Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 7: Metal…lica i coś jeszcze – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 7: Metal…lica
i coś jeszcze

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 7: Metal…lica
i coś jeszcze

Ponownie witam w kuźni!

Dostajesz do swoich rąk kolejną porcję ćwiczeń. Dziś ponownie będziemy obrabiali metal.
Jestem przekonany, że Twoja świadomość tego, co możesz zrobić na gitarze, wzrasta z każdą lekcją.

Dziś pokażę Ci kilka „patentów” wykorzystanych w utworze „Enter Sandman” zespołu Metallica.
Bardziej jednak od odtwórczego grania zachęcam Cię do poszukiwania własnych pomysłów na tworzenie riffów i solówek. W tym temacie również znajdziesz wiele wskazówek.

Zapraszam do pracy!


Lekcja 7

O czym w lekcji?

  • Wykorzystanie pustych strun w riffach metalowych
  • Gama e-moll jako riff (ćwiczenie)
  • Charakterystyczne akcentowanie w metalu (na końcówkę taktu)
  • Tryton – interwał metalowców
  • Podstawowe riffy z utworu „Enter Sandman” zespołu Metallica
  • Sposób na szybkie ogranie akordu za pomocą pentatoniki

Dzisiejsze trzy elementy:

  • coś bardzo ogólnego – budowanie riffów zbudowanych na skali i z wykorzystaniem pustej struny
  • coś bardzo konkretnego – riffy z utworu „Enter Sandman” zespołu Metallica
  • coś rozwijającego improwizację – wykorzystanie szybkich przebiegów po pentatonice w solówkach

Wykorzystanie pustych strun w riffach metalowych

W muzyce metalowej bardzo często riffy grane są w następujący sposób: równo – ósemkami lub szesnastkami – grana struna basowa (najczęściej szósta), a w wybranych miejscach grane są inne dźwięki. Oczywiście cała tajemnica dobrego riffu może znajdować się w ciekawym dobraniu dźwięków i ich umiejscowienia w rytmie.

Zróbmy ćwiczenie. Graj równomiernie pustą strunę E, a co kilka uderzeń wtrącaj kolejne dźwięki naturalnej skali molowej (eolskiej) od E (czyli e-moll).


Gama e-moll grana jako riff (ćwiczenie)

Zagraj najpierw co dwa uderzenia kolejne dźwięki skali e-moll:

Brzmi to mniej więcej tak:

Pobierz ⇒

Teraz co trzy uderzenia:

Pobierz ⇒

… a po wyćwiczeniu pomieszaj te dwa sposoby, wprowadzając już wyraźnie uwzględnienie podziału na takty, np. dla metrum 4/4 tak:

Pobierz ⇒


Charakterystyczne akcentowanie w metalu (na końcówkę taktu)

W metalu często spotkasz się z nietypowym dla innych gatunków muzycznych sposobem akcentowania. Czyli nie na „raz”, „dwa”, „trzy” lub „cztery”, a często gdzieś na „i”. Bardzo charakterystyczne jest zaakcentowanie ostatniej ósemki w takcie.

Zagraj na początek coś takiego:

Pobierz ⇒

Z doświadczenia prowadzonych lekcji wiem, że jednym przychodzi to dosyć łatwo, a inni „walczą”, by prawidłowo to zagrać i kilkanaście dni 🙂 Tobie życzę, by poszło za pierwszym razem!


Tryton – interwał metalowców

W ćwiczeniach powyżej zaproponowałem Ci sięgnięcie po dźwięki naturalnej skali molowej. Uznawana jest ona za „smutną”, „dostojną”… „poważną”. Brzmi jednak dosyć śpiewnie. Nie budzi takich emocji, o które często chodzi muzykom w zespołach metalowych. Istnieją pewne dźwięki, które zestawione ze sobą brzmią niepokojąco… ciężko… nieczysto. Najpopularniejszy i osławiony na różnego typu forach dyskusyjnych jest tzw. tryton, czyli interwał dla dźwięków oddalonych od siebie o trzy tony – stąd nazwa „tryton”. Trzy tony to sześć półtonów (progów). Policzmy, jaki dźwięk musimy zestawić z dźwiękiem E (pusta struna 6), by uzyskać tryton: jeden – F, dwa – Fis, trzy – G, cztery – Gis, pięć – A, sześć – Ais (lub inaczej Bb).

Zwrócę Ci uwagę na pew​ną​​​​ ciekawą właściwość trytonu. Skoro oktawa (np. odległość od E do e) to 12 półtonów, to tryton dzieli tę odległość dokładnie na połowę. Czyli trytonem jest zarówno E-Ais, jak i Ais-E. To zależność, którą warto zapamiętać. Jak zapewne zauważasz, tryton do dźwięku E nie występuje ani w skali e-moll naturalnej, ani w E-dur. Tyle teoria. Praktycznie metalowcy stosują go bardzo często.

