Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 6: Boisz się ciemności?Sweep picking – podstawy – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 6: Boisz się ciemności?
Sweep picking – podstawy

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 6: Boisz się ciemności?
Sweep picking – podstawy

Sweep picking – podstawy

Sweep picking (sweeping) – to technika bardzo szybkiej gry solowej.

Zanim przejdę to omawiania tej techniki, mam do Ciebie ogromna prośbę. Nie pędź z ćwiczeniami!!!

Spotkałem się już bardzo wiele razy z „wirtuozami”, chcącymi grać w tempie Yngwie Malmsteen’a, którzy jednak nie utrzymają rytmu metronomu, grając riffy ósemkami (jak powyżej w lekcji).


 Dobra rada!

Trzymaj tempo w ćwiczeniach.
Przyspiesz metronom dopiero wtedy, gdy przez minutę utrzymasz tempo.


W ostatnich zdaniach poprzedniego rozdziału celowo zwróciłem Ci uwagę na akordy w riffie, za chwilę nam się przydadzą.

W jednej z poprzednich lekcji pisałem Ci o tym, że gra solowa (szczególnie improwizacje) to w zasadzie umiejętne ogrywanie dźwięków skali w taki sposób, by podkreślać dźwięki akordu w podkładzie. Pisałem Ci, że można poznać gotowe zagrywki i umiejętności łączyć je ze sobą.

Dziś powiem Ci o technice sweep picking – zaliczanej do techniki solowej, która opiera się na graniu jedynie dźwięków akordów.

Zacznijmy od takiego ćwiczenia:

Jest to zagranie dźwięków akordu d-moll w znanym Ci układzie:

Być może zapytasz:  „Co w tym nadzwyczajnego?”

Słuszne pytanie. Nadzwyczajne jest dopiero zagranie tego bardzo szybko. Szybkie zagranie wymaga od nas ćwiczeń 🙂 i optymalizacji ruchów.

Ważne elementy sweep picking :

  1. Kostkowanie ( praca prawej ręki)
  2. Rozdzielanie dźwięków (praca lewej ręki)
  3. Znajomość układów akordów

ad 1)

Zamieszczam Ci jeszcze raz przykład ogrania akordu d-moll, ale tym razem z kostkowaniem.

Zauważ, że pierwsze cztery dźwięki kostkujemy w dół. Nie jest to jednak kostkowanie jak w riffach. W riffach każdy dźwięk staramy się silnie zaatakować. A tu kostka z jednej struny spada na drugą. Trzymaj kostkę luźno. Nie robimy „ataku” każdej struny. Pierwsze cztery dźwięki powinny być zagrane jednym płynnym ruchem kostki w dół. Pamiętaj jednak, że nie jest to dowolny ruch. Każdy  z tych dźwięków ma określoną wartość rytmiczną i kostka powinna być prowadzona w tempie uwzględniającym długość trwania dźwięków. Podobnie jest z kolejnymi czterema dźwiękami. Szybko odwracamy ruch i gramy kolejne cztery dźwięki, prowadząc kostkę do góry.

Pamiętaj, że kostka powinna być trzymana pewnie, ale niezbyt sztywno, by mogła opadać po strunach.

ad.2)

Technika sweep picking wykorzystywana jest do gry z dużym poziomem przesterowanego sygnału (i przy dużej czułości – gain). Jak pamiętasz, pewne dźwięki akordu nie współbrzmią dobrze ze sobą na przesterze.

Aby to, co grasz, brzmiało klarownie, Twoim zadaniem jest zagranie każdego dźwięku oddzielnie.
Jak to zrobić?
Palce lewej dłoni powinny być ustawione na odpowiedniej strunie jedynie w momencie grania ich kostką. W przypadku omawianego układu akordu d-moll może to być sprawa przenoszenia miejsca dociskania strun do progów, bo przecież dźwięki na strunach 1,2 i 3 dociśniemy jednym palcem – wskazującym.

ad.3)

Zauważasz zapewne, że potrzebne są nam do ogrywania akordów takie układy akordów, gdzie kolejne dźwięki grane są na sąsiadujących ze sobą strunach (a nie na tej samej strunie).

Dziś zacznij ćwiczyć, używając schematów akordu molowego i durowego, pochodzących od popularnego układu e-moll i E-dur.


Ćwiczenie – ogranie akordów do wstępu „Fear of the dark”

Ćwiczenia oprzemy na akordach przytoczonego wstępu „ Fear of the dark”. Jestem przekonany, że potrafisz rozpisać sobie przykład do ćwiczenia sweep picking na bazie akordów ze wstępu do Fear of the dark.  Dla pewności jednak zamieszczam Ci tabulaturę.

Poniżej  tabulatury zamieściłem kostkowanie:

v – kostka w dół

^ – kostka do góry

Proponuję Ci zacząć ćwiczenia z metronomem ustawionym w metrum 4/4 w tempie około 100-120.

To nie będzie jeszcze zawrotne tempo, jakie możemy osiągać dzięki tej technice, ale nie przyspieszaj. Musi być równo w tym tempie, by pójść dalej z przyspieszaniem. I nie wcześniej!!!!!!! 😉


Dzięki Ci za uwagę i zapraszam do ćwiczeń.

Wszystkie pliki jak zwykle zebrałem na moim chomiku: http://chomikuj.pl/witold.slendakowski

adres bezpośredni do lekcji 6: http://chomikuj.pl/witold.slendakowski/gitara+elektryczna+-+kurs+gry/lekcja+6+-+metal

hasło:  dr.stein

pozdrawiam
Witek


P.S.

  • Przeczytałeś wszystko i wprowadzasz w życie, ale nie brzmi tak jak chcesz?
    Może potrzebujesz spojrzenia z boku i trafnych podpowiedzi?
  • Masz wiele nurtujących Cię pytań dotyczących szczegółów tego jak uderzać, co zaakcentować…
  • Chcesz pójść innym torem niż program kursu?

Zapraszam Cię do mnie na prywatne indywidualne lekcje i warsztaty rozwijające umiejętność gry z innymi muzykami.

Pisz na witold.slendakowski@gmail.com lub dzwoń  502-218-525