Lekcja 1Bicie na 4/4w podziale ósemkowym(Kurs na „Sześć Strun Świata”) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja 1
Bicie na 4/4
w podziale ósemkowym

(Kurs na „Sześć Strun Świata”)

Lekcja 1
Bicie na 4/4
w podziale ósemkowym

(Kurs na „Sześć Strun Świata”)

Witaj w moim kursie!

Super, że podejmujesz wyzwanie gry na gitarze. Jestem przekonany, że przyniesie światu wiele miłych dla ucha dźwięków!!!
Otrzymujesz właśnie ode mnie pierwszą dawkę wiedzy, która pozwoli Ci obrać właściwy kurs w nauce… – Kurs na „Sześć Strun Świata”.

Nazywam się Witek Ślendakowski i postawiłem sobie wyzwanie – jest nim przekazanie Ci wiedzy w taki sposób, by z łatwością była przez Ciebie wprowadzona w życie. Już za chwilę zagrasz pierwsze dźwięki pod moim okiem.

Jak będziemy pracować?

Kurs zaplanowałem na kilkanaście lekcji przyjemnej (w co głęboko wierzę) nauki. Lekcje cały wciąż powstają, więc nie umiem Ci powiedzieć ile ich ostatecznie dostaniesz.
Lekcje wysyłał będę do Ciebie po upływie kolejnych… i kolejnych… i kolejnych 🙂 10 dni.
W pierwszych 10 lekcjach zapoznam Cię z najpraktyczniejszymi biciami i sposobami akompaniamentu w metrum 4/4. Dzięki temu przy sumiennej Twojej pracy już po około 3 miesiącach zagrasz akompaniament do znakomitej większość najciekawszych piosenek.

…jednak dzisiaj skupmy się na pierwszych czynnościach.


Dobra rada!
Świetna organizacja, to podstawa.
Już przy pierwszej lekcji utwórz katalog na pliki które Ci wyślę lub które wskażę Ci w sieci.
Najlepiej lekcje drukuj i umieszczaj w jednym miejscu. Miej do nich wygodny dostęp.
Najbardziej pomocny Ci będzie segregator.
Przygotuj go sobie już przy pierwszej lekcji.


Tyle tytułem wstępu, a teraz… za chwilę zaczniesz czytać pierwszą lekcję. Jest to prawdopodobnie lekcja z największą ilością tekstu… Przeczytaj ją uważnie!!!, gdyż zawiera bardzo dużo istotnych informacji, które wielokrotnie wykorzystamy w przyszłości.

Zapraszam do zabawy!!!


Lekcja 1

O czym w lekcji?

  • Jak czytać diagramy akordów?
  • Pierwsze akordy na gitarze
  • Bicie (rytm) na 4/4
  • Praktyczne ćwiczenie – „Stumblin’ In” duetu Chris Norman & Suzi Quatro
  • Propozycja – lekcja VIDEO – „Krajka”
  • Dodatkowe przykłady – propozycje

Jak czytać diagramy akordów?

Naszą przygodę z gitarą zaczniemy od gry akordami. Zanim jednak chwycisz pierwszy akord na gitarze, kilka wstępnych, ułatwiających i organizujących naukę gry informacji:

Gryf

Gryf będę przedstawiał w następujący sposób:


Struny

Struna nazwana E1 (najcieńsza) jest przedstawiana najwyżej na diagramach. Gitarzysta trzymający instrument widzi to inaczej – struna E1 jest najniżej. Przyzwyczaisz się szybko do takiej notacji. Litera E w nazwie struny oznacza, że gdy uderzymy w pustą strunę, usłyszymy dźwięk E. Cyfra 1 oznacza, że uznajemy tę strunę jako pierwszą (licząc je po kolei). Czyli H2 (lub inaczej B2 – wrócę jeszcze do tej podwójnej jej nazwy), to struna druga i uderzona wyda dźwięk H, itd…


Progi

Rzymskimi liczbami przyjęto się oznaczać numery progów (metalowych sztabek) na gryfie. Rzymską liczbę I zapisuję nie pod progiem (pionową kreską), lecz pomiędzy początkiem gryfu a I progiem (zobacz diagram a-moll poniżej). Dlaczego? Ponieważ jest to miejsce, w którym trzeba przycisnąć strunę, by oparła się ona właśnie o próg i wydała czysty dźwięk właściwy dla danej struny i danego progu.


