Lekcja: Pasaż na 4/4 (rock, pop, ballada) (4/4) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja: Pasaż na 4/4 (rock, pop, ballada) (4/4)

Lekcja: Pasaż na 4/4 (rock, pop, ballada) (4/4)

Linia basu w pasażach

Pierwszy dźwięk w pasażu, który Ci proponuję, jest dźwiękiem basowym. Jak go dobrać? Dla akordów z powyższego przykładu sprawa doboru dźwięku basowego jest wręcz banalna. Jeśli zapis akordu nie wskazuje inaczej, to gramy dźwięk będący nazwą akordu (dźwięk, od którego akord jest zbudowany – patrz lekcje teoretyczne) czyli dla akordu G-dur basem jest dźwięk G, dla akordu e-moll basem jest dźwięk E, a dla akordu D7 basem jest dźwięk D. Jasne? Jestem przekonany, że tak. Przekonany jestem również, że – bazując na wiedzy z lekcji teoretycznych – z łatwością odnajdziesz dźwięk basowy dla każdego akordu.

Często bywa tak, że twórca muzyki chce, byśmy zagrali bas inny, niż pryma (czyli nie ten, od którego akord bierze nazwę). Stosuje się wtedy następujący zapis:

Zapisy te oznaczają, że mamy zagrać akord C-dur z dźwiękiem G w basie. Możesz spotkać się również z kilkoma dźwiękami, jakie mają być zagrane kolejno w  basie dla jednego akordu,  np.

Posłuchaj jak to brzmi:

Pobierz ⇒ pasaż 4-4 C-dur; bas C H A G

albo z bardziej rozbudowaną harmonią:

rzadziej zapisane to będzie jako:

Posłuchaj:

Pobierz ⇒ pasaż 4-4 C-dur – progresja


„Holiday” grupy Scorpions (przykład 2)

Jako dodatkowe ćwiczenie ze zmianami w basie proponuję Ci wstęp do utworu „Holiday” grupy Scorpions. Wstęp zagrany jest w zasadzie tylko na dwóch akordach, ale jak brzmi!!! To ciekawe brzmienie zawdzięcza właśnie zmianom w linii basu.

d | d/C | d/B | Asus4 | A5/E :||

Ten uproszczony zapis nie wystarcza, by pokazać dokładnie, co powinien zrobić gitarzysta. Sądzę, że każdy doświadczony muzyk, widząc ten zapis pierwszy raz, zagrałby bas E w ostatnim akordzie na pustej strunie szóstej. Tu jednak chodzi o coś innego. Bas ma „pójść” w górę. Inna sprawa, że prawie cały układ akordu A-dur się zmienia. Posłuchaj tego:

Pobierz ⇒ pasaż 4-4 d-moll (Scorpions „Holiday”)

Uważam, że tak charakterystyczny wstęp najlepiej przedstawić w postaci tabulatury.

Jeśli trochę pokombinujesz to z pewnością można już to prawidłowo zagrać. Nie widać jednak wprost z tej tabulatury, jak układać całe chwyty. Szczególnie trzeci akord w pierwszym odruchu możesz próbować łapać, dokładając bas na pierwszym progu piątej struny… tylko, że trochę palców zaczyna brakować 🙂 Tu najwygodniej po prostu złapać nowy chwyt, a nie trzymać znany już d-moll. Dla ułatwienia poniżej przedstawiam Ci tabulaturę dodatkowo z wszystkimi pięcioma diagramami dla kolejnych akordów tego wstępu.


Kolejna lekcja za Tobą.

Teraz zostało poćwiczyć i… ruszaj z muzyką do ludzi!

Pozdrowienia i do następnego razu,

Witek


Jeśli zainteresował Cię powyższy artykuł – lekcja gry, a chcesz uczyć się gry na gitarze w sposób zorganizowany w oparciu o materiał wprowadzany w rozsądnej kolejności według starannie dobranych przykładów… – polecam ci zapisanie się na

Darmowy kurs gry na gitarze od podstaw.

Gdy zdecydujesz, że chcesz stawiać kolejne kroki w edukacji gitarowej pod okiem doświadczonego nauczyciela gry, wtedy zapraszam Cię do kontaktu ze mną. Chętnie podzielę się swoją wiedzą i przekażę Ci umiejętności.

Polecam Ci głównie kontakt przez e-mail: witold.slendakowski@gmail.com.
Możesz skorzystać też z kontaktu przez telefon: 502 218 525.
Być może nie odbiorę (zapewne prowadzę zajęcia) – wtedy napisz SMS, a ja oddzwonię.

Zajęcia prowadzę głównie w swoim studio muzycznym pod Piasecznem.
W niektóre dni dojeżdżam do uczniów.
Wieczorami i rano udzielam lekcji przez Skype.