Lekcja: Akordy septymowe (4/5)
Akord „zerowy”
W zasadzie z powyżej przedstawionego przeze mnie opisu wiesz już jak taki akord jest zbudowany. Zbudowany jest z czterech dźwięków oddalonych od siebie o kolejne tercje małe. Dla akordu opartego o dźwięk H będą to dźwięki H D F Gis. Gdy sam dla siebie będziesz chciał nazwać jakoś dźwięk Gis w tym akordzie, to wyliczysz sobie z pewnością, że jest to seksta (Gis jest oddalona o sześć dźwięków od H). Logicznie należy ją jednak traktować ją jak septymę – nosi wtedy rzadko używaną nazwę septymy zmniejszonej. Ja chcę Ci zwrócić uwagę na pewną CUDOWNĄ właściwość akordu zerowego. Popatrz na diagram (akord h0 zbudowany na II stopniu skali a-moll harmonicznej):
Okazuje się, że gdyby chcieć dołożyć jeszcze jedną tercję małą do tego akordu, to ponownie trafiamy dokładnie w pierwszy dźwięk akordu… czyli zamyka nam się koło :).
Teraz spójrzmy na to inaczej. A gdybym budował czterodźwięk od dźwięku D, który był w h0 drugim składnikiem, to będę miał dźwięki:
D F GiS H
Przecież to te same dźwięki!!! Super, bo tak rzeczywiście jest.
Dobra rada!
h0 = d0 = f0 = gis0
Każdy składnik akordu zerowego może być jego nazwą.
Zapamiętaj tę właściwość – to wiele ułatwia.
Czytaj dalej → Lekcja: Akordy septymowe (5/5)