Lekcja 3Zegarmistrz światłaBicie na 4/4w podziale szesnastkowym(Kurs na „Sześć Strun Świata”) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja 3
Zegarmistrz światła
Bicie na 4/4
w podziale szesnastkowym

(Kurs na „Sześć Strun Świata”)

Lekcja 3
Zegarmistrz światła
Bicie na 4/4
w podziale szesnastkowym

(Kurs na „Sześć Strun Świata”)

Ruszamy dalej…

Zgodnie z zapowiedzią z pierwszej lekcji kontynuujemy poznawanie sposobów akompaniowania w metrum 4/4. Po raz pierwszy zastosujemy dwa odmienne typy akompaniamentu w jednym utworze. Powiemy sobie również, jak w obu przypadkach możemy urozmaicać lub upraszczać sposób gry.
Czy będziemy urozmaicać czy też upraszczać może zależeć np. od:

  • obecnie posiadanych własnych umiejętności
  • chęci rozwijania nastroju utworu w czasie jego trwania

Dobra rada!
Poznawaj różne sposoby akompaniowania.
Grając różnorodnie, zaciekawisz słuchacza swoją grą i każdym utworem.


W dzisiejszej lekcji zaczniemy opracowanie na gitarę utworu „Zegarmistrz światła” z repertuaru Tadeusza Woźniaka.

Występują w tym utworze dwa odmienne klimatycznie fragmenty. Zależy mi na tym, aby każdy z tych sposobów był przez Ciebie porządnie przećwiczony, dlatego poznamy je w dwóch odrębnych lekcjach.

W dzisiejszej lekcji zajmiemy się środkowym, dynamicznym fragmentem granym przez całą orkiestrę. Zagramy ten fragment kolejnym rodzajem bicia gitarowego w metrum 4/4.  Nazywam to bicie (i wiele innych o podobnej budowie) biciem w podziale szesnastkowym.

W kolejnej lekcji zajmiemy się pierwszą częścią oraz zakończeniem utworu „Zegarmistrz światła”. Będzie to oryginalnie zastosowany akompaniament grany pociągnięciami kilku strun jednocześnie przez kilka palców prawej ręki. Będzie to nieco inne podejście do akompaniamentu gitarowego niż poznawane przez nas do tej pory bicia.

Teraz jednak przejdźmy do zapoznania się właśnie z kolejnym biciem.


Lekcja 3

O czym w lekcji?

  • Dwa sposoby akompaniowania w metrum 4/4
  • Akordy do utworu „Zegarmistrz światła”
  • Bicie w podziale szesnastkowym
  • Modyfikacje bicia w podziale szesnastkowym
  • Dobieranie typu bicia w zależności od tempa
  • Dodatkowe przykłady zastosowania bicia w podziale szesnastkowym
  • Super gitara klasyczna do nauki

Dwa sposoby akompaniowania w metrum 4/4

Na filmie poniżej (LINK) przedstawiłem Ci dwa sposoby akompaniowania, z którymi zapoznam Cię w tej i następnej lekcji.Niezależnie jednak od tego, o którym sposobie gry mówimy, cały czas obowiązuje ten sam powtarzający się schemat akordów.


Akordy do utworu „Zegarmistrz światła”

Oryginalne akordy do utworu to:

h | A | E | h |

D | A | E | h |

Na filmie widzisz sposób wykonania bez użycia akordów z poprzeczką, za to z wykorzystaniem kapodastra założonego na progu II.  Wtedy należy wykonywać następujące chwyty:

Kapo + 2

a | G | D | a |

C | G | D | a |

Przypominam, że tabelę wszystkich potrzebnych akordów możesz wydrukować z pliku .pdf ze strony www.gitara-lekcje.pl i masz je zamieszczone na wewnętrznej stronie okładki segregatora do kolekcjonowania kolejnych lekcji kursu.


