Lekcja: Tercjowa budowa akordów (2/5)
Triada harmoniczna dla skali dur
Tonika
Tonika to akord oparty na I stopniu skali. Przypominam, że w poprzedniej lekcji, aby zbudować akord, braliśmy co drugi stopień skali.
Budujemy akord A: pierwszy dźwięk A, teraz H pomijamy, do akordu bierzemy Cis. Pomijamy D i bierzemy do akordu E.
Jako ćwiczenie przeanalizuj według poznanych informacji, że diagram dla akordu A, który podałem Ci w lekcji praktycznej, powoduje faktycznie wybrzmiewanie tych trzech dźwięków: A Cis E. Jest to akord durowy – a skąd to wiemy? Wyjaśnimy sobie to jeszcze w tej lekcji.
Subdominanta
Subdominanta to akord oparty na IV stopniu skali. W skali A budujemy go od dźwięku D. Następnie E pomijamy, Fis bierzemy, pomijamy Gis i A bierzemy do akordu. Uzyskany akord, składający się z dźwięków D Fis A, to akord D-dur.
Dominanta
Dominanta to V stopień skali. W A-dur to dźwięk E. Przeanalizuj sobie, że akord zbudowany od V stopnia będzie zawierał dźwięki E Gis i H.
Skala dur reprezentowana triadą harmoniczną
Pamiętasz, że mówiłem Ci w pierwszej lekcji, że triada harmoniczna w pełni reprezentuje skalę? Nie będę tego wprost pokazywał, jak w poprzedniej lekcji, tylko przebadamy to teraz razem. Najpierw ładnie wypiszmy przeanalizowaną przed chwilą triadę harmoniczną.
Triada harmoniczna w A-dur:
I stopień, dźwięk A – akord zbudowany na skali to A-dur (tonika – A Cis E)
IV stopień, dźwięk D – akord zbudowany na skali to D-dur (subdominanta – D Fis A)
V stopień, dźwięk E – akord zbudowany na skali to E-dur (dominanta – E Gis H)
Teraz zobaczmy, które dźwięki ze skali chromatycznej pojawiły się w akordach triady:
A (jest w akordzie A-dur i D-dur). B nie występuje w żadnym akordzie.
H (mamy w akordzie E-dur). C nie występuje w żadnym akordzie.
Cis (jest w akordzie A-dur)
D (jest w akordzie D-dur) Dis nie ma.
E (jest w E-dur i A-dur) F nie występuje.
Fis (w akordzie D-dur) G nie występuje.
Gis (w akordzie E-dur)
Teraz, jak popatrzysz jeszcze raz na dźwięki (pogrubione powyżej), które wystąpiły przynajmniej w jednym akordzie triady, zobaczysz, że rzeczywiście „zbudowała” się nam skala A-dur.
Wiem, wiem… Poświęciłem dużo czasu temu, by wyraźnie udowodnić jeszcze raz stwierdzenie:
„Triada harmoniczna w pełni reprezentuje skalę.”
Ten czas zaowocuje jednak w Twojej karierze muzycznej. Zapewniam Cię!!!
Na marginesie
Już wiele razy słyszałem nawet od technicznie dobrze grających muzyków: „Na pentatonice umiem zagrać solo, ale to już mi się nudzi… Chciałbym zagrać na większej liczbie dźwięków, ale w pełnej skali durowej lub molowej się gubię. Jakoś mi to nie podchodzi.” (Można rzec wniosek: i tak źle… i tak niedobrze). Można sobie również zadać pytanie: „Jak nie podchodzi, skoro już w triadzie można skorzystać z wszystkich dźwięków? To w zasadzie MUSI podchodzić.” 🙂
…no trochę przesadzam. Nie jest to takie banalne 😛
Czytaj dalej → Lekcja: Tercjowa budowa akordów (3/5)