Pierwsze akordy na gitarze

Poniższy diagram przedstawia akord a-moll.

akord, chwyt gitarowy a-moll
a-moll
  • Pierwsza struna powinna wybrzmiewać pusta (oznaczyłem to pustą kropką po lewej stronie gryfu).
  • Druga struna powinna być przyciśnięta pierwszym palcem lewej ręki pomiędzy początkiem gryfu, a pierwszym progiem (dalej będę mówił przyciśnięta na pierwszym progu).
  • Trzecia struna – trzeci palec przyciska drugi próg.
  • Czwarta struna – drugi palec, drugi próg.
  • Piąta struna pozostają pusta.
  • Szósta struna pozostają pusta.

Uderz teraz akord – powinien zabrzmieć czysto. Przyjmuję założenie, że masz nastrojony instrument do dźwięków jak na pierwszym diagramie. Jeśli nie jest nastrojony, a nie wiesz jak to zrobić, poproś o pomoc kogoś doświadczonego. Ja powiem Ci więcej o strojeniu gitary w jednej z kolejnych lekcji. Możesz też nabyć tuner – urządzenie do strojenia. Polecam Ci np. wygodny, praktyczny i dokładny tuner EP-40. Ma bardzo dobrą jakość w przystępnej cenie.
Wróćmy do efektu po uderzeniu w nastrojone struny gitary. Po uderzeniu, struny nie powinny „brzęczeć”, „dzwonić o progi” ani nie powinny pozostawać wytłumione.

Pozostałe chwyty, jakie będą Ci potrzebne (poza a-moll) do zagrania tego przykładu, to D-dur, G-dur i e-moll.

Diagram akordu D-dur (chwyt gitarowy)
D-dur

Uwaga! W diagramie D-dur powyżej zwracam Twoją uwagę na znak przekreślenia przy szóstej strunie. Oznacza on, że należy w taki sposób uderzyć struny gitary, by ta jedna struna nie wybrzmiewała.

 Diagram akordu G-dur (chwyt gitarowy)
G-dur
 Diagram akordu e-moll (chwyt gitarowy)
e-moll

W segregatorze, który opracowałem na potrzeby kursu, znajdziesz obszerną tabelę kilkudziesięciu najważniejszych, wyselekcjonowanych przez praktyczność zastosowania akordów gitarowych.


Bicie (rytm) na 4/4

Chcę nauczyć Cię dziś bicia gitarowego, jak w tym pliku:

Pobierz ⇒ „Bicie 4/4 na akordzie a-moll”

Bicie to przedstawiłem na poniższym diagramie.

Bicie gitarowe w metrum 4/4 w podziale ósemkowym. Potocznie nazywane biciem harcerskim

To będzie rytm, który usłyszy słuchacz słuchający Twojej gry. Za tę część (rytmiczną) odpowiedzialna będzie Twoja prawa ręka. Ta ręka wygeneruje rytm, realizując tzw. bicie gitarowe – uderzając w struny. Poza rytmem słuchacz usłyszy jeszcze coś – współbrzmiące dźwięki różnych strun, czyli tzw. harmonię. W grze gitarowej za ten element muzyki odpowiedzialna jest głównie lewa ręka. Tą ręką będziemy realizować tzw. chwyty, dzięki którym słyszymy dźwięki o odpowiedniej wysokości, tworzące akordy.

Jak to zrobić?

Chwycisz lewą ręką pierwszy akord dociskając do gryfu wybrane struny na określonych progach, a prawą ręką wykonasz tzw. „bicie” czyli rytmiczne uderzenia w struny.

Najpierw o biciu.

Strzałki w dół na tym diagramie oznaczają uderzenie od góry do dołu (od struny E6 do E1). Uderzenie to robi się najczęściej trzema palcami, a dokładniej paznokciami palców (wskazującego, środkowego i serdecznego), podgiętymi lekko do środka dłoni.