Bicie w podziale szesnastkowym

Diagram bicia z przedstawieniem kierunku uderzeń w struny wygląda następująco:

Podobnie, jak w biciu, z którym zapoznałem Cię w pierwszej lekcji (a którego pierwszą modyfikację zrobiliśmy w lekcji 2), tak i w tym biciu należy dążyć do tego, aby dłoń poruszała się nieustannie dół-góra. Tym razem jednak ruchów w jednym takcie jest 16. Pamiętaj więc – poruszaj ręką niezależnie od tego, czy realizuje uderzenie, czy też nie. Takie podejście powoduje, że łatwo utrzymać się w rytmie, a też bicie realizowane przez nas jest naturalnie zwiewne.
Schemat tego bicia z uwzględnieniem wszystkich ruchów dłoni (jeśli nie ma uderzenia, mogą być to bardzo „symboliczne” ruchy) wygląda następująco:

Bicie w metrum 4/4 w podziale szesnastkowym tzw. balladowe

W pliku poniżej nagrałem dla Ciebie przykład, w którym najpierw gram biciem wg diagramu, który umieściłem powyżej, a w kolejnych przebiegach zwiększam liczbę i siłę uderzeń oraz nieznacznie tempo utworu. Takie narastanie nastroju usłyszysz również w utworze oryginalnym.

Pobierz ⇒ „Zegarmistrz światła” – bicie w podziale szesnastkowym

Bicie powinno Ci od razu dobrze wychodzić… (jeśli tylko zachowujesz zasadę ciągłego poruszania się dłoni). Szczególną uwagę zwracam Ci jedynie na pierwsze dwa uderzenia. To najdłuższy czas pomiędzy dwoma uderzeniami w tym biciu.
Jak go prawidłowo wyczuć?
Proponuję Ci – wyraźnie machnij ręką w dół na „i” pomiędzy „raz” a „dwa”. Zobacz to tutaj „Zegarmistrz światła” – przykład na YouTube np. bardzo wyraźnie zobaczysz to (jałowe machnięcie) w czasie 1:25.

Sądzę, że ćwiczenie nowego bicia ze zmienianiem akordów na czas może być jeszcze niełatwym zadaniem, dlatego poniżej nagrałem Ci to bicie na jednym akordzie. Wyćwicz ten rytm ze mną.

Pobierz ⇒ Bicie w podziale szesnastkowym na jednym akordzie – h-moll (autoreverse)

Napisałem w nazwie ćwiczenia, że jest to akord h-moll.
Jednak podpowiedzi, jak chwytać akordy z poprzeczką i ćwiczenia, które pozwolą Ci zmierzyć się z niełatwym zadaniem wyćwiczenia tych akordów, zaproponuję Ci dopiero w kolejnych lekcjach.

Dlatego też teraz proponuję Ci – załóż kapodaster na II progu, chwyć akord a-moll i gramy.


Modyfikacje bicia w podziale szesnastkowym

Zamiast dodatkowego machnięcia ręką dla wyczucia prawidłowej przerwy pomiędzy „raz” i „dwa”, wykonaj w tym miejscu po prostu dodatkowe uderzenie. Zwiększy to dynamikę bicia. W filmiku demonstracyjnym na YouTube jest to czas 1:38-1:58.

Pobierz ⇒ Bicie w podziale szesnastkowym na akordzie h-moll – Modyfikacja 1 (autoreverse)

Dobrze Ci idzie do tej pory? Działamy więc dalej.
– Ale jak jeszcze można? (zapytasz być może)
– Zachęcam Cię oczywiście do własnych prób dodawania lub ujmowania miejsc, w których zrobisz uderzenia, ale na razie taka podpowiedź:
Kolejną modyfikacją, jaką zastosujesz, może być zagęszczenie liczby uderzeń na końcu bicia. W filmie YouTube usłyszysz/zobaczysz to w czasie 1:59-2:19.

Pobierz ⇒ Bicie w podziale szesnastkowym na akordzie h-moll – Modyfikacja 2 (autoreverse)


Dobieranie typu bicia w zależności od tempa

Czasem tak jest, że gramy bicie dokładnie takie, jakie zastosowane jest oryginalnie w utworze dla gitary. Często jednak bywa tak, że chcemy zagrać utwór, w którym gitara gra bardzo mało lub wręcz jej w ogóle nie ma w aranżacji.
Czy to znaczy, że nie można zagrać tego utworu na gitarze?
– Absolutnie nie!

Kiedy zastosować jakie bicie?

Zależy to od bardzo wielu czynników – np. od metrum, w jakim jest utwór, od nastroju, stylistyki.

W przyszłości, gdy już poznamy bardzo wiele typów akompaniowania, poświęcę temu całą lekcję.

Teraz przyjmijmy założenie, że mamy utwór w metrum 4/4 i kierujemy się tylko jego tempem określanym w BPM (beats per minute) czyli liczbie uderzeń na minutę (zobacz opis BPM w Wikipedii).

