Lekcja 5: Rytm w classic rocku
podsumowanie
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 5: Rytm w classic rocku
podsumowanie
Zróbmy podsumowanie klasycznego akompaniamentu gitary w rocku.
Pojedyncze uderzenia
W lekcji 3 poznaliśmy akompaniament polegający na jednym wybrzmiewającym uderzeniu w akord na początku taktu lub na początku i w środku (na „3”):
Podwójne uderzenia
Dzisiaj (czyli w lekcji 5) poznaliśmy akompaniament podobny, bo również skupiony na początku taktu (albo na początku i w środku), ale robimy po 2 uderzenia:
Potrójne uderzenia
W czwartej lekcji mówiliśmy o akompaniamencie, gdzie grane są pierwsze trzy (z czterech) ósemki każdej połówki taktu. Tak to wyglądało w lekcji:
A tak zagramy całymi power chord’ami:
Poczwórne uderzenia
W pierwszej lekcji o rocku (czyli lekcji nr 3) pisałem Ci o jednym z najbardziej popularnych sposobów akompaniamentu, czyli graniu równymi ósemkami. Jeśli takt podzielimy wyraźnie na dwie części, to możemy powiedzieć, że na każdą połówkę gramy cztery ósemki:
Pięć, sześć, siedem…
Ciekawie zabrzmi pójście dalej i łączenie tego, co powyżej, czyli po czterech równych ósemkach gramy piąte uderzenie wybrzmiewające lub piąte i szóste i wtedy szóste odcinamy:
Poniżej zamieszczam Ci w jednym pliku nagrane wszystkie przykłady podstawowych sposobów akompaniamentu w rockowej gitarze.
Przykład 4
Pobierz ⇒ przykłady podstawowych sposobów akompaniamentu w rockowej gitarze
Zmieniam tu akordy w kolejności narzuconej przez jeden z najpopularniejszych utworów rockowych świata. Najpierw nagrałem sposoby akompaniamentu w kolejności, w jakiej je przedstawiłem w podsumowaniu, a później je trochę zacząłem mieszać.
Oczywiście w realnym utworze nie ma co przesadzać z mieszaniem, bo „co za dużo, to niezdrowo”. Ciekaw jestem, czy rozpoznasz po samej harmonii, jaki utwór miałem w głowie nagrywając ten przykład :)))
Dla ułatwienia podaję Ci akordy:
zwrotka:
F-moll | Es-dur | Bb-moll | F-moll |
refren:
As-dur | Es-dur | Bb-moll | F-moll |
Podałem pełną harmonię (dur-moll), chociaż na razie gramy power chordami, gdzie rozróżnianie na dur i moll nie ma praktycznego znaczenia.
W kolejnym linku nagrałem Ci typowy dla rocka rytm samej perkusji. Weź na warsztat akordy z dowolnego utworu i graj z tym rytmem, zmieniając wedle uznania sposoby akompaniamentu (w ostatniej lekcji zamieściłem Ci ten rytm w trochę wolniejszym tempie, więc graj do tempa bardziej pasującego do tego, co grasz).
Przykład 5
Pobierz ⇒ rytm perkusji, tempo 126
Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 5: Budowanie własnej „mapy gryfu”; Pentatonika durowa