywki do akordu tonicznego w tonacji molowej