Jeśli nie bardzo wiesz, jak określić tempo utworu, to na razie taka podpowiedź – postaraj się znaleźć tempo grania perkusisty w tym narzędziu (Simple Straight Beat – zakres tempa: 30-200 BPM) najbardziej zbliżone do tempa utworu, który analizujesz.

Przydatność poznanych do tej pory bić zawiera się w zakresie około tempa 70-150.

Moja porada:

  • Dla tempa ~70-120 – zastosuj poznane dzisiaj bicie w podziale szesnastkowym
  • Dla tempa ~100-150 – zastosuj bicie w podziale ósemkowym (z pierwszej lekcji)
  • W zakresie ~100-120 – tutaj zdecyduj
    – możesz zastosować bicie w podziale ósemkowym – wtedy uzyskasz uspokojenie rytmu (czasem powiemy – osadzenie rytmu)
    – lub zastosuj bicie w podziale szesnastkowym – wtedy uzyskasz zagęszczenie i zwiewność rytmu

Dodatkowe przykłady zastosowania bicia w podziale szesnastkowym

W zasadzie to wszystkie ćwiczenia w dzisiejszej lekcji. Pozostaje Ci ćwiczyć… ćwiczyć… ćwiczyć…

Jeśli ćwiczenia poszły gładko i nadal Ci mało – to chwali się! 🙂

Chcesz poćwiczyć poznane dzisiaj bicie na innych przykładach?

Polecam Ci utwory:

  • Oprócz błękitnego nieba z repertuaru Marka Jackowskiego (opisałem przykład w lekcji na mojej stronie i jest w śpiewniku Gitarowe piosenki 2)
  • Arahja z repertuaru zespołu Kult – tutaj rytm, który dzisiaj poznajesz grają organy rockowe.
    Zagrasz ten utwór na akordach
    d | d | a | a | E | E | a | a :||

Przykładowe utwory, ze śpiewników „Gitarowe piosenki”, których zakup polecałem Ci w pierwszej lekcji :

  • „Długość dźwięku samotności” z rep. zespołu Myslovitz (Gitarowe piosenki 1)
  • „Prawie do nieba” z rep. Roberta Chojnackiego & Andrzeja „Piaska” Piasecznego (Gitarowe piosenki 2)

Podaję Ci wiele przykładów, ale nie przesadzaj z ilością.  Mam dla Ciebie dobrą radę…


Dobra rada!
Wymagaj od siebie. Ucz się dokładnie utworów… nasłuchując szczegółów.

Jakość, a nie ilość niech będzie domeną Twojej gry.


Super gitara klasyczna do nauki

Być może grasz na pożyczonej gitarze… być może masz swoją, ale Twój pierwszy zakup nie był trafiony… a może masz akustyka, a teraz chcesz klasyczną…

W każdym przypadku i z czystym sercem do nauki, jako pierwszą gitarę klasyczną polecam Ci gitarę z serii TaiKi – Zebrano


Gitara ta ma przepiękne wykonanie. Już sam jej wygląd będzie cieszył Twoje oko 🙂 Posiada bardzo klarowny dźwięk i pełne, zrównoważone brzmienie. A właśnie brak zróżnicowanego brzmienia – objawiająca się zbyt duża ilość środkowych tonów dające brzmienie określane jako „nosowe” – to częsty problem klasyków.
Przetestowałem wiele gitar w klasie określanej jako „w okolicy 100 dolarów” i w mojej opinii gitara ta bardzo pozytywnie wyróżnia się z propozycji dostępnych na rynku. Dlatego też po przedstawieniu jej zalet i brzmienia właśnie tę gitarę najczęściej wybierają moi uczniowie i klienci odwiedzający mój sklep Gitara No.1.

Wskazałem Ci gitarę Zebrano w rozmiarze 4/4 (dla osoby dorosłej). W serii TaiKi znajdziesz jednak również inne rozmiary, czy też wersje elektro-akustyczne z możliwością podłączenia pod wzmacniacz. Sprawdziłem i polecam całą serię: dostępna tutaj LINK


Teraz już dziękuję za Twoją uwagę…

Serdecznie pozdrawiam, zapraszam

Witek Ślendakowski

P.S.

Być może potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu indywidualnego planu nauki…

Być może chcesz, abym posłuchał Twojej gry i podpowiedział co dalej…

Być może masz pomysł na zagranie innych utworów i poszukujesz pomocy…

Zapraszam Cię na lekcje przez Skype lub w Studio (regularne lub jednorazowe) – witold.slendakowski@gitara-lekcje.pl lub SMS +48 502-218-525