Lekcja 7Włosy​ – noś długie… i graj szybko na gitarze(Kurs na „Sześć Strun Świata”) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja 7
Włosy​ – noś długie… i graj szybko na gitarze
(Kurs na „Sześć Strun Świata”)

Lekcja 7
Włosy​ – noś długie… i graj szybko na gitarze
(Kurs na „Sześć Strun Świata”)

Pośpiesznie witam…

W dzisiejszej lekcji jeszcze raz powrócimy do bicia poznanego w pierwszej lekcji i doskonalenia chwytów z poprzeczką. Naszym głównym zadaniem dzisiaj będzie granie w szybkim tempie i bardzo częste zmienianie akordów.

Sięgnijmy w lekcji do utworu zespołu „Elektryczne Gitary”, mówiącym o atrybucie wyglądu nieodłącznie kojarzonym z większością znanych i cenionych gitarzystów. Długie włosy – to nie tylko atrybut gitarzystów rockowych. Zagrajmy więc utwór „Włosy”.


Dobra rada!

Bądź na bieżąco.

Zachęcam Cię do subskrypcji mojej strony.

Tylko w subskrypcji dostaniesz wszystkie ciekawe opracowania, ćwiczenia, informacje o wydarzeniach zaraz po tym, jak umieszczę je na stronie.

Link do zapisu na subskrypcję Studio muzyczne „Sześć Strun Świata”

www.gitara-lekcje.pl – NEWSLETTER


Ciekaw jestem, jak Ci idzie szybkie zmienianie akordów…

Obserwując postępy moich uczniów w grze akordowej w pierwszych miesiącach nauki, zauważam, że nawet jeśli potrafią wykonać sprawnie zmianę akordów pomiędzy taktami, to wprowadzanie gęstszych zmian niż jeden akord na takt – czyli w czasie trwania bicia – powoduje gubienie się w rytmie.

Proponuję Ci więc dzisiaj w utworze „Włosy” ćwiczenia na szybkie zmiany stosunkowo prostych akordów.

Zaczynamy więc…


Lekcja 7

O czym w lekcji?

  • „Włosy” – opracowanie akordowe
  • Diagram bicia do utworu „Włosy”
  • Ćwiczenia szybkiego zmieniania akordów
  • Tabulatura do utworu „Włosy”

Włosy – opracowanie akordowe

Schemat akordowy, na jakim będziemy pracować, pochodzi z utworu „Włosy” z repertuaru Elektrycznych Gitar i przestawia się następująco:

a C | D E | /x3

a G Fis F

Dokładne opracowanie z tekstem całego utworu i nadpisanymi akordami do wydruku i śpiewania (np. jak to mówią: „przy ognisku”) możesz pobrać z mojej strony.

Tutaj masz link: http://www.gitara-lekcje.pl/2018/04/11/nos-dlugie-wlosy-i-graj-na-gitarze/

Tego typu opracowania często pojawiają się na mojej stronie. Tylko w subskrybcji dostaniesz wszystkie ciekawe opracowania, ćwiczenia, informacje o wydarzeniach zaraz po tym, jak umieszczę je na stronie.

Wracając do naszego dzisiejszego ćwiczenia – posłuchaj teraz bicia do całej zwrotki w tempie 200 bpm.

Oryginalne nagranie jest jeszcze nieznacznie szybsze, bo wynosi 208 bpm.


Diagram bicia

Grając bicie do utworu „Włosy”, nie grajmy uderzajac we wszystkie struny.

Przyjmijmy z grubsza podział uderzeń w dwa miejsca:

  • takie, w których trącamy górne struny gitary (basowe E6, A5 i D4)
  • oraz w takie, w których trącamy dolne struny gitary (wiolinowe G3, H2 i E1).

Diagram poniżej osadziłem na sześciu liniach symbolizujących struny.

Nie trzymaj się aż tak bardzo restrykcyjnie tych dokładnie trzech strun, a raczej przyjmij sobie podział struny „bardziej górne” i „bardziej dolne”. Pamiętaj np., że w akordach typu D (np. d-moll czy D-dur) nie możemy uderzać w strunę E6, bo mamy tam niewłaściwy dźwięk. Czyli w tym akordzie bardziej właściwie będzie uderzać mniej więcej w struny A5, D4 i G3 jako górne. Jak to się mówi: „Nie będziemy z tego strzelać” 🙂

Na początku lekcji powiedziałem, że wrócimy dzisiaj trochę do bicia z pierwszej lekcji – tzw. „bicia harcerskiego”. Dotyczy to drugiego taktu, czyli w diagramie powyżej – akordów D-dur i E-dur.

Zauważ, że tu mamy rzeczywiście dokładnie bicie „harcerskie”. Jednak trochę inaczej niż w pierwszej lekcji, bo w czasie trwania bicia mamy zmienić akord. Zauważ teraz, że wykonując to bicie nie możemy sprawić, aby słuchacz naszej gry usłyszał ten akord dokładnie w połowie. Bo jeśli zmienimy akord dokładnie na „trzy”, gdzie nie realizujemy uderzenia, to w odbiorze zmiana nastąpi dopiero na „trzy i”, czyli z opóźnieniem. Mamy więc trzy rozwiązania:

  1. zmieniamy w połowie, a słuchacz usłyszy akord z opóźnieniem,
  2. zmieniamy o jedno uderzenie wcześniej – takie rozwiązanie brzmi zazwyczaj lepiej i proponuje Ci zastosować je, tak też zrobiłem w moich nagranych ćwiczeniach dla akordów D i E,
  3. zmodyfikować bicie, realizując w pierwszej i drugiej połowie taktu pierwsze uderzenia.

