Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 3: Zagrywki do akordu tonicznego w skali durowej – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 3: Zagrywki do akordu tonicznego w skali durowej

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 3: Zagrywki do akordu tonicznego w skali durowej

Tematem rozwijającym Twoje umiejętności improwizacji jest dziś akord G-dur, czyli akord toniczny w ogrywanej dziś skali G-dur. Na bazie solówki Slash’a z utworu „Knockin’ on heavens door”, zaproponuję Ci ogranie, utrwalenie i stosowanie kilku zagrywek zagrywek rozwiniętych z dwóch fragmentów oryginalnej solówki.

Akord G-dur, do którego będziemy stosować zagrywki składa się z następujących dźwięków: G (pryma) B (tercja) D (kwinta).

Do tej pory w zagrywkach bluesowych opieraliśmy się głównie na prymie i kwincie.  Teraz mamy już tę samą skalę durową do improwizacji i w harmonii (akordach), więc w zagrywkach sięgniemy do składnika tercji.


Zagrywka 1

W oryginalnej solówce pierwszy fragment kończy się dźwiękiem A.

W tym miejscu jest przejście na akord D-dur, a dźwięk A jest kwintę akordu D-dur, więc jest to właściwie osadzona zagrywka.

Teraz jednak chcemy stworzyć zagrywkę uniwersalną, którą będziemy mogli zagrać praktycznie zawsze do akordu G-dur. Wystarczy więc zmienić ostatni dźwięk na jeden ze składników akordu G-dur i już mamy ciekawy uniwersalny sposób do grania pod G-dur. Zauważ, że solówka zaczyna się już w akordzie G-dur i zaczyna się właśnie od tercji akordu (podciągnięcie do dźwięku B).

Granie tercji akordu w improwizacji nadaje wyraźny charakter. Szczególnie, gdy gramy rocka i  w akompaniamencie np. na drugiej gitarze gra ktoś power chord, czyli jedynie prymę i kwintę akordu to, ta tercja w naszej solówce wnosi wyraźny klimat.
Wracając do naszej modyfikacji – mi najbardziej „leży” zagrywka, w której zmienimy ostatni dźwięk na G (pryma). Poniżej zamieściłem link do filmiku z wszystkimi przykładami. Pokazuję dwa razy tę zmodyfikowaną zagrywkę w czasie: 0:19 – 0:25.

Nie musimy jednak kończyć na dźwięku G. Zagranie któregokolwiek dźwięku akordu G-dur daje dobry efekt. Poniżej najpierw wracam do tercji (dźwięk B), a później do kwinty (dźwięk D) raz niżej położonej, a później wyżej.


Modyfikacja do B

czas w filmie: 0:25- 0:32

Modyfikacja do (wyżej położonego)

czas w filmie: 0:32- 0:38

Modyfikacja do (niżej położonego)

czas w filmie: 0:38- 0:44

W ostatnim fragmencie tej części filmu, pokazuję Ci, jak możesz zastosować tak zmodyfikowane zagrywki 😉


Zagrywka 2

Drugi fragment oryginalnej zagrywki, jakim dziś się zajmiemy, to przejście z 4 do 5 taktu solówki (jest to odpowiednio 28 i 29 takt utworu).

Ten fragment solówki zaczyna się dźwiękiem z akordu G-dur (dźwięk B), później gramy najbliższy dźwięk wyższy od B, który należy do skali G-dur (dźwięk C) i przeskakujemy na kolejny dźwięk akordu G-dur (dźwięk G). Później wracamy znów przez dźwięk C do dźwięku B.

W filmiku pokazałem to w czasie: 1:00-1:08

Podobnie dobrze brzmiące w akordzie G-dur zagrywki zbudujesz, zaczynając od innego dźwięku.

Weź np. dźwięk G, przejdź do kolejnego wyżej położonego w skali G-dur dźwięku (czyli dźwięku A) i przeskocz do sporo wyższego dźwięku z akordu G-dur (proponuję dźwięk B).

czas w filmiku: 1:08-1:12

I kolejna analogiczna modyfikacja polegająca na przesunięciu układu dźwięków:

D (z akordu) -> E (najbliższy wyższy w skali) -> B (sporo wyższy dźwięk za akordu G-dur)

czas w filmiku: 1:12-1:17

Na końcu pokazuję Ci, że w przykładowej solówce możesz nawet zagrać takie modyfikacje kolejno po sobie. Ciekawie to brzmi!!! 😉


W dzisiejszej lekcji dotyczącej rocka skupiłem Twoją uwagę na jednym utworze, co nie znaczy, że chodziło mi o to by nauczyć Cię go grać. Ważniejsza jest umiejętność zastosowania poznanych przykładów podczas grania innych utworów. W szczególności takich, które dopiero zrodzą się w Twojej głowie.

Pomysły, które się dopiero zrodzą dotyczyć mogą w szczególności ostatniej części o modyfikowaniu zagrywek. Chcę Ci wskazać, w jaki sposób można wykorzystywać to, co istnieje, do tworzenia własnych pomysłów. Kombinuj, słuchaj i odnajduj jak najwięcej siebie w tym, co grasz.

Przypominam, że wszystkie przykłady, jakie nagrałem na potrzeby tej lekcji, możesz pobrać również z mojego chomika.

Dokładny adres materiałów do dzisiejszej lekcji:
http://chomikuj.pl/witold.slendakowski/gitara+elektryczna+-+kurs+gry/lekcja3+-+rock

hasło dostępu: rock3

Dzięki za dzisiejszą uwagę i do zobaczenia w kolejnej lekcji!

pozdrawiam
Witek


P.S.

  • Przeczytałeś wszystko i wprowadzasz w życie, ale nie brzmi tak jak chcesz? Może potrzebujesz spojrzenia z boku i trafnych podpowiedzi?
  • Masz wiele nurtujących Cię pytań dotyczących szczegółów tego jak uderzać, co zaakcentować…
  • Chcesz pójść innym torem niż program kursu?

Zapraszam Cię do mnie na prywatne indywidualne lekcje i warsztaty rozwijające umiejętność gry z innymi muzykami.

Pisz na witek.slendakowski@gmail.com lub dzwoń  502-218-525