Włosy – noś długie… i graj szybko na gitarze
(Kurs na „Sześć Strun Świata”)
Lekcja 7
Włosy – noś długie… i graj szybko na gitarze
(Kurs na „Sześć Strun Świata”)
Pośpiesznie witam…
W dzisiejszej lekcji jeszcze raz powrócimy do bicia poznanego w pierwszej lekcji i doskonalenia chwytów z poprzeczką. Naszym głównym zadaniem dzisiaj będzie granie w szybkim tempie i bardzo częste zmienianie akordów.
Sięgnijmy w lekcji do utworu zespołu „Elektryczne Gitary”, mówiącym o atrybucie wyglądu nieodłącznie kojarzonym z większością znanych i cenionych gitarzystów. Długie włosy – to nie tylko atrybut gitarzystów rockowych. Zagrajmy więc utwór „Włosy”.
Dobra rada!
Bądź na bieżąco.
Zachęcam Cię do subskrypcji mojej strony.
Tylko w subskrypcji dostaniesz wszystkie ciekawe opracowania, ćwiczenia, informacje o wydarzeniach zaraz po tym, jak umieszczę je na stronie.
Link do zapisu na subskrypcję Studio muzyczne „Sześć Strun Świata”
www.gitara-lekcje.pl – NEWSLETTER
Ciekaw jestem, jak Ci idzie szybkie zmienianie akordów…
Obserwując postępy moich uczniów w grze akordowej w pierwszych miesiącach nauki, zauważam, że nawet jeśli potrafią wykonać sprawnie zmianę akordów pomiędzy taktami, to wprowadzanie gęstszych zmian niż jeden akord na takt – czyli w czasie trwania bicia – powoduje gubienie się w rytmie.
Proponuję Ci więc dzisiaj w utworze „Włosy” ćwiczenia na szybkie zmiany stosunkowo prostych akordów.
Zaczynamy więc…
Lekcja 7
O czym w lekcji?
- „Włosy” – opracowanie akordowe
- Diagram bicia do utworu „Włosy”
- Ćwiczenia szybkiego zmieniania akordów
- Tabulatura do utworu „Włosy”
Włosy – opracowanie akordowe
Schemat akordowy, na jakim będziemy pracować, pochodzi z utworu „Włosy” z repertuaru Elektrycznych Gitar i przestawia się następująco:
a C | D E | /x3
a G Fis F
Dokładne opracowanie z tekstem całego utworu i nadpisanymi akordami do wydruku i śpiewania (np. jak to mówią: „przy ognisku”) możesz pobrać z mojej strony.
Tutaj masz link: http://www.gitara-lekcje.pl/2018/04/11/nos-dlugie-wlosy-i-graj-na-gitarze/
Tego typu opracowania często pojawiają się na mojej stronie. Tylko w subskrybcji dostaniesz wszystkie ciekawe opracowania, ćwiczenia, informacje o wydarzeniach zaraz po tym, jak umieszczę je na stronie.
Wracając do naszego dzisiejszego ćwiczenia – posłuchaj teraz bicia do całej zwrotki w tempie 200 bpm.
Diagram bicia
Grając bicie do utworu „Włosy”, nie grajmy uderzajac we wszystkie struny.
Przyjmijmy z grubsza podział uderzeń w dwa miejsca:
- takie, w których trącamy górne struny gitary (basowe E6, A5 i D4)
- oraz w takie, w których trącamy dolne struny gitary (wiolinowe G3, H2 i E1).
Diagram poniżej osadziłem na sześciu liniach symbolizujących struny.
Nie trzymaj się aż tak bardzo restrykcyjnie tych dokładnie trzech strun, a raczej przyjmij sobie podział struny „bardziej górne” i „bardziej dolne”. Pamiętaj np., że w akordach typu D (np. d-moll czy D-dur) nie możemy uderzać w strunę E6, bo mamy tam niewłaściwy dźwięk. Czyli w tym akordzie bardziej właściwie będzie uderzać mniej więcej w struny A5, D4 i G3 jako górne. Jak to się mówi: „Nie będziemy z tego strzelać” 🙂
Zauważ, że tu mamy rzeczywiście dokładnie bicie „harcerskie”. Jednak trochę inaczej niż w pierwszej lekcji, bo w czasie trwania bicia mamy zmienić akord. Zauważ teraz, że wykonując to bicie nie możemy sprawić, aby słuchacz naszej gry usłyszał ten akord dokładnie w połowie. Bo jeśli zmienimy akord dokładnie na „trzy”, gdzie nie realizujemy uderzenia, to w odbiorze zmiana nastąpi dopiero na „trzy i”, czyli z opóźnieniem. Mamy więc trzy rozwiązania:
- zmieniamy w połowie, a słuchacz usłyszy akord z opóźnieniem,
- zmieniamy o jedno uderzenie wcześniej – takie rozwiązanie brzmi zazwyczaj lepiej i proponuje Ci zastosować je, tak też zrobiłem w moich nagranych ćwiczeniach dla akordów D i E,
- zmodyfikować bicie, realizując w pierwszej i drugiej połowie taktu pierwsze uderzenia.