Strzałki  w górę na tym diagramie oznaczają uderzenie od dołu do góry (od struny E1 do E6). Uderzenie to wykonaj, używając kciuka odgiętego lekko na zewnątrz dłoni (uderzaj w struny paznokciem). Ważne, by struny uderzać mniej więcej z równą siłą. Chociaż można zazwyczaj uderzać we wszystkie 6 strun, to polecam Ci – uderzaj głównie w 4 dolne struny.

Podczas realizacji bicia wszystkie palce powinny być dosyć swobodne. Dąż do tego, aby lekko sprężynowały – czyli niech palce będą delikatnie usztywnione… ale nie sztywne!!! Uderzaj w struny na wysokości otworu znajdującego się w pudle rezonansowym. W tym miejscu uderzając, uzyskasz wyraźne, pełne, głośne brzmienie gitary. Zobacz to miejsce na zdjęciu poglądowym przedstawiającym gitarę akustyczną i jej ogólną budowę.

Budowa gitary oraz wskazanie miejsca, w którym najlepiej i najczęściej uderzać w struny realizując bicie gitarowe

W diagramie z biciem znajdują się cyfry 1, 2, 3, 4 oraz spójniki „i”. Wszystkie te miejsca prezentują muzycznie kolejne wartości rytmiczne nazywane w zapisie nutowym ósemkami. Dla Ciebie będą to kolejne przemieszczenia ręki do dołu i do góry. Zauważ, że jest to osiem przemieszczeń ręki (czyli nawet jeśli nie realizujesz uderzenia, to i tak wykonuj ruch ręki. Tylko taki sposób realizacji bicia da Ci swobodę gry i dobre trzymanie tempa).

Poniżej pokazuję Ci wszystkie ruchy ręki podczas realizacji bicia (strzałki w kolorze niebieskim to miejsca przemieszczenia ręki bez uderzenia).
Ciągły ruch ręki w realizacji podstawowych bić gitarowych

Już od pierwszych lekcji licz sobie tempo: „raz i – dwa i – trzy i – cztery i”.


Dobra rada!
Zdyscyplinuj siebie…
Już od pierwszych ćwiczeń kontroluj tempo.
Graj z perkusją lub metronomem.


Idealnie będzie grać od pierwszych ćwiczeń z metronomem, na którym ustawiasz sobie tempo dostosowane do Twoich obecnych możliwości. Jeśli nie posiadasz jeszcze dobrego metronomu, to tymczasowo możesz użyć metronomu programowego. Jest tego sporo w sieci.

Ustaw tempo 112 BPS (trochę wolniejsze niż w moim przykładzie) lub 120 BPS (trochę szybsze niż w moim przykładzie). Niestety nie da się ustawić pośrednich wartości. Możesz, a nawet zalecam Ci, zacząć od tempa wolniejszego przy pierwszych próbach.

Zauważ, że uderzenia masz robić tylko na „raz… dwa i… i cztery i”. Jednak – co podkreślam, bo to ważne – ręką powinieneś ruszać w górę i w dół nawet wtedy, gdy nie robisz uderzeń. W dół na „raz… dwa… trzy… cztery…”. W górę na „… i… i… i… i”. Chodzi o to, by realizując bicie, ręka cały czas płynnie poruszała się ruchem jak w wahadle – góra-dół, góra-dół.

Posłuchaj teraz bicia na przykładzie akordów z utworu „Stumblin’ in”:

Pobierz ⇒ „Akordy do utworu Stumblin’ in (autoreverse)”

Przykład, który słyszysz powyżej, zagrałem na akordach:

a-moll | D-dur | G-dur | e-moll  :||

W opisie powyżej, wymieniając kolejne akordy, rozdzieliłem je pionowymi kreskami. To podział na fragmenty, które nazywają się taktami. Na obecnym etapie wystarczy przyjąć nam, że jeden takt, to jedno wykonane bicie. Z tego wniosek, że na każdym akordzie wykonać masz jedno bicie.

Jednak na razie zagrajmy prościej – na jednym akordzie. Do grania wszystkich akordów po kolei, zmieniając je co jeden takt (jedno wykonane bicie), dotrzesz później. Teraz, ćwicząc to bicie po raz pierwszy, proponuję Ci – staraj się zagrać je, trzymając cały czas tylko ten jeden akord – a-moll. Najlepiej na początku graj z tym plikiem:

Pobierz ⇒ „Bicie na 4/4 w prawidłowym tempie”


Dobra rada

Stwórz na dysku katalog na pliki, ściągnij wszystkie ćwiczenia i ćwicz z przygotowanymi plikami.

