Lekcja: Akordy sus, add, omit (3/6)
Akordy typu Xomit
Skrót omit oznacza ominięty (od ang. omitted). Zapis ten oznacza, że w granym akordzie mamy ominąć oznaczony składnik. „Patent” ten często stosowany jest w jazzie i mocnym rocku.
- W jazzie gitarzyści często opuszczają prymę akordu, która najczęściej grana jest przez innego muzyka (np. na kontrabasie), np. C7+omit1, to będą dźwięki E G H.
Na marginesie
Powiesz pewnie, że C7+omnit1 to przecież e-moll. Bo to jest prawda. Taki sposób wykorzystania akordu uwzględnia fakt, że dźwięk C zagra np. basista. W ten sposób gitara z gitarą basową tworzy już „zwykły” akord C7+. Możesz więc zapytać, czy nie lepiej dla basisty zapisać to tak, jak w ostatniej lekcji e/C (e-moll z basem C), a gitarzyście dać prostszy zapis – po prostu e-moll. Odpowiedź jest taka, że nie chodzi jedynie o prostotę zapisu i zagrania akordu. Bo jeśli muzyk będzie chciał zagrać improwizację o oparciu o harmonię, to może inaczej „podejść” do C7+ a inaczej do e/C. Te akordy mogą pełnić inną funkcję w utworze.
- W rock’u często stosuje się akordy Xomit3, czyli z pominięciem tercji akordu. Częściej nazywa się je wtedy X5. Można powiedzieć, że nazwa jest trochę dziwna, bo przecież składnik 5 (kwinta czysta) zawsze występuje zarówno w akordzie durowym, jak i molowym. Zapis X5 podkreśla właśnie, że 5 (kwinta) ma być jedynym granym składnikiem poza prymą czyli mamy nie grać tercji. X5 to zapis inny niż Xomnit3, ale oznacza to samo, np. A5, to dźwięki: A (pryma – podstawa akordu) i E (kwinta, czyli 5). Akordy te stosuje się przy ciężkiej grze gitarowej ze względu na ich mocne brzmienie na gitarze przesterowanej.
Ostatnio takie akordy często nazywane są „Power chords„. W przypadku tych akordów, podobnie jak w akordach typu Xsus, nie da się ich określić jako moll lub dur.
A5 = Aomit3 = power chord A
Uwaga!
W myśl klasycznej teorii muzyki, dwudźwięk X5 (power chord) nie jest nazywany akordem.
Czytaj dalej → Lekcja: Akordy sus, add, omit (4/6)