Lekcja: Modyfikacja harmonii (1/1) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja: Modyfikacja harmonii (1/1)

Lekcja: Modyfikacja harmonii (1/1)

Do tej pory ja wyjaśniałem Tobie pewne teoretyczne zagadnienia. Dzisiaj mam propozycję zmiany dla Ciebie. Teraz Ty pobaw się nabytą wiedzą i, wprowadzając dodatkowo własną inwencję twórczą, pokaż mi swoje pomysły.

Ogłaszam konkurs!

„Konkurs na najciekawszą harmonię do utworu Tornero.”

Miłej lektury i zabawy!


O czym w lekcji?
… chociaż w zasadzie lekcji nie będzie, więc może lepiej:

O czym dzisiaj? :))

  • Zasady konkursu
  • Materiał do opracowania – „Tornero”
  • Przykład 1 – wykorzystanie akordów septymowych
  • Przykład 2 – wykorzystanie akordów „zawieszonych”  (Xsus)

Zasady konkursu

Nie ma ram czasowych.
Nie ma też nagród.
… chociaż czy ja wiem???
Nie ma nagród rzeczowych – to fakt, ale nagrody jednak są:

  • … można zyskać uznanie innych gitarzystów, a to przecież BARDZO WAŻNE!!!
  • Jest radość z tworzenia nowych rzeczy.
  • Jest satysfakcja z przełożenia teorii na praktykę.

Pokombinuj, przeanalizuj, popróbuj… Co tu można zrobić???
Podeślij mi następnie plik ze swoim nagraniem lub zapisz akordy i opisz, w jaki sposób wyobrażasz sobie zagranie utworu. Ja to nagram.
Podesłane pomysły będę umieszczał na stronie http://www.gitara-lekcje.pl/tornero. W ten sposób będziesz mógł rozwijać swoją wyobraźnię muzyczną, słuchając pomysłów wygenerowanych w tysiącach głów :)))


Materiał do opracowania – „Tornero”

O utworze „Tornero” było już w kursie, ale przypominam Ci w tym miejscu jeszcze raz akordy oryginalne.

G | G | e | e | C | C | G | G | D | D | G | G :||

Tu masz nagraną melodię z metronomem:

Pobierz ⇒ „Tornero” melodia

Uwaga! Celowo melodię zagrałem prosto, równo i bez ozdobników, by sugerowanie sposobu interpretacji podkładu ograniczyć do minimum. Jako pomoc przy analizie zamieszczam Ci poniżej tabulaturę melodii tego utworu z nazwami dźwięków. Możesz, wyprzedając kolejne lekcje kursu (czyli elementy gry solowej), wyćwiczyć grę tej melodii. Generując swoje pomysły pamiętaj, że w muzyce najczęściej praktyka jest wcześniej niż teoria. Pozwól więc sobie na eksperymenty. Często jest tak, że młodzi grajkowie wymyślają coś nowego, a później muzyczni puryści dorabiają do tego teorię, o której pierwotni twórcy nawet nie myśleli i nie mieli pojęcia. Zaufaj więc własnemu poczuciu estetyki (lub celowemu jej brakowi :)) i kreuj swoje pomysły. Ostateczną ocenę wystawi przecież słuchacz, który „kupi” lub „nie kupi” tego, co mu proponujesz.

Dla przykładu podsyłam Ci swoje 2 pomysły:


Przykład 1 – wykorzystanie akordów septymowych

Pobierz ⇒ „Tornero” septymy

 G | G7+ | e | e7 | C | C7+ | G | G7+ | D | D7 | G G7+ | G6  G7+ :||

W przykładzie:

  • zastosowałem bicie z pierwszej lekcji
  • wykorzystując fakt, że każdy akord trwa 2 takty, wprowadziłem septymę właściwą dla danego akordu w drugim takcie trwania każdego akordu (czyli harmonia zmienia się cały czas z trójdźwięku na czterodźwięk)
  • harmonia pierwszych sześciu taktów zawiera bardzo ładnie płynącą melodię wbudowaną w harmonię – są to zstępujące po skali dźwięki G Fis E D C H
  • końcówkę ograłem jednym z najpopularniejszych sposobów ogrywania akordu tonicznego (toniki) w wielu gatunkach muzycznych (np. w swingu) C C7+ C6 C7+ (zapamiętaj ten „patent”!!!)

Przykład 2 – wykorzystanie akordów „zawieszonych”  (Xsus)

Pobierz ⇒ „Tornero” sus

Gsus4     | Gsus4      | Esus4       | Esus4      | Csus2      | Csus2         |  
G Gsus4 | G Gsus2  |  D Dsus2 | D Dsus4 | Gsus4  G | Gsus2  G :||

W przykładzie zastosowałem:

  • rytmikę, o jakiej jeszcze nie mówiłem w kursie (ale będę mówił),
  • dużo akordów z zawieszoną tercją (Xsus) – podejście to w muzyce rozwija się w ostatnich latach coraz silniej.

Oczywiste jest, że dla tego typu akompaniamentu, który zastosowałem w 2 przykładzie, należałoby zmienić sposób zagrania melodii np. na bardziej dynamiczny lub wprowadzając drugi głos. Celowo jednak pozostaję przy tym, co jest dla mnie, dla Ciebie i dla wszystkich, którzy wezmą udział w konkursie, bazą. Chcę Ci w ten sposób pokazać, że znany nam w danej chwili sposób wykonania nie powinien wprowadzać zbyt sztywnego sposobu interpretacji.

Jeśli chciałbyś spróbować zagrać w sposób, w jaki ja zagrałem, to tutaj możesz ściągnąć sobie diagramy wszystkich akordów, których użyłem:

http://www.gitara-lekcje.pl/materialy/lekcja5-akordy_modyfikacja_tornero.pdf


W kąciku porad 🙂

Dostałem kilka razy pytanie od uczestników kursu, czy będzie coś w kursie z repertuaru klasycznego. Odpowiedź brzmi: „Tak, będzie jeden utwór w jednej z ostatnich lekcji”. Kurs kieruję jednak w stronę gitary akompaniującej i nie będziemy szli w kierunku utworów klasycznych. Na prośbę, by wskazać książkę do nauki klasycznych utworów, polecam sprawdzoną książkę używaną od dawna w wielu ogniskach muzycznych – „ABC Gitary” autorstwa Józefa Powroźniaka

To wszystko co chciałem dziś powiedzieć. Teraz wyrażam nadzieję, że w to wejdziesz i przyślesz swoją wersję, wspierając w ten sposób społeczność młodych gitarzystów.

Pozdrowienia i do następnego razu
Witek


P.S.

  • Chcesz utrwalić zasady harmonii na indywidualnych spotkaniach?
  • Zastanawiasz się, jak jeszcze szybciej połączyć teorię z praktyką?
  • Chcesz uczyć się na utworach jeszcze lepiej dopasowanych do Twoich zainteresowań?

Zapraszam Cię do mnie na prywatne indywidualne lekcje. Pisz  na witold.slendakowski@gmail.com lub dzwoń  502-218-525.