Lekcja 6: Boisz się ciemności?
Technika grania riffów w metalu
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 6: Boisz się ciemności?
Technika grania riffów w metalu
Witaj w kuźni…
Dzisiejsza lekcja będzie traktować o podstawach metalu. Pierwsza część o tym gatunku dzisiaj, a kolejna w następnej lekcji.
W następnej kolejności (po metalu) trochę zelżymy, jeśli chodzi o moc gitary. Łatwo jednak nie będzie, bo spotkamy się z funky’em. Będzie więc wiele zabawy rytmem. Do cięższych gatunków wrócimy za kilka miesięcy.
Zapraszam do lektury i ćwiczeń…
Lekcja 6
O czym w lekcji?
- Technika grania riffów w metalu
- Riffy metalowe
- Dr. Stein – Helloween
- Crazy train – Ozzy Osbourne
- Fear of the dark – Iron Maiden
- Sweep picking – podstawy
- Ćwiczenie – ogranie akordów do wstępu „Fear of the dark”
Dzisiejsze trzy elementy:
- Coś bardzo ogólnego – sposoby realizacji riffów heavy metalowych
- Coś bardzo konkretnego – 3 riffy gitarowe zaliczane do riffowego top 100 wszech czasów
- Coś rozwijającego improwizację – Podstawy gry techniką sweep picking
W dzisiejszej lekcji jedynie „dotkniemy” kolejnego gatunku muzycznego, jakim jest metal.
Bardzo celowo i świadomie napisałem „dotkniemy”, gdyż podobnie jak dla poprzednich gatunków (blues, rock) trudno postawić jednoznaczne granice tego gatunku. Nie będę tu pisał mądrości na temat czym jest, a czym nie jest metal.
To, co mogę powiedzieć bezsprzecznie:
- kojarzy się z ostrym brzmieniem gitar,
- wymaga ogromnej precyzji wykonawczej. Często bywa, że dwie gitary i bas grają dokładnie to samo (przynajmniej z punktu widzenia rytmicznego) i całość z rytmem dynamicznej perkusji ma pracować jak maszyna,
- wykorzystuje raczej proste rozwiązania rytmiczne,
- wymaga ogromnej ilości ćwiczeń technicznych.
Technika grania riffów w metalu
Na co powinieneś zwrócić uwagę, grając riffy metalowe?
- włącz przester na swoim piecu w czasie ćwiczeń,
- kostkuj tylko w dół,
- stosuj wyraźne tłumienie prawą ręką na mostku,
- graj z metronomem, by wyćwiczyć precyzję rytmiczną.
Przester zmniejsza zakres dynamiki, powodując „zlewanie się” dźwięków. W pewnym sensie chodzi nam o wyrównaną dynamikę i dlatego właśnie kostkuj tylko w dół. Z drugiej jednak strony, chodzi nam o wyraźny efekt rytmiczny i dlatego wyraźne tłumienie strun na mostku.
Uwaga!
Przy bardzo szybkich riffach możemy odstąpić od zasad kostkowania tylko w dół.
Jak szybkich? Zależy od Twoich możliwości technicznych. Dopóki grasz równo i we właściwym tempie – kostkuj tylko w dół.
Zagrajmy więc teraz kilka najbardziej typowych i rozpoznawalnych riffów gitarowych
„Dr. Stein” Helloween
Posłuchaj teraz riffu:
Przykład 1
Pobierz ⇒ Posłuchaj, co byśmy uzyskali, nie tłumiąc i kostkując góra-dół.
Przykład 2
Pobierz ⇒ W tabulaturze, jaką Ci przedstawiłem, pojawia się przejście z gry pojedynczych dźwięków na power chords (w takcie 3 i 4) .
Tempo jest już na tyle duże , że w początkowym etapie nauki możesz jeszcze nie dawać rady tego zagrać. Jeśli tak jest, skorzystaj tymczasowo z uproszczonej wersji tego riffu.
W podobny sposób zagraj kolejne dwa riffy. W podobny, czyli kostkując równo w dół i stosując wyraźne tłumienie prawą dłonią.
„Crazy train” Ozzy Osbourne
Przykład 3
Pobierz ⇒ „Crazy train” Ozzy Osbourne – riff
„Fear of the dark” Iron Maiden
Przykład 4
Pobierz ⇒ „Fear of the dark” Iron Maiden – riff
Powyższy przykład riffu nagrałem również dla Ciebie w krótkim filmiku instruktażowym. Zwracam w nim szczególną uwagę na to, jaki efekt powinno dawać dobre tłumienie w riffach granych na przesterowanym sygnale.
Harmonia to podstawa
Riffy to tak naprawdę najczęściej ciekawy i przemyślany sposób ogrania klasycznego akordów. Bardzo wyraźnie widać to na przykładzie „Fear of the dark”.
Gdy już będziesz miał w głowie dobrze rozbudowaną mapę gryfu, to z łatwością będziesz dostrzegał pewne zależności między dźwiękami w granych riffach i melodiach. Zależności te pozwolą Ci w łatwy sposób określać, jaki akord jest ogrywany w danej chwili. To z kolei pomaga w graniu dobrych solówek.
Jako swoje „zadanie domowe” możesz potraktować analizę dźwięków w tym riffie.
Ja daje Ci wynik w postaci akordów. Zobacz, jak często (i czy w ogóle) w riffie wychodzimy poza dźwięki składowe akordów.
„Fear of the dark” – akordy ogrywane riffem we wstępie:
d C d C
a G a F
Czytaj dalej ⇒ Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 6: Boisz się ciemności? – Sweep picking – podstawy