Lekcja wznawiająca
Uczysz się dopiero chwytania akordów… czy może pogrywasz na gitarze od wielu lat? Nieważne… mam dla Ciebie dobre, ciekawie dobrane ćwiczenia.
Tamta dziewczyna
Na przykładzie utworu „Tamta dziewczyna” z repertuaru Sylwii Grzeszczak zaproponuję Ci ćwiczenie dopasowane do poziomu Twoich umiejętności. Wykonuj ćwiczenia w zależności czy jesteś:
- Początkujący – ćwiczenie płynnego zmieniania akordów
- Średnio zaawansowany – cztery typy różnorodnego akompaniowania
Wszystkie ćwiczenia zobrazowałem Ci tym razem na krótkim filmie. Przy poszczególnych ćwiczeniach podaję czasy ćwiczeń… i czasy te odwołują się właśnie do poniżej zamieszczonego filmiku z YouTube.
Ad. 1 Ćwiczenie płynnego zmieniania akordów
Skoro sam zaliczyłeś się do początkujących, to utwór proponuję Ci wykorzystać jako ćwiczenie szybkiego przekładania chwytów.
Wstęp do utworu zagrany jest w tonacji c-moll i występują w nim kolejno akordy: c-moll f-moll | Es-dur G-dur |
Oj… to byłoby trudne! Zagranie tych akordów wymaga stosowania chwytów z poprzeczką. …a skoro jesteś początkujący i chwyty takie są dla Ciebie dużym wyzwaniem lub wręcz jeszcze ich być może nawet nie ćwiczysz, to mam dla Ciebie rozwiązanie – zastosuj kapodaster. Zapnij kapodaster na III progu i zagraj następujące akordy:
a-moll d-moll | C-dur E-dur | (w filmie patrz czas 1:44-2:00)
O! To już stało się dużo łatwiejsze 🙂 …a dzięki zastosowaniu kapodastra pozostajesz we właściwej tonacji.
Co masz do zrobienia?
– chwyć akord a-moll i pociągnij po strunach prawą ręką (zgodnie z zasadami, o których pisałem w lekcjach, czyli paznokciami palców wskazującego, środkowego i serdecznego)… następnie chwyć d-moll i pociągnij po strunach… i dalej akord C-dur i E-dur.
Zrobione?
– Więc od początku i tak dookoła Udaje się? Robisz to już w miarę sprawnie. Pobierz więc plik, poniżej i włącz go w odtwarzaczu z funkcją autoreverse (w pętli). Plik ma wprawdzie tylko kilkanaście sekund, ale zrobiłem go w ten sposób, aby przy włączonej funkcji autoreverse można było go słuchać mając wrażenie ciągłości.
Akordy podane powyżej w utworze grane są do końca pierwszej zwrotki. Od refrenu następuje zmiana tonacji, a więc należy grać inne akordy – w tonacji e-moll. Ty jako początkująca osoba zdejmij w tym momencie kapodaster i graj akordy:
e-moll C-dur | G-dur H-dur7 | (w filmie patrz czas 2:04-2:21)
Drobny komentarz – W przykładzie powinien być grany jako czwarty akord H-dur. Jednak jest to akord, kytóry realizuje się chwytem barrowym. Tobie proponuję więc grać akordy H-dur7, aby nie trzeba było „męczyć się” z poprzeczką. Wyjaśnię Ci kiedy można tak zrobić w zagadnieniach teoretycznych, które opiszę w dalszej części kursu.
Ad 2. Cztery typy różnorodnego akompaniowania
Jeśli potrafisz już więcej (np. granie z wybieraniem strun palcami prawej dłoni, umiejętne panowanie nad chwytami typu power chords, odczytywanie tabulatury), to proponuję Ci łączenie różnych typów akompaniowania w ramach zagadnień, które będę omawiał w dalszej lekcjach kursu (po wprowadzeniu wszystkich podstawowych bić – czyli za kilkanaście tygodni – powyżej lekcji 10-tej.
Komentarz do tej części – W ćwiczeniach poniżej (w częśaci Ad 2.) przyjmuję założenie, że potrafisz korzystać z tabulatury i wyczytać z niej podstawowe informacje o wykonywaniu ćwiczeń.
- Wstęp (0:05-0:08)
Dźwięki wstępu zagraj jedną z technik gry solowej – tu np. proponuję Ci zagrać kciukiem.
- Pasaż – zwrotka (0:09-0:24 oraz w zwolnionym tempie 0:57-1:14)
Przypominam, że przyporządkowanie najczęściej stosowane w grze tzw. „palcówką” jest następujące:
- kciuk – gra bas na strunach E6, A5 lub D4
- wskazujący – gra na strunie G3
- środkowy – gra na strunie H2 (B2)
- serdeczny – gra na strunie E1.
Możesz poćwiczyć w zwolnionym tempie na akordzie c-moll (lub też a-moll z kapodastrem na III progu) Pasaż na akordzie c-moll zagrany wolno:
- Rytm „country” – przedrefren (1:37-1:43)
W oryginalnych nagraniu w przedrefrenie słychać dwie gitary. Proponuję Ci zagrać omówione przeze mnie w kursie bicie, które nazwałem „country”
- Power chords – uderzenia – refren (0:31-0:46 oraz w zwolnionym tempie 1:15-1:23)
Przypominam Ci, że podczas takich prostych uderzeń w akordy typu „power chords” należy pamiętać, aby umiejętnie przytłumić palcami lewej dłoni struny, które pozostały puste. W kursie szeroko to omówię.
