Lekcja: ​Modyfikacja ​bicia na 4/4​ (5/11) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja: ​Modyfikacja ​bicia na 4/4​ (5/11)

Lekcja: ​Modyfikacja ​bicia na 4/4​ (5/11)

Granie palcami czy kostką?

Wiele razy spotykam się z pytaniem o to, czy grać kostką, czy palcami. Wiele osób próbuje jednoznacznie odpowiadać na tak postawione pytanie, twierdząc np. że na klasycznej tylko palcami, a na akustycznej tylko kostką. Ja uważam, że trzeba grać i kostką, i palcami.

Weźmy chociażby – Tommy Emamnuela (jak dla mnie „mistrza świata” gitary akustycznej), który stosuje prawie jedynie technikę fingerpicking, czyli gra palcami na gitarze akustycznej. Z drugiej strony Carlos Santana, który gdy gra na koncertach solowo na gitarze klasycznej, robi to kostką.

Proponuję Ci więc grać jak najwięcej utworów zarówno kostką, jak i palcami. Gdy już nauczysz się swobodnie posługiwać jedną i drugą techniką gry, wtedy zdecydujesz, z czego skorzystać w danym momencie.

Napisałem o tym chociażby dlatego, że film z biciem do utworu „Kołysanka dla nieznajomej” zamierzałem nagrać, używając kostki. Nagrałem go więc, a później dopiero w fazie składania filmu uświadomiłem sobie, że nagrałem bez kostki, zwracając nawet uwagę widza na pewne uderzenia kciukiem lub palcami (czego nie byłoby przy kostce).

Kilka uwag do gry przy wykonywaniu bicia gitarowego

Oczywiście cokolwiek piszę w tym kursie, prawie zawsze mogę zacząć od słów „100% reguł nie ma”, więc poniższe wskazówki traktuj raczej jako propozycje, a nie wytyczne.

  • Chwytanie kostki do grania biciem i do gry solowej nie jest jednakowe. Grając biciami, trzymaj kostkę lekko między wyprostowanym kciukiem, a lekko zgiętym palcem wskazującym. Pozwól kostce przechylać się pomiędzy palcami. Do gry solowej kostkę trzyma się silniej.
  • Ustawienie ręki i ruch dłoni powinny być prawie takie same przy graniu kostką, jak i samymi palcami.
  • Gdy realizujesz uderzenie w dół, wtedy przekręć dłoń w nadgarstku tak, by kostka trzymana w palcach była skierowane lekko do góry. Kostka powinna jakby „głaskać” struny. W tym przypadku bardziej mi pasuje stosowana również dla kostki nazwa „piórko”.

Przy uderzeniach w górę odwrotnie – odwracaj dłoń tak, by kostka skierowana była w dół.​
Na zdjęciach zaznaczyłem orientacyjny kąt, pod jakim kostka powinna uderzać w struny (liniami zielonymi) oraz kierunek uderzenia (czerwoną strzałką).

Im lżej trzymasz kostkę i pozwalasz jej bardziej się „pokładać”, tym delikatniejsze, bardziej zwiewne brzmienie uzyskasz. Trzymając kostkę mocno i stosując kąt zbliżony do 90 stopni względem linii strun, uzyskujesz twarde, ostre brzmienie… czasem wręcz nieprzyjemne.

Ostateczną decyzję – czy używać kostki, czy grać uderzeniami palców pozostaw sobie na konkretną sytuację.

Jaka może być przykładowa sytuacja?

Może to być nagrywanie gitary albo nagłaśnianie gitary na koncercie. Powiedzmy, dla przykładu, że chcesz nagłośnić gitarę jednym mikrofonem, czyli tak jak zazwyczaj ja to robię, gdy nagrywam przykłady do kursu.

Posłuchaj dwóch nagrań tego samego przykładu:

  •   nagranego kostką:

Pobierz ⇒ „Naiwne pytania” wstęp – kostka

  • nagranego palcami:

Pobierz ⇒ „Naiwne pytania” wstęp – palce

Mikrofon (pojemnościowy) ustawiłem w okolicy mostka (w odległości około 25-30 cm), czyli tam gdzie dźwięk jest dosyć głośny, bo wydobywa się z pudła przez otwór w pudle rezonansowym. Jednak jest to również miejsce, w okolicy którego uderzam w struny. Dlatego też w pierwszym pliku wiele dźwięku pochodzi z samego „obijania” kostki o struny. Brzmienie jest „terkoczące”.

Które nagranie jest więc lepsze do wykorzystania?

To zależy do czego. Jeśli mamy w nagraniu już dobra rytmikę nagraną np. przez perkusistę, to raczej to nagranie z kostką. Wtedy wyraźniej zaznaczy się harmonia – czyli samo brzmienie akordów. Jeśli jednak gitara jest jedynym instrumentem rytmicznym, to ja wybrałbym nagranie przy pomocy kostki.


Czytaj dalej → Lekcja: ​Modyfikacja ​bicia w metrum 4/4​ (6)