Lekcja: Akordy septymowe (5/5) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja: Akordy septymowe (5/5)

Lekcja: Akordy septymowe (5/5)

Czterodźwięki w skali moll

Sporo Ci wyjaśniłem, bazując na skali dur, więc dla skali moll podam jedynie tabele pokazujące to, co wynika z dźwięków. Zauważ jedynie, że dla skali moll mamy dwie tabele, bo i mówiliśmy do tej pory o dwóch skalach molowych: naturalnej i harmonicznej.

Molowa naturalna składa się dokładnie z tych samych dźwięków. Dlatego wszystkie akordy będę takie same. Tabela jest więc formalnością 🙂

Z analizy akordów dla pokrewnych skal C-dur i a-moll widać, że jeżeli utwór nie jest jednoznacznie w tonacji molowej lub durowej (czyli będzie grany w tonacjach pokrewnych), to i tak wiemy, jakich akordów możemy się spodziewać, np. C będzie zawsze durowe, a A zawsze molowe.

Generalnie, tworząc opracowanie, najbardziej powinniśmy uważać z dwoma akordami – E i H.
E jest prosto, bo jest on molowy (e-moll), gdy jesteśmy w durowej części melodii (bliżej skali C-dur), a jest on durowy (E-dur), gdy jesteśmy w molowej części melodii (bliżej skali a-moll).

H już jest trochę więcej możliwości. Z teorii wiemy, że może być zmniejszony (h0), lub półzmniejszony (hØ) .

W praktyce jest trochę inaczej. I często jest on po prostu albo molowy albo durowy w większości gatunków muzycznych. Spodziewaj się, że spotkasz go w wersjach „zmniejszony” lub „półzmniejszony” w jazz’ie i klimatycznych utworach pop’owych, R&B itp.


Właśnie skończyłeś czytać trzecią lekcję o teorii. Dużo tego??? Zapewniam Cię – wiesz już naprawdę bardzo dużo! Jeszcze jedna lekcja teoretyczna i przerwiemy na jakiś czas wprowadzanie wiedzy. W następnej lekcji opowiem Ci jeszcze o ciekawie brzmiących i coraz częściej stosowanych  tzw. akordach suspendowych (Xsus2 i Xsus4) oraz o akordzie sekstowym (X6) (silnie związanym z dziś poruszonym pojęciem skal pokrewnych). Piątą lekcję poświęcimy na ćwiczenie zdobytej wiedzy. Wiem, że będzie to dla Ciebie okazja do tego, by jeszcze raz przeczytać fragmenty wcześniejszych lekcji teoretycznych i zobaczyć, jak wiele dobrego możesz wyciągnąć dla siebie z tej teorii. Zapewniam Cię, że z tą wiedzą i z doświadczeniem, które sam sobie wyrobisz, nie będziesz zadawał dziwnych pytań w internecie typu: Czy ktoś może mi podesłać opracowane akordy do „Wlazł kotek na płotek”? :))

Uwaga nad uwagami 😉
Pamiętaj, że to tylko teoria… działa bardzo często – powiedzmy w 90% przypadków…. no ale nie zawsze. Więc śmiało eksperymentuj. W którejś z kolejnych lekcji pokażę Ci, że np. akord f w tonacji C-dur może być czasem molowy (czyli jednak f-moll nie F-dur), septyma dla toniki jest czasem mała (czyli jednak C7 nie C7+). Wyjaśnię Ci też, dlaczego w przykładzie do pierwszej lekcji w tonacji a-moll pojawia się akord A7.

Gdyby traktowali zbyt dosłownie teorię wielcy tego świata, nie powstałyby takie standardy jak wspominany już przeze mnie „The House Of The Rising Sun” The Animals lub najczęściej coverovany kawałek wszech czasów „Yesterday” zespołu The Beatles.


Struny

Jeszcze jedna rzecz nie związana ani z teorią, ani praktyką. Wiele osób pyta mnie o sprzęt. Ten, czy tamten? Tańszy, czy droższy? Odpowiadam zazwyczaj, że to sprawa indywidualna…, ale z drugiej strony myślę sobie…, skąd osoba zaczynająca grać ma wiedzieć co brać pod uwagę 🙂 Po każdej lekcji napiszę co nieco o sprzęcie. Zacznę od strun do gitary klasycznej.

Dla mnie ważne jest, by struny basowe były trwałe, nie strzępiły się i nie śniedziały, a struny wiolinowe nie rozstrajały się przy silnym naciąganiu, jakim poddawane są szczególnie w niektórych technikach gry solowej. Po różnych doświadczeniach ja od kilku lat używam znanych i naprawdę dobrych strun firmy D’Addario. Posrebrzanie strun basowych w tym komplecie nie ściera się jak w innych, których używałem, a co za tym idzie – długo zachowują nie tylko brzmienie, ale i wygląd.

Wysoka jakość za rozsądną cenę – D’Addariohttp://implebot.pl/link/A37720/1/0/3ea6b9

Harmoniczne pozdrowienia przesyła,

Witek Ślendakowski 😉


Jeśli zainteresował Cię powyższy artykuł – lekcja gry, a chcesz uczyć się gry na gitarze w sposób zorganizowany w oparciu o materiał wprowadzany w rozsądnej kolejności według starannie dobranych przykładów… – polecam ci zapisanie się na

Darmowy kurs gry na gitarze od podstaw.

Gdy zdecydujesz, że chcesz stawiać kolejne kroki w edukacji gitarowej pod okiem doświadczonego nauczyciela gry, wtedy zapraszam Cię do kontaktu ze mną. Chętnie podzielę się swoją wiedzą i przekażę Ci umiejętności.

Polecam Ci głównie kontakt przez e-mail: witold.slendakowski@gmail.com.
Możesz skorzystać też z kontaktu przez telefon: 502 218 525.
Być może nie odbiorę (zapewne prowadzę zajęcia) – wtedy napisz SMS, a ja oddzwonię.

Zajęcia prowadzę głównie w swoim studio muzycznym pod Piasecznem.
W niektóre dni dojeżdżam do uczniów.
Wieczorami i rano udzielam lekcji przez Skype.