Lekcja 5: „I love rock and roll”
riff wstępu i zwrotka
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 5: „I love rock and roll”
riff wstępu i zwrotka
Dzisiaj ostatnia lekcja o rocku. Podkreślę jednak, że mam na myśli bardzo klasycznego rocka. Bo przecież przynajmniej połowa gatunków muzycznych, w których króluje gitara, ma silne związki z rockiem. Trudno często też zakwalifikować utwory czy wykonawców do jednego tylko nurtu. Siłą rzeczy wiele jeszcze o rocku w kursie będzie 🙂
Zapraszam do lekcji!
Lekcja 5
O czym w lekcji?
- „I love rock and roll” – riff wstępu
- Zwrotka „I love rock and roll”
- Rytm w classic rocku – podsumowanie
- Budowanie własnej „mapy gryfu”
- Pentatonika durowa
- „Pozycja” na gitarze
Dzisiejsze trzy elementy:
- Coś bardzo ogólnego – podsumowanie poznanych sposobów grania rockowego na power chords
- Coś bardzo konkretnego – akompaniament gitary w utworze „I love rock and roll”
- Coś rozwijającego improwizację – budowanie solidnej mapy gryfu w oparciu o pentatoniki i układy akordów
„I love rock and roll” – riff wstępu
W dzisiejszej lekcji pozostaniemy w rockowym akompaniamencie opartym na akordach typu power chord. Rozpatrzymy akompaniament utworu „I love rock and roll”. To kontynuacja myśli, by w rockowym akompaniamencie grać stosunkowo prosto rytmicznie. Rytm, opierając silnie szczególnie na początku taktu lub dokładnie w połowie – na „trzy”.
Główna motoryka rytmu w akompaniamencie gitary do utworu „I love rock and roll” opiera się na podwójnych uderzeniach (dwie ósemki) na początku (a w refrenie również w środku) taktu. Po uderzeniach następuje wyraźna pauza, co znaczy, że nie powinniśmy pozwolić wybrzmiewać strunom.
Przećwicz z metronomem powyżej przedstawiony sposób gry, a później przejdź do nauki oryginalnego riffu ze wstępu do utworu:
Jak widzisz z powyższej tabulatury, w riffie rzeczywiście dominuje zasada dwóch uderzeń w akord: na „1”, „1i” oraz „3”’ „3i”, jednak dwie dodatkowe rzeczy nadają charakterystycznej motoryki:
- Na końcu pierwszych trzech taktów – na „4i” dogrywany jest dźwięk G. Sprawia to wrażenie swego rodzaju „zawieszenia” czy „cofnięcia” rytmu. Jakkolwiek to nazwiemy, brzmi to ciekawie.
- Czwarty takt grany jest w metrum na 3/4 (podczas gdy pozostała część utworu jest na 4/4).
Posłuchaj wstępu w oryginalnym utworze (jeśli masz do niego dostęp) lub we fragmencie nagranym przeze mnie:
Przykład 1
Pobierz ⇒ „I love rock and roll” – riff wstępu
i graj go sam lub jeszcze lepiej z metronomem aż do osiągnięcia dobrze osadzonego pulsu tego riffu.
Jeszcze raz przypominam Ci, że jeśli będziesz grać ten riff „dookoła”, to co czwarty takt masz na 3/4. Weź to pod uwagę przy ustawianiu metronomu. Nie możesz ustawić ani rytmu 4/4, ani 3/4 (chyba, że masz metronom programowalny). Proponuję Ci ustawienie metronomu w taki sposób, by „pikał” nie zaznaczając początku taktu. np. w metronomie, jaki mam w tej chwili przed sobą, mam dwa ustawienia, które mogę wykorzystać w tym przypadku: metrum 0/4 (nie wyróżnia żadnego „piknięcia”) oraz metrum 1/4 (wyróżnia wszystkie „piknięcia”). Pokombinuj ze swoim urządzeniem.
Teraz ciekawostka 🙂
Kolejna rzecz, na którą chcę zwrócić Ci uwagę, to wspomniany wyżej dźwięk G z końca taktu. Dźwięk ten jest tercją małą względem prymy – czyli względem dźwięku E (E-G).