W dzisiejszych przykładach zawsze pierwsze dwa akordy (na diagramie a-moll i C-dur) gram, realizując właśnie jedynie pierwsze dwa uderzenia bicia, czyli stosując trzecie rozwiązanie. Wprowadzam tu jednak wspomniany wcześniej podział na uderzenia w struny „dolne” i „górne”.

Znając więc schemat bicia, przystąpmy do ćwiczeń.

I jeszcze mała uwaga! W powyższym diagramie pokazałem sposób realizacji bicia, opisując je dla pierwszych trzech linijek, czyli na akordach a C | D E|.

W ten sam sposób graj jednak również w czwartej linijce zwrotki na akordach a G | Fis F |.


Ćwiczenia szybkiego zmieniania akordów

Przyjmuję założenie (chyba nie bezpodstawnie), że praca w tempie 200 może jeszcze dzisiaj wydawać Ci się szalonym pomysłem 🙂 Dlatego każde z dalszych ćwiczeń nagrałem w wolniejszym tempie. Każde ćwiczenie dostajesz ode mnie w tempie wolniejszym – 120 i szybszym 160. Dobieraj tempo, które będzie wygodne dla Ciebie i pozwoli Ci grać z nagraniami.

Umówmy się, proszę, tak – zmobilizuj się i graj do rytmu ze mną. Zrobiłem dla Ciebie bardzo dużo nagrań, bo Ty potrzebujesz mobilizacji! Poniżej masz nagrania podzielone na grupy:

  1. Cała zwrotka
  2. Zwrotka bez zakończenia (czyli akordy bez poprzeczek) a C | D E|
  3. Zakończenie zwrotki (czyli akordy z poprzeczkami) a G | Fis F |
  4. Ćwiczenia na dwóch akordach
    4.1) a C
    4.2) C D
    4.3) D E
    4.4) E a

Proponuję Ci – wykonuj ćwiczenia bardzo konsekwentnie, zaczynając od najprostszych. Wyćwicz do tego stopnia, że „w nocy o północy” zagrasz przejście pomiędzy każdymi dwoma akordami w tempie 200 bpm.

Nie ćwicz wszystkiego na raz. Rozłóż ćwiczenia na kilka dni.

Najpierw na akordach a C (4.1) – tu zmieniasz położenie jednego palca. Następnie E a (4.4) – tu wszystkie palce się przemieszczają, ale za to w chwycie o tym samym kształcie.

Następnie C D oraz D E. Dalej graj akordy a C | D E. Później akordy a G | Fis F, wykonując je wszystkie z poprzeczkami, jak w utworze „Na zawsze i na wieczność”.

Na końcu graj całą zwrotkę w tempie 120… później 160… później 200 i wreszcie graj cały utwór z oryginalnym nagraniem Elektrycznych Gitar w tempie 208.

W tabeli poniżej masz zebrane wszystkie ćwiczenia. Umieściłem je na YouTube. Dzięki temu, już odtwarzając ćwiczenie wyraźnie widzisz na ekranie tempo i akordy do ćwiczenia.

Każde nagranie ma +/- 60 sekund. To nie jest za dużo 🙂 Włącz i graj ze mną do końca i wytrwale.

 

Akordy Tempo 120 Tempo 160
cała zwrotka
a C | D E |
a G | Fis F |
a C
C D
D E
E a

 


W dzisiejszej lekcji to już wszystko. Masz tym razem trochę mniej do przyswojenia, a za to dużo, dużo więcej do ćwiczenia. Ćwicz więc wytrwale aż do całkowitej swobody i wykonywania ćwiczeń praktycznie bez zastanawiania/kontrolowania się... Ćwicz do tego momentu, gdy nie będziesz myśleć o akordach, o biciu, o głośności, o sile uderzeń… tylko o muzyce.

Jeśli chcesz jeszcze więcej ćwiczeń, to zachęcam Cię do pobrania mojego zestawienia „7 Najpopularniejszych Bić Gitarowych”, gdzie dostajesz do ręki bardzo spójny i zwarty materiał – do każdego bicia gitarowego:

DIAGRAM + NAGRANIE do samodzielnych ćwiczeń – bez zbędnych komentarzy! Jest to materiał pokazujący, według mojej opinii, 7 bazowych, najbardziej wszechstronnych, przydatnych, dobrze brzmiących i popularnych bić gitarowych.

Oczywiście wszystkie te bicia wcześniej lub później będą lub może nawet już były elementem dokładnego omówienia w kursie na „Sześć Strun Świata”, jaki wspólnie obraliśmy…

Może jednak lubisz uprzedzić bieg wydarzeń?

Tak czy inaczej – do miłego zobaczenia w następnej lekcji 🙂

Witek Ślendakowski

P.S. A może masz pytania… Chcesz się spotkać na indywidualnej lekcji u mnie w Studio lub przez Skype?

Wprawdzie terminów praktycznie nie ma – czy raczej jest ich „jak na lekarstwo” – ale jeśli lekarstwo potrzebne?

Zobacz aktualny terminarz i poszukaj czegoś dla siebie http://www.gitara-lekcje.pl/plan_zajec.pdf

Kontakt: witold.slendakowski@gitara-lekcje.pl lub SMS +48 502-218-525