Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 5: Budowanie własnej „mapy gryfu”Pentatonika durowa – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 5: Budowanie własnej „mapy gryfu”
Pentatonika durowa

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 5: Budowanie własnej „mapy gryfu”
Pentatonika durowa

Ostatni temat na dziś, to kolejne podsumowanie. Mi osobiście najbardziej zależy by,​ przyłożyć Twoja uwagę właśnie do tego tematu.

Gitarzysta powinien dokładnie orientować się w układach na gryfie. Często mówi się o budowaniu „mapy gryfu”. Uważam, że jedna uniwersalna mapa gryfu nie istnieje. Każdy trochę inaczej widzi gryf – przez diagramy akordów, interwały, skale lub wyrywkowo przez konkretne dźwięki.

Do tej pory wprowadziłem 2 układy pentatoniki molowej, skalę molową-naturalną i skalę durową. Znasz różne układy akordów molowych i durowych, zagrywki. By to wszystko stało się Twoją uniwersalnie stosowaną wiedzą, warto to jak najsprawniej organizować.

Moją pomoc w organizowaniu Ci mapy gryfu zaczynam od tego rysunku:

Powyżej masz go w formacie zmniejszonej (a przez to raczej mało czytelnej). Pobierz go więc stąd:

Pobierz ⇒ pentatonika a-moll / C-dur

i koniecznie wydrukuj.


Co zawiera rysunek? – Zawiera 4 mniejsze rysunki, z czego dwa po lewej stronie dotyczą ogrywania akordów i pentatonik molowych, a dwa po prawej stronie – akordów i pentatonik durowych.

Jak ćwiczyć? – Weźmy pierwszy rysunek po lewej stronie na górze:

  1. Ułóż akord a-moll z diagramu i zagraj go.
  2. Zagraj teraz po kolei wszystkie dźwięki akordu a-moll jakie znajdują się w „zasięgu” tego diagramu (oznaczone na diagramie niebieskimi rombami).
  3. Zagraj pentatonikę .

Przykład ćwiczenia przedstawiłem Ci na filmiku:

ad 1) czas: 0:14 – 0:20
ad 2) czas: 0:23 – 0:44
ad 3) czas: 0:46 – 1:02

Graj podobne ćwiczenia dla kolejnych pozycji, zarówno dla akordów i pentatonik molowych jak i durowych. Później również w innych tonacjach.

Teraz rodzić się mogą u Ciebie pytania, jak to wszystko uniwersalnie wykorzystać. Będziemy nad tym pracować. Generalnie cel jest taki, by w każdym miejscu gryfu niezależnie od tonacji, w jakiej grasz w danym momencie, potrafić sięgnąć automatycznie do dźwięków i akordów tej właśnie tonacji.


Pentatonika durowa

Do tej pory posługiwaliśmy się jedynie pentatoniką molową. W powyższym zestawieniu pokazałem bez zapowiedzi pentatonikę durową. Zamieszczam więc krótkie wyjaśnienie.

Pentatoniki moll i dur w pewnym typie pokrewieństwa składają się z tych samych dźwięków. Zupełnie nie chcę teraz wchodzić w teorię. Pisałem o tym typie pokrewieństwa w „kursie od podstaw”.

Teraz praktycznie:

Z punktu widzenia dźwięków: pentatonika moll = pentatonika dur, w której pryma położona jest tercję małą dalej, czyli np. pentatonika a-moll = pentatonika C-dur:

A C D E G  => C D E G A

Jeszcze prościej – jeśli zagrasz pentatonikę a-moll, zaczynając od drugiego dźwięku, to zagrasz tak naprawdę pentatonikę C-dur.

I tak dla innych tonacji np.

e-moll = G-dur

c-moll = Es-dur

itd.

Jak nazwać taką zależność?
– Mówi się o gamach równoległych. Nazwijmy to więc pentatonikami równoległymi.

 


Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 5: „Pozycja” na gitarze