Uwaga! Pliki, które dla Ciebie przygotowałem czasem są dosyć krótkie – mają czasem nawet tylko po kilka-kilkanaście sekund. Zrobiłem je jednak często w ten sposób, aby przy włączonej funkcji autoreverse w programie odtwarzającym można było ich słuchać mając wrażenie ciągłości.
Jeśli więc będę Ci udostępniał pliki tak przygotowane, to umieszczę napis (autoreverse).


W przykładzie powyżej zagrałem w tempie oryginalnym. Zdaję sobie sprawę, że na razie może to być dla Ciebie sporym wyzwaniem. Proponuję więc – zagraj w tempie wolniejszym:

Pobierz ⇒ „Bicie na 4/4 – w wolniejszym tempie (autoreverse)”


Obserwując pierwsze próby wykonania tego bicia przez moich uczniów… i starając się ich naprowadzić na jak najszybsze wejście w swobodę wykonania – znalazłem rozwiązanie. Wiele osób dobrze wpada w płynność i zapętlenie rytmiki, gdy grając z uczniem wprowadzam ćwiczenia z coraz większą liczbą uderzeń.

Spróbuj więc zagrać również Ty ze mną w ten sposób.

Zacznijmy od pierwszych dwóch uderzeń…, resztę taktu przeczekując. Czyli mamy do wykonania 2 uderzenia w dół ↓ ↓.

Pobierz ⇒ „Bicie na 4/4 – początkowe 2 uderzenia (autoreverse)”


O.K., fajnie idzie. Dołóżmy więc trzecie uderzenie ↓ ↓↑.

Pobierz ⇒ „Bicie na 4/4 – początkowe 3 uderzenia (autoreverse)”


Idziemy dalej – dół, dół, góra, góra… ↓ ↓↑ ↑ . Pograj ze mną kilka minut…

Pobierz ⇒ „Bicie na 4/4 – początkowe 4 uderzenia (autoreverse)”


Widzisz, że to bardzo proste! Czas na kolejne uderzenie. Mamy już  ↓ ↓↑ ↑↓.

Pobierz ⇒ „Bicie na 4/4 – początkowych 5 uderzeń (autoreverse)”


…i teraz wróć jeszcze raz do pliku z opisem: „Bicie na 4/4 – w wolniejszym tempie (autoreverse)” i pograjmy ↓ ↓↑ ↑↓↑.

Teraz już powinno wychodzić. Poćwicz to również w kolejnych dniach z plikiem na akordzie a-moll… oraz bez pliku z moim graniem, ale za to z rytmem. Może to być jednolity rytm metronomu, który zaproponowałem wcześniej… lub cały rytm perkusji.

Zapytasz może: … ale skąd wziąć rytm perkusji?

Już podpowiadam – możesz wyszukać go na YouTube.com, wpisując odpowiednie hasło do wyszukiwania, np. „rhythm drum” lub skorzystać z mojego narzędzia, które stworzyłem na swojej stronie w oparciu o udostępnione na YouTube.com rytmy perkusyjne.

Tu wybieraj tempo pasujące do Twoich obecnych umiejętności:

http://www.gitara-lekcje.pl/rytm-perkusji-simple-straight-beat-drum-track/

Zaletą korzystania z tych rytmów jest fakt, że nagrane są nie przez automat, tylko przez żywych muzyków.


Praktyczne ćwiczenie – „Stumblin’ In” duetu Chris Norman & Suzi Quatro

Gdy już wyćwiczysz bicie na pojedynczych akordach, zacznij grać całe ćwiczenie. Kolejne akordy graj w następującej kolejności:

a-moll | D-dur | G-dur | e-moll  :||

Znak muzyczny :|| na końcu (tzw. repetycja) mówi nam o tym, że należy wszystko zagrać jeszcze raz od początku. Ty graj tę sekwencję akordów wiele razy „w pętli”.

