Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 6: Boisz się ciemności?Technika grania riffów w metalu – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 6: Boisz się ciemności?
Technika grania riffów w metalu

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 6: Boisz się ciemności?
Technika grania riffów w metalu

Witaj w kuźni…

Dzisiejsza lekcja będzie traktować o podstawach metalu. Pierwsza część o tym gatunku dzisiaj, a kolejna w następnej lekcji.

W następnej kolejności (po metalu) trochę zelżymy, jeśli chodzi o moc gitary. Łatwo jednak nie będzie, bo spotkamy się z funky’em. Będzie więc wiele zabawy rytmem. Do cięższych gatunków wrócimy za kilka miesięcy.

Zapraszam do lektury i ćwiczeń…


Lekcja 6

O czym w lekcji?

  • Technika grania riffów w metalu
  • Riffy metalowe
    • Dr. Stein – Helloween
    • Crazy train – Ozzy Osbourne
    • Fear of the dark – Iron Maiden
  • Sweep picking – podstawy
  • Ćwiczenie – ogranie akordów do wstępu „Fear of the dark”

Dzisiejsze trzy elementy:

  • Coś bardzo ogólnego – sposoby realizacji riffów heavy metalowych
  • Coś bardzo konkretnego – 3 riffy gitarowe zaliczane do riffowego top 100 wszech czasów
  • Coś rozwijającego improwizację – Podstawy gry techniką sweep picking

W dzisiejszej lekcji jedynie „dotkniemy” kolejnego gatunku muzycznego, jakim jest metal.

Bardzo celowo i świadomie napisałem „dotkniemy”, gdyż podobnie jak dla poprzednich gatunków (blues, rock) trudno postawić jednoznaczne granice tego gatunku. Nie będę tu pisał mądrości na temat czym jest, a czym nie jest metal.

To, co mogę powiedzieć bezsprzecznie:

  • kojarzy się z ostrym brzmieniem gitar,
  •  wymaga ogromnej precyzji wykonawczej. Często bywa, że dwie gitary i bas grają dokładnie to samo (przynajmniej z punktu widzenia rytmicznego) i całość z rytmem dynamicznej perkusji ma pracować jak maszyna,
  • wykorzystuje raczej proste rozwiązania rytmiczne,
  • wymaga ogromnej ilości ćwiczeń technicznych.

Technika grania riffów w metalu

Na co powinieneś zwrócić uwagę, grając riffy metalowe?

  • włącz przester na swoim piecu w czasie ćwiczeń,
  • kostkuj tylko w dół,
  • stosuj wyraźne tłumienie prawą ręką na mostku,
  • graj z metronomem, by wyćwiczyć precyzję rytmiczną.

Przester zmniejsza zakres dynamiki, powodując „zlewanie się” dźwięków. W pewnym sensie chodzi nam o wyrównaną dynamikę i dlatego właśnie kostkuj tylko w dół. Z drugiej jednak strony, chodzi nam o wyraźny efekt rytmiczny i dlatego wyraźne tłumienie strun na mostku.

Uwaga!
Przy bardzo szybkich riffach możemy odstąpić od zasad kostkowania tylko w dół.

Jak szybkich? Zależy od Twoich możliwości technicznych. Dopóki grasz równo i we właściwym tempie – kostkuj tylko w dół.

Zagrajmy więc teraz kilka najbardziej typowych i rozpoznawalnych riffów gitarowych

„Dr. Stein” Helloween

Posłuchaj teraz riffu:

Przykład 1

Pobierz ⇒ Posłuchaj, co byśmy uzyskali, nie tłumiąc i kostkując góra-dół.

Przykład 2

Pobierz ⇒ W tabulaturze, jaką Ci przedstawiłem, pojawia się przejście z gry pojedynczych dźwięków na power chords (w takcie 3 i 4) .

Tempo jest już na tyle duże , że w początkowym etapie nauki możesz jeszcze nie dawać rady tego zagrać. Jeśli tak jest, skorzystaj tymczasowo z uproszczonej wersji tego riffu.

W podobny sposób zagraj kolejne dwa riffy. W podobny, czyli kostkując równo w dół i stosując wyraźne tłumienie prawą dłonią.


„Crazy train” Ozzy Osbourne

Przykład 3

Pobierz ⇒ „Crazy train” Ozzy Osbourne – riff


„Fear of the dark” Iron Maiden

Przykład 4

Pobierz ⇒ „Fear of the dark” Iron Maiden – riff

Powyższy przykład riffu nagrałem również dla Ciebie w krótkim filmiku instruktażowym. Zwracam w nim szczególną uwagę na to, jaki efekt powinno dawać dobre tłumienie w riffach granych na przesterowanym sygnale.


Harmonia to podstawa

Riffy to tak naprawdę najczęściej ciekawy i przemyślany sposób ogrania klasycznego akordów. Bardzo wyraźnie widać to na przykładzie „Fear of the dark”.

Gdy już będziesz miał w głowie dobrze rozbudowaną mapę gryfu, to z łatwością będziesz dostrzegał pewne zależności między dźwiękami w granych riffach i melodiach. Zależności te pozwolą Ci w łatwy sposób określać, jaki akord jest ogrywany w danej chwili. To z kolei pomaga w graniu dobrych solówek.

Jako swoje „zadanie domowe” możesz potraktować analizę dźwięków w tym riffie.

Ja daje Ci wynik w postaci akordów. Zobacz, jak często (i czy w ogóle) w riffie wychodzimy poza dźwięki składowe akordów.

„Fear of the dark” – akordy ogrywane riffem we wstępie:

d C d C

a G a F


Czytaj dalej ⇒ Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 6: Boisz się ciemności? – Sweep picking – podstawy