Lekcja: Ciekawe bicia w rytmie 4/4 (7/7) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja: Ciekawe bicia w rytmie 4/4 (7/7)

Lekcja: Ciekawe bicia w rytmie 4/4 (7/7)

„Przepis na rzewną balladę” – CeZik

Ostatnie bicie, jakie dziś Ci zaproponuję, wygląda następująco:

Możesz je zobaczyć i usłyszeć w świetnej, bardzo pomysłowej produkcji wykonawcy przedstawiającego się jako Cezik. Zobacz film „Przepis na ‚rzewną’ balladę by CeZik” na oficjalnym kanale YouTube tego artysty:

W filmie CeZik śpiewa fragmenty dziewięciu bardzo popularnych utworów, akompaniując sobie za pomocą czterech wciąż tych samych akordów. Po kolei wykonuje utwory:

  • „My heart will go on”  – Celine Dion
  • „Jak anioła głos” – Feel
  • „Po prostu Miłość” – RH+
  • „No one” – Alicia Keys
  • „Don’t matter” – Akon
  • „Shadow of the day” – Linkin Park
  • „With or without you” – U2
  • „Wherever you will go” – Calling
  • „Right here waiting” – Richard Marx

Cztery akordy akompaniamentu to:

C#5 | G#add11 | b7 | F#add9 |

Nie wystarczy jednak zagrać znanymi sobie chwytami wyżej wymienionych akordów, by uzyskać efekt osiągnięty przez CeZika. Podobnie jak w poprzednio omawianym przykładzie, tak i tu tajemnica ciekawego brzmienia harmonii leży w „monotonnie” brzmiących cały czas dźwiękach. Tu jednak idziemy krok dalej, bo wciąż brzmiące dźwięki są tym razem dwa, nie jeden jak w poprzednim przykładzie.  Te dźwięki to Cis i Gis. Zagraj te akordy w następujący sposób:

  • przestrój gitarę o 3 półtony w dół – czyli do Cis (kolejno struny od najcieńszej: CisGisEH (zachodnie B), Cis
  • graj biciem przedstawionym powyżej
  • użyj chwytów przedstawionych w poniższej tabulaturze:

W postaci diagramów możesz zobaczyć te chwyty tutaj: http://www.gitara-lekcje.pl/materialy/diagramy_akordow_do_lekcji8-przepis_na_rzewna_ballade.pdf

Nagranie Cis-dur zrobione przeze mnie przy użyciu przestrojonej gitary – (oryginalna tonacja):

Pobierz ⇒ „Przepis na rzewną balladę” Cis-dur

Jeśli nie przestroisz gitary, efekt uzyskany przez Ciebie będzie podobny, jednak będziesz wtedy w tonacji E-dur, a akordy jakie wybrzmią będą następujące:

E5 | Hadd11 | c#7 | Aadd9 |

Posłuchaj w moim nagraniu jak zabrzmi przykład bez przestrajania gitary:

Nagranie E-dur (w standardowym stroju gitary):

Pobierz ⇒ „Przepis na rzewną balladę” E-dur


Właśnie skończyłeś czytać obszerną lekcję. Gdy zaczynałem ją pisać, pomyślałem sobie, że pokażę Ci jedno… może dwa bicia. Skończyło się na dziewięciu 🙂 (dwa utwory zawierały bicia dwutaktowe).

Taka tam śmieszna statystyka 🙂
Jeśli jeszcze nie widzisz silnego podobieństwa miedzy tymi biciami, proponuję Ci zapoznanie się z krótką statystyką, jaką sobie z ciekawości zrobiłem.

  • Okazuje się, że w każdym z tych bić (100%) jest wyraźne uderzenie na „raz” oraz na „dwa”.
  • Równie silnie zaznaczony jest koniec taktu – 90% przedstawionych bić ma uderzenie na „cztery”.
  • Na „trzy” nie koniecznie jest ważne uderzenie – pojawia się w 50% przedstawionych bić.
  • Zdecydowanie większe zagęszczenie uderzeń jest w drugiej części taktu – wokół „trzy” oraz po „cztery”.

Śmieszne może jest takie analizowanie, ale skoro już się pokusiłem, to zagrałem sobie bicie, wykorzystując takie uderzenia, które wystąpiły w przynajmniej 50% bić. Okazało się, że powstało nowe bicie, ale posiadało podobny ładunek energii do pozostałych:))) Zobacz, co z tego wyszło – zagraj to bicie na dowolnych akordach. Może wykorzystasz je dla siebie?

Życzę Ci wiele przyjemności z wdrażania w życie poznanej wiedzy i zdobywanych umiejętności.

Do następnej lekcji!

Pozdrawiam,

Witek


Jeśli zainteresował Cię powyższy artykuł – lekcja gry, a chcesz uczyć się gry na gitarze w sposób zorganizowany w oparciu o materiał wprowadzany w rozsądnej kolejności według starannie dobranych przykładów… – polecam ci zapisanie się na

Darmowy kurs gry na gitarze od podstaw.

Gdy zdecydujesz, że chcesz stawiać kolejne kroki w edukacji gitarowej pod okiem doświadczonego nauczyciela gry, wtedy zapraszam Cię do kontaktu ze mną. Chętnie podzielę się swoją wiedzą i przekażę Ci umiejętności.

Polecam Ci głównie kontakt przez e-mail: witold.slendakowski@gmail.com.
Możesz skorzystać też z kontaktu przez telefon: 502 218 525.
Być może nie odbiorę (zapewne prowadzę zajęcia) – wtedy napisz SMS, a ja oddzwonię.

Zajęcia prowadzę głównie w swoim studio muzycznym pod Piasecznem.
W niektóre dni dojeżdżam do uczniów.
Wieczorami i rano udzielam lekcji przez Skype.