Uwaga! W zapisie akordów często pomija się słowo dur, pisząc nazwę akordu wielką literą, a słowo moll, pisząc nazwę akordu małą literą (dur lub moll określa charakter akordu. Wyjaśnię Ci to w dalszej części kursu) – np.

  • zapis A oznacza akord A-dur,
  • zapis a oznacza akord a-moll.

Powyższy przykład wystarczy więc zapisać w taki sposób:

a | D | G | e  :||

Tak, jak napisałem powyżej, cała lekcja oparta jest na akordach do utworu „Stumblin’ In” duetu Chris Norman & Suzi Quatro, chociaż bicie jest minimalnie inne niż w oryginalnym nagraniu. Celowo dobrałem jednak ten przykład, gdyż można go zagrać z wykorzystaniem kilku najprostszych chwytów gitarowych. Wiem, że chcesz szybko rozpocząć przygodę z gitarą i chciałem Ci dać taką szansę.

W pliku poniżej masz zagrany przeze mnie cały utwór. Po kilku/kilkunastu dniach usiłuj grać ze mną…
Nawet gdy pomylisz, to i tak staraj się nie przerywać, a zacząć już od następnego akordu.

Pobierz ⇒ Stumblin’ in – całość

Jeśli granie wszystkich akordów z płynnym zmienianiem chwytów i nie zatrzymywaniem rytmu wydaje Ci się jeszcze niewykonalne, proponuję Ci rozwiązanie, które realizuję z moimi uczniami na pierwszych lekcjach. Gramy co drugi akord…

Spróbuj tak – grasz a-moll… (w czasie D-dur ustawiasz już trzeci akord), grasz G-dur (w czasie e-moll Ty ustawiasz sobie już a-moll)…
Później zmień i graj D-dur ___ e-moll ___…

Granie w ten sposób (z plikiem, który nie daje wytchnienia) bardzo mobilizuje do możliwie jak najszybszego zmieniania akordów. Da Ci to szybkie rezultaty grania płynnego.

I jeszcze jedno ćwiczenie na mobilizację w zmienianiu akordów:

Graj tylko pierwsze uderzenie, ale graj wszystkie akordy.

Zrób to w ten sposób:

Pobierz ⇒ „Stumblin’ in – aDGe – zmiana akordów do rytmu”


Gdy już uda Ci się wyćwiczyć bicie i opanujesz płynne przechodzenie pomiędzy akordami, polecam Ci podjęcie prób zagrania z oryginalnym nagraniem.

Chris Norman & Suzi Quatro - Stumblin' In


To już koniec pierwszej lekcji.

Z jednej strony przekazałem w Twoje ręce w zasadzie tylko jeden przykład podzielony na ćwiczenia, które są etapami wdrażania rytmicznego bicia i chwytania akordów… ale z drugiej strony jest to pierwsze zadanie (chwytanie akordów i granie biciem), które jest jedną z najbardziej charakterystycznych umiejętności gry na gitarze. Zdaję sobie sprawę, że lekcja wydaje się długa. Przeanalizuj ją jednak, proszę, krok po kroku bardzo dokładnie. Zależy mi na tym, aby była przerobiona przez Ciebie dokładnie. Długość lekcji wynika z faktu, że chciałem jak najprecyzyjniej i jednocześnie jak najbardziej zrozumiale nazwać/przedstawić/wyjaśnić podstawowe zasady gitarowej gry, aby w kolejnych lekcjach podawać Ci głównie instrukcje, które będą mogły sięgać do zagadnień z tej pierwszej, bardzo ważnej lekcji.


Lekcja Video – Krajka

Ta sama lekcja, ale w wersji kursu video?

Teraz to możliwe!

Ludzi dzielą się (wedle różnych badań) na tych, którzy wolą sami do wszystkiego dojść, kombinować, wyszukiwać… oraz takich, którzy wolą mieć jak najwięcej pokazane, powiedziane, wyjaśnione, przygotowane w ćwiczeniach itd. itp.
I właśnie szczególnie dla tych drugich i w ślad za pojawiającymi się pytaniami od uczestników, dla większości lekcji e-mailowych przygotowałem również kursy video.