- Akcenty na słabsze części taktu – wokaliza (0:46-0:54 oraz w zwolnionym tempie 1:23-1:29)
We fragmencie utworu, gdzie w drugiej części refrenu (podczas wokalizy) uderzamy w prosty sposób w struny w dół, należy pamiętać, że są to uderzenia, które masz wykonywać na słabszą część taktu (na 2 i na 4). Staraj się, aby akord po zagraniu był jak najszybciej przytłumiany. Najlepiej to wykonać unosząc delikatnie ponad struny docisk chwytu lewej dłoni. Wszystkie fragmenty (poza tym, że masz je nagrane przeze mnie w filmiku…) – możesz też odtworzyć w pliku z tabulaturą. Przypominam, że możesz je wtedy „zapętlić”, zwolnić, zmienić tonację itp. (wrócę do tego w kursie).
Tabulatura do pobrania i odtworzenia w programach GuitarPro/TuxGuitar
http://www.gitara-lekcje.pl/materialy/Tamta_dziewczyna-cwiczenie.gp3
Więcej o wykorzystaniu programów wspierających naukę gry napiszę w dalszej części kursu.
Oprócz błękitnego nieba
Do życia potrzebne są nam często rzeczy najprostsze, najbardziej oczywiste. O tym śpiewał Marek Jackowski w swoim niezapomnianym utworze „Oprócz błękitnego nieba”. Tak bywa też z grą na gitarze. Wiele najładniejszych piosenek artystów światowej klasy podparta jest prostym, zwiewnym akompaniamentem gitary opartym na kilku akordach. Szczegółowe omówienie bicia, które przypominam poniżej znajduje się w jednej z lekcji kursu. Przypominam Ci jedynie, że należy dążyć do tego aby dłoń poruszała się regularnie 16 razy w ciągu taktu. Poruszaj ręką niezależnie od tego, czy realizuje uderzenie, czy też nie. Diagram bicia z przedstawieniem uderzeń w struny wygląda następująco:
a diagram wszystkich ruchów ręki (choćby były tylko lekkim jej drgnięciem) wygląda tak:
Posłuchaj najpierw tego bicia na jednym akordzie e-moll
i postaraj się uzyskać ten rytm w swoim ćwiczeniu. Gdy wyćwiczysz już rytm, staraj się grać z plikiem
Dobrze, aby uczyć się grać od razu z rytmem innych instrumentów. Tutaj masz to samo bicie z rytmem perkusji:
Jeśli masz trudność z zagraniem w docelowym tempie, możesz ćwiczyć w tempie wolniejszym
Wszystkie akordy, które pojawiają się w utworze, to C-dur, D-dur, e-moll, H-dur7 (kliknij, aby wyświetlić potrzebne diagramy).
Ćwicz bicie chwytając każdy z tych akordów. Kolejność akordów w utworze jest następująca:
zwrotka:
e | D| H7 | C |
D | H7 | e | e |
refren:
C D | e | /x4
Zauważ, że w refrenie pojawia się sytuacja, w której w jednym takcie znajduje się 2 akordy. Oznacza to, że w czasie trwania bicia należy zmienić chwyt. Nie wchodząc w szczegóły, proponuję Ci zmienić akord z C-dur na D-dur po dwóch uderzeniach do dołu.
Posłuchaj, jak powinno to brzmieć:
…i to samo z rytmem perkusji:
Wstęp
Jeśli zagranie całego utworu tym biciem jest dla Ciebie łatwym zadaniem, to być może zechcesz zrealizować trudniejsze zadanie i zagrasz wstęp do utworu na akordach:
e7 e6 e | /x4
Posłuchaj:
Szczegółowy sposób realizacji dla poszczególnych uderzeń możesz przeanalizować w programie TuxGuitar (będę pisał o tym programie i korzystaniu z niego w jednej z lekcji kursu):
http://www.gitara-lekcje.pl/mp3/oprocz_blekitnego_nieba-wstep.gp3
Wstęp, zwrotka, refren
Cały fragment utworu nagrałem dla Ciebie w pliku poniżej. Wierzę, że bardzo szybko osiągniesz umiejętności, które pozwolą Ci zagrać to w sposób płynny:
Na tym koniec praktycznej części tego, co przygotowałem dla Ciebie w lekcji wznawiającej kurs i przypominającej kilka zagadnień z poprzedniej wersji. Wierzę, że przykłady, które dla Ciebie przygotowałem wydają Ci się ciekawe i zachęcające do pracy. Za kilka dni otrzymasz pierwszą lekcję wracającą do całkowitego początku. Proponuję więc – przygotuj się do twórczej pracy i…
Zorganizuj naukę!
Od wielu lat uczę po kilkadziesiąt godzin tygodniowo coraz to nowe osoby, zafascynowane myślą jaką i Ty masz teraz w sobie – grać swobodnie i z przyjemnością na gitarze!
Uczę i obserwuję z uwagą – w jaki sposób stawiają pierwsze kroki? …w jakiej kolejności najefektywniej przyswajają kolejne porcje wiedzy? …jak radzą sobie z zadaniami, które stawiam przed nimi?
Oczywistym jest fakt, że ile rąk do grania, tyle różnych spostrzeżeń. Jednak mogę śmiało powiedzieć, że posiadam już wystarczająco dużą wiedzę i intuicję, aby ośmielić się zaproponować Ci, w jaki sposób i na jakich przykładach wdrażać kolejne zagadnienia.
Pomyślałem, że będzie dobrze, jeśