Lekcja: Metrum 2/4 (4/5)
Przykład 1 – „Dance Me To The End Of Love”
Utwór ten, autorstwa Leonarda Cohena, pomimo rytmu na 2/4 jest praktycznie balladą, która zgodnie ze swoim tytułem prowokuje do tańca 🙂 Utwór jest grany przez Cohena w tonacji g-moll i zbudowany jest z następujących akordów:
wokaliza:
c | c | g | g | D7 | D7 | g | g |
zwrotka:
c | c | g | g |
c | c | g | g |
c | c | g | g |
D7 | D7 | g | g |
D7 | D7 | g | g |
solo instrumentalne
F | F | g | g |
Posłuchaj oryginalnego wykonania udostępnionego na oficjalnym kanale artysty w serwisie YouTube:
Dokładny układ poszczególnych części (z wyjątkiem wstępu granego poza tempem) wygląda następująco:
- wstęp – 2 takty g-moll
- wokaliza x2
- zwrotka x2
- solo instrumentalne
- zwrotka x2
- solo instrumentalne
- wokaliza x2
- zwrotka
- solo instrumentalne
- wokaliza x2
Przeanalizuj utwór:
Jako ćwiczenie dodatkowe poszukaj w oryginalnym utworze fragmentów, gdzie zespół na chwilę zwiększa tempo, zmniejsza tempo, zwiększa dynamikę gry lub ją zmniejsza. Utwór jest przepełniony klimatem i emocjami. Słuchając go i analizując, można wiele nauczyć się na temat precyzji gry, czystości brzmienia, dobrego zastosowania wielogłosu itp.
Posłuchaj, jak powinno w przybliżeniu zabrzmieć to przy samym akompaniamencie gitary:
Pobierz ⇒ „Dance me to the end of love”
(zagrałem tu: wokaliza 2x + zwrotka + harmonia do solo instrumentalnego + zwrotka)
Jeśli gra z użyciem akordów barowych jeszcze Ci nie idzie idealnie, to proponuję Ci jedno z dwóch rozwiązań:
- zagraj w tonacji a-moll (czyli o jeden ton wyżej)
lub - załóż kapodaster na 3 progu i używaj akordów, jak do tonacji e-moll – w ten sposób w efekcie będziesz grał w g-moll. Możesz wtedy grać z oryginalnym utworem.
Akordy w tonacji a-moll:
wokaliza:
d | d | a | a | E7 | E7 | a | a |
zwrotka:
d | d | a | a |
d | d | a | a |
d | d | a | a |
E7 | E7 | a | a |
E7 | E7 | a | a |
solo instrumentalne
G | G | a | a |
Akordy w tonacji e-moll:
wokaliza:
a | a | e | e | H7 | H7 | e | e |
zwrotka:
a | a | e | e |
a | a | e | e |
a | a | e | e |
H7 | H7 | e | e |
H7 | H7 | e | e |
solo instrumentalne
D | D | e | e |
Uwaga!
W tonacji e-moll pojawia się akord H7, który możesz zagrać bez poprzeczki barre, ale aby grać na zmianę w basie dźwięk prymy i kwinty, musisz przestawiać palec drugi na II progu ze struny piątej na szóstą.
Poniżej zamieszczam tabulaturę dla zagrania tego akordu i diagram z uwzględnieniem zmienionego dźwięku z basie.
Czytaj dalej → Lekcja: Metrum 2/4 (5)