O.K. powiesz – tak jest, bo tak to wymyślił twórca riffu :)))
No tak, ale zróbmy krótką analizę. Utwór jest oparty na triadzie harmonicznej durowej (teoretycznie, bo praktycznie gramy power chord, czyli akord bez charakteru można powiedzieć ;)) Gdybyśmy jednak grali z klawiszowcem, to i tak trzeba mu powiedzieć, by grał akord moll lub dur. Powinien właśnie zagrać E-dur. My dogrywamy dźwięk G, czyli z akordu molowego. Wiesz co można zrobić z takim dźwiękiem? Podciągamy go nieznacznie do góry. Nie powinien to być dźwięk idealnie dociągnięty do Gis, a raczej „dążący” do niego. Z praktycznego punktu widzenia strunę szóstą naciągnij minimalnie w dół. Dźwięk trwa na tyle krótko, że trudno określić dokładnie jego wysokość. Ja w tabulaturze w ogóle tego nie oznaczyłem. Gdybym jednak miał oznaczyć, to byłby to bending o 1/4 tonu (dźwięk nie do osiągnięcia np. na pianinie).
O zamieszaniu miedzy tercją małą i tercją wielką pisałem już w lekcjach o bluesie. Pamiętasz akord hendrixowski?
Teraz pozostało nam jeszcze zagrać zwrotkę i gitarę rytmiczną do utworu mamy „zrobioną” 🙂
Zapytasz może:
„Jak to, a refren?”
– Refren graj tak samo jak wstęp 🙂 Jedyna różnica: w oryginalnym nagraniu w refrenie gitarzysta pomija dźwięk G w drugim takcie (czyli po akordzie B).
Zwrotka „I love rock and roll”
Zwrotka jest dużo prostsza rytmicznie od refrenu i dla pierwszych 6 taktów może ograniczyć się do grania dwóch uderzeń (ósemkami) na początku każdego taktu. Możesz też zagrać w drugiej połowie 2-go, 4-gi i 6-go taktu charakterystyczną zagrywkę opartą o dźwięki pentatoniki molowej, a skoro molowej, to tu też występuje dźwięk G 🙂
Jeżeli technika podciągania strun (bending) idzie Ci jeszcze nie najlepiej, albo wyrobienie się z rytmem, gdy podciągasz struny jest dla Ciebie jeszcze zbyt dużym wyzwaniem, to możesz zagrać bez podciągania w ten sposób:
Kolejne takty zwrotki (od taktu 7-go) to A5, B5, E5 – grane są również podwójnymi uderzeniami, tylko tak, jak w refrenie zmieniają się co pół taktu. I tu ważna uwaga – takt ósmy jest o połowę krótszy. Możemy powiedzieć, że jest tu tylko pół taktu, a bardziej formalnie – to takt na 2/4. Po nim następuje jedno uderzenie w akord A5, który ma wybrzmieć przez 4 kolejne takty. W ostatnim trakcie prowadzącym do refrenu graj 8 równych ósemek na akordzie B5 (pisałem o tym w lekcji 3).
Gitarę do całej zwrotki możesz odsłuchać tu:
Przykład 2
Pobierz ⇒ „I love rock and roll” – zwrotka
Tabulatura zwrotki w całości:
Schemat całego utworu rozpisany przedstawionymi powyżej figurami:
A (wstęp), B (I zw.), A (ref), B (II zw.), A (ref) , B (solo git.) A* (ref N.C. – czyli bez akompaniamentu) , A A A A* (4x ref)
Uwaga! A* – w ten sposób zaznaczyłem refren zakończony „normalnym” taktem na 4/4.
Gdy już nauczysz się poszczególnych części, ograj cały utwór z oryginalnym nagraniem, a następnie poczuj się jak w studio 🙂 i zagraj do samego rytmu perkusji.
W linku poniżej znajdziesz prezent ode mnie – perkusję pod cały utwór:
Przykład 3
Pobierz ⇒ „I love rock and roll” – perkusja
Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 5: Rytm w classic rocku – podsumowanie