Zagraj teraz poprzednie ćwiczenie, wtrącając power chord zbudowanym w oparciu o dźwięk Bb.

Pobierz ⇒


Kolejnym często stosowanym interwałem w riffach metalowych jest sekunda mała. Jest to dźwięk położony o jeden próg wyżej od dźwięku, z którym tworzy ten interwał. Czyli dla dźwięku E, będzie to dźwięk F. On również nie należy ani do skali molowej naturalnej (eolskiej), ani durowej (jońskiej).

Zagraj ćwiczenie:

Pobierz ⇒

Zachęcam Cię do własnych prób stworzenia riffów metalowych. Pomaga w tym oczywiście znajomość gatunku i praktycznie stosowanych rozwiązań. Jeśli nawet muzyka metalowa nie jest Twoją ulubioną, polecam Ci zapoznanie się z kilkoma riffami z utworu „Enter Sandman” zespołu Metallica. To klasyka gatunku!


Podstawowe riffy z utworu „Enter Sandman” zespołu Metallica

Poniżej zamieszczam dla Ciebie tabulatury kilku najbardziej charakterystycznych riffów metalowych z utworu „Enter Sandman” zespołu Metallica. Riffy z tego utworu zawierają wszystkie elementy, o których opowiadałem Ci powyżej. Proponuję Ci nauczyć się ich po kolei (przechodź do drugiego dopiero po opanowaniu pierwszego). Gdy nauczysz się dwóch następujących po sobie riffów. graj je po sobie. łącząc je. Graj z metronomem lub rytmem perkusji. Kilka riffów nagrałem na filmiku będącym załącznikiem do tej lekcji kursu. Zdaję sobie sprawę, że czasem łatwiej coś zagrać, gdy się nie tylko wie jak oraz usłyszy, ale jeszcze zobaczy 🙂

Riff A

Pobierz ⇒ (filmik czas: 0:10 – 0:40)


Riff B

Pobierz ⇒ (filmik czas: 0:41 – 1:04)


Riff C

Pobierz ⇒ (filmik czas: 1:05 – 1:15)


Riff D

Pobierz ⇒ (filmik czas: 1:16 – 1:30)


Sposób na szybkie ogranie akordu za pomocą pentatoniki

Dzisiejsza propozycja związana z grą solową, to ćwiczenie oparte na pentatonice (w dowolnej pozycji).

Ćwiczenie oparłem na krótkim fragmencie solówki z przytoczonego wcześniej utworu „Enter Sandman” (czas w utworze około 2:47-2:49).

Oryginalna zagrywka:

Pobierz ⇒

Ćwiczenie rozbudowane na całą pierwszą pozycję pentatoniki e-moll:

Pobierz ⇒

Ćwiczenie wzorowane na zagrywce wykonane w odwrotnym kierunku po dźwiękach pentatoniki:

Pobierz ⇒


Dodatkowym zadaniem dla Ciebie jest zagranie tych dwóch ćwiczeń na drugiej pozycji pentatoniki. Mam nadzieję, że ogrywasz materiały z poprzednich lekcji i w związku z tym podawanie tego przykładu na bazie II pozycji pentatoniki jest zbyteczne 🙂

Posłuchaj może jedynie jak powinno to zabrzmieć, gdy zagrasz w górę. Oczywiście pisząc „w górę” mam na myśli „w górę po gryfie”, bo z punktu widzenia muzycznego jest to granie „w dół”, ponieważ są to coraz niższe dźwięki.

Pobierz ⇒


W dzisiejszej lekcji to wszystko. Jak zwykle podaję Ci miejsce, skąd możesz pobrać wszystkie materiały audio i video:

http://www.chomikuj.pl/witold.slendakowski/gitara+elektryczna+-+kurs+gry/lekcja+7+-+metal

hasło: metal_lica

Życzę owocnej pracy!

Pozdrawiam,

Witek


P.S.

  • Przeczytałeś wszystko i wprowadzasz w życie, ale nie brzmi tak jak chcesz?
    Może potrzebujesz spojrzenia z boku i trafnych podpowiedzi?
  • Masz wiele nurtujących Cię pytań dotyczących szczegółów tego jak uderzać, co zaakcentować…
  • Chcesz pójść innym torem niż program kursu?

Zapraszam Cię do mnie na prywatne indywidualne lekcje i warsztaty rozwijające umiejętność gry z innymi muzykami.