Lekcja: Pasaż 6/8 (2/7)
Pasaż 6/8
Tak jak w ostatniej lekcji, tak i dzisiaj poznasz pasaż, w którym wszystkie dźwięki posiadają jednakowa wartość rytmiczną. Wszystkie dźwięki, to ósemki. Tym razem jednak na takt składa się nie osiem jak ostatnio, tylko sześć dźwięków. Rytm, w jakim wykorzystywany jest ten pasaż, to najczęściej rytm o nazwie slow rock.
Schemat grania poszczególnych strun może wyglądać następująco: B 3 2 1 2 3 (gdzie poprzez B oznaczyłem dźwięk basowy). Napisałem, że schemat „może wyglądać”, bo czasem może też wyglądać tak: B 4 3 2 3 4 (czyli nie gramy najniższej struny). Charakterystyczne jest jednak dla tego pasażu, że gra się po sobie dźwięki na sąsiadujących ze sobą strunach (nie tak jak w ostatniej lekcji, gdzie np. „przeskakiwaliśmy” z 3-ciej na 1-szą strunę).
Przykład 1 – „Nothing Elese Matters”
Najprostszym przykładem na zastosowanie tego pasażu może być wstęp do utworu „Nothing Else Matters” zespołu Metallica.
W pierwszych taktach gitara rytmiczna gra tam następujące dźwięki:
Pobierz ⇒ pasaż 6-8 e-moll „Nothing else matters”
Zauważ, że wszystkie dźwięki grane są na pustych strunach. Dla pewności możesz (ale nie musisz) złapać chwyt akordu e-moll. Przydatne może się to okazać w sytuacji, w której uderzysz przypadkiem strunę 4 lub 5. Dźwięk, który wtedy wybrzmi będzie dźwiękiem pasującym do granego akordu.
Czytaj dalej → Lekcja: Pasaż 6/8 (3)