W dzisiejszych przykładach zawsze pierwsze dwa akordy (na diagramie a-moll i C-dur) gram, realizując właśnie jedynie pierwsze dwa uderzenia bicia, czyli stosując trzecie rozwiązanie. Wprowadzam tu jednak wspomniany wcześniej podział na uderzenia w struny „dolne” i „górne”.
Znając więc schemat bicia, przystąpmy do ćwiczeń.
I jeszcze mała uwaga! W powyższym diagramie pokazałem sposób realizacji bicia, opisując je dla pierwszych trzech linijek, czyli na akordach a C | D E|.
W ten sam sposób graj jednak również w czwartej linijce zwrotki na akordach a G | Fis F |.
Ćwiczenia szybkiego zmieniania akordów
Przyjmuję założenie (chyba nie bezpodstawnie), że praca w tempie 200 może jeszcze dzisiaj wydawać Ci się szalonym pomysłem 🙂 Dlatego każde z dalszych ćwiczeń nagrałem w wolniejszym tempie. Każde ćwiczenie dostajesz ode mnie w tempie wolniejszym – 120 i szybszym 160. Dobieraj tempo, które będzie wygodne dla Ciebie i pozwoli Ci grać z nagraniami.
Umówmy się, proszę, tak – zmobilizuj się i graj do rytmu ze mną. Zrobiłem dla Ciebie bardzo dużo nagrań, bo Ty potrzebujesz mobilizacji! Poniżej masz nagrania podzielone na grupy:
- Cała zwrotka
- Zwrotka bez zakończenia (czyli akordy bez poprzeczek) a C | D E|
- Zakończenie zwrotki (czyli akordy z poprzeczkami) a G | Fis F |
- Ćwiczenia na dwóch akordach
4.1) a C
4.2) C D
4.3) D E
4.4) E a
Proponuję Ci – wykonuj ćwiczenia bardzo konsekwentnie, zaczynając od najprostszych. Wyćwicz do tego stopnia, że „w nocy o północy” zagrasz przejście pomiędzy każdymi dwoma akordami w tempie 200 bpm.
Nie ćwicz wszystkiego na raz. Rozłóż ćwiczenia na kilka dni.
Najpierw na akordach a C (4.1) – tu zmieniasz położenie jednego palca. Następnie E a (4.4) – tu wszystkie palce się przemieszczają, ale za to w chwycie o tym samym kształcie.
Następnie C D oraz D E. Dalej graj akordy a C | D E. Później akordy a G | Fis F, wykonując je wszystkie z poprzeczkami, jak w utworze „Na zawsze i na wieczność”.
Na końcu graj całą zwrotkę w tempie 120… później 160… później 200 i wreszcie graj cały utwór z oryginalnym nagraniem Elektrycznych Gitar w tempie 208.
W tabeli poniżej masz zebrane wszystkie ćwiczenia. Umieściłem je na YouTube. Dzięki temu, już odtwarzając ćwiczenie wyraźnie widzisz na ekranie tempo i akordy do ćwiczenia.
Każde nagranie ma +/- 60 sekund. To nie jest za dużo 🙂 Włącz i graj ze mną do końca i wytrwale.
Akordy | Tempo 120 | Tempo 160 |
cała zwrotka | ||
a C | D E | | ||
a G | Fis F | | ||
a C | ||
C D | ||
D E | ||
E a |
W dzisiejszej lekcji to już wszystko. Masz tym razem trochę mniej do przyswojenia, a za to dużo, dużo więcej do ćwiczenia. Ćwicz więc wytrwale aż do całkowitej swobody i wykonywania ćwiczeń praktycznie bez zastanawiania/kontrolowania się... Ćwicz do tego momentu, gdy nie będziesz myśleć o akordach, o biciu, o głośności, o sile uderzeń… tylko o muzyce.
Jeśli chcesz jeszcze więcej ćwiczeń, to zachęcam Cię do pobrania mojego zestawienia „7 Najpopularniejszych Bić Gitarowych”, gdzie dostajesz do ręki bardzo spójny i zwarty materiał – do każdego bicia gitarowego:
DIAGRAM + NAGRANIE do samodzielnych ćwiczeń – bez zbędnych komentarzy! Jest to materiał pokazujący, według mojej opinii, 7 bazowych, najbardziej wszechstronnych, przydatnych, dobrze brzmiących i popularnych bić gitarowych.
Może jednak lubisz uprzedzić bieg wydarzeń?
Tak czy inaczej – do miłego zobaczenia w następnej lekcji 🙂
Witek Ślendakowski
P.S. A może masz pytania… Chcesz się spotkać na indywidualnej lekcji u mnie w Studio lub przez Skype?
Wprawdzie terminów praktycznie nie ma – czy raczej jest ich „jak na lekarstwo” – ale jeśli lekarstwo potrzebne?
Zobacz aktualny terminarz (znajdziesz go na podstronie wskazanej w linku) i poszukaj czegoś dla siebie http://www.gitara-lekcje.pl/lekcje
Kontakt: witold.slendakowski@gitara-lekcje.pl lub SMS +48 502-218-525