Lekcja: ​Metrum 2/4​ (4/5) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja: ​Metrum 2/4​ (4/5)

Lekcja: ​Metrum 2/4​ (4/5)

Przykład 1 – „Dance Me To The End Of Love”

Utwór ten, autorstwa Leonarda Cohena, pomimo rytmu na 2/4 jest praktycznie balladą, która zgodnie ze swoim tytułem prowokuje do tańca 🙂 Utwór jest grany przez Cohena w tonacji g-moll i zbudowany jest z następujących akordów:

wokaliza:

c | c | g | g | D7 | D7 | g | g |

zwrotka:

c | c | g | g |
c | c | g | g |
c | c | g | g |
D7 | D7 | g | g |
D7 | D7 | g | g |

solo instrumentalne

F | F | g | g |

Posłuchaj oryginalnego wykonania udostępnionego na oficjalnym kanale artysty w serwisie YouTube:

Dokładny układ poszczególnych części (z wyjątkiem wstępu granego poza tempem) wygląda następująco:

  • wstęp – 2 takty g-moll
  • wokaliza x2
  • zwrotka x2
  • solo instrumentalne
  • zwrotka x2
  • solo instrumentalne
  • wokaliza x2
  • zwrotka
  • solo instrumentalne
  • wokaliza x2

Przeanalizuj utwór:

Jako ćwiczenie dodatkowe poszukaj w oryginalnym utworze fragmentów, gdzie zespół na chwilę zwiększa tempo, zmniejsza tempo, zwiększa dynamikę gry lub ją zmniejsza. Utwór jest przepełniony klimatem i emocjami. Słuchając go i analizując, można wiele nauczyć się na temat precyzji gry, czystości brzmienia, dobrego zastosowania wielogłosu itp.


Posłuchaj, jak powinno w przybliżeniu zabrzmieć to przy samym akompaniamencie gitary:

Pobierz ⇒ „Dance me to the end of love”

(zagrałem tu: wokaliza 2x + zwrotka + harmonia do solo instrumentalnego + zwrotka)

Jeśli gra z użyciem akordów barowych jeszcze Ci nie idzie idealnie, to proponuję Ci jedno z dwóch rozwiązań:

  • zagraj w tonacji a-moll (czyli o jeden ton wyżej)
    lub
  • załóż kapodaster na 3 progu i używaj akordów, jak do tonacji e-moll – w ten sposób w efekcie będziesz grał w g-moll. Możesz wtedy grać z oryginalnym utworem.

Akordy w tonacji a-moll:

wokaliza:

d | d | a | a | E7 | E7 | a | a |

zwrotka:

d | d | a | a |
d | d | a | a |
d | d | a | a |
E7 | E7 | a | a |
E7 | E7 | a | a |

solo instrumentalne

G | G | a | a |

Akordy w tonacji e-moll:

wokaliza:

a | a | e | e | H7 | H7 | e | e |

zwrotka:

a | a | e | e |
a | a | e | e |
a | a | e | e |
H7 | H7 | e | e |
H7 | H7 | e | e |

solo instrumentalne

D | D | e | e |

Uwaga!
W tonacji e-moll pojawia się akord H7, który możesz zagrać bez poprzeczki barre, ale aby grać na zmianę w basie dźwięk prymy i kwinty, musisz przestawiać palec drugi na II progu ze struny piątej na szóstą.

Poniżej zamieszczam tabulaturę dla zagrania tego akordu i diagram z uwzględnieniem zmienionego dźwięku z basie.


Czytaj dalej → Lekcja: ​Metrum 2/4​ (5)