Aby uniknąć sytuacji, że proponuję Ci 2 razy to samo – a tylko w innej wersji – kursy video proponuję w innej konwencji.
Różnice:
Po pierwsze – opieram je na innym utworze niż w kursie e-mailowym
Po drugie – pracujemy w oparciu o przygotowany przeze mnie i udostępniony w kursie plik TuxGuitar
Po trzecie – poza grą akordową, wprowadzam dodatkowe elementy gry solowej
Jaki z tego wniosek?
– Przerabiając obie lekcje (np. te z biciem 4/4 w podziale ósemkowym, którą czytasz) – i tę, którą czytasz i wersję video – pracując nad tym samym uczysz się jednak dwóch różnych utworów.
A zresztą – wejdź na moją platformę kursów (link poniżej) i zobacz zwiastun lekcji. Sądzę, że może Cię zainteresować.

Mini-kurs gry na gitarze „Krajka” – Kursy na Sześć Strun Świata

Dodatkowe przykłady

Wierzę, że wciąż masz niedosyt przykładów i jakkolwiek wykonasz ćwiczenia bardzo dokładnie, to jest w Tobie chęć, aby sięgnąć również do jeszcze i jeszcze… i jeszcze innych utworów. W sieci znajduje się ogrom materiałów – to pewne. Jednocześnie często jakość, dokładność i czytelność tych opracowań pozostawia bardzo wiele do życzenia. Wzajemne udostępnienia zawierają często powtarzające się błędy.

Polecam Ci sprawdzone przez mnie i bardzo dobrze zrobione Śpiewniki gitarowe. Oto ich główne zalety:

  • potrzebne do zagrania utworu diagramy akordów znajdują się zawsze na tej samej stronie, co treść utworu. Jeśli zapomnisz chwyt, nie musisz go szukać – wszystko jest pod ręką.
  • nazwy akordów są precyzyjnie nadpisane nad tekstem w tych miejscach, w których trzeba je zmieniać. Bardzo przydatna rzecz nie tylko dla początkujących, jak Ty, ale również dla doświadczonych muzyków.
  • akordy są ujęte w takty, dzięki czemu wiesz, ile razy wykonać bicie.
  • są poręczne – nie za duże, nie za małe (format A5) i są lekkie i cienkie (podzielone na 6 części) – dzięki temu śpiewnik nie niszczy się i nie spada Ci z kolan lub z pulpitu.
  • opracowania są zrobione w wygodnych dla gitarzystów tonacjach, czyli zawierają łatwe akordy. Oznacza to, że skorzystasz z nich już w najbliższych tygodniach, ćwicząc chwytanie akordów i bicie na 4/4.
  • zawierają utwory będące największymi przebojami polskiej muzyki rozrywkowej, co oznacza, że nie będą tylko materiałem do ćwiczeń, ale również gotowym zestawem do spakowania razem z gitarą na biwak, prywatkę, czy ognisko.

Przykładowe utwory, które możesz zagrać prostymi akordami z wykorzystaniem bicia, z którym dzisiaj Cię zapoznałem:

Osobiście polecam Ci zainwestowanie w dobrą zabawę i nabycie od razu  kompletu sześciu zeszytów „Gitarowych piosenek”. Gratis zdobędziesz komplet kostek gitarowych o różnej twardości, które wykorzystamy w kolejnych lekcjach.


Dziękuję za Twoją uwagę w dzisiaj przekazanej lekcji. Teraz wydrukuj jej treść, wrzuć do segregatora i zasiadaj do ćwiczeń.

Życzę Ci wiele przyjemności ze słuchania coraz przyjemniejszych dźwięków wydobywających się spod Twoich palców.

Pozdrawiam w harmonii akordów,

Witek Ślendakowski

P.S.

  • Zastanawiam się, czy myślałeś już o tym, by uczyć się gry na gitarze pod okiem doświadczonego nauczyciela…
  • Być może myślisz o tym, o ile szybciej przyswajałbyś wiedzę teoretyczną, prowadzony na bieżąco przez doświadczonego gitarzystę i wieloletniego szkoleniowca…

Gdy dojdziesz już do wniosku, że warto – zapraszam Cię do mnie. Może znajdziemy jakieś miejsce w planie zajęć?

Pisz na info@gitara-lekcje.pl lub SMSuj na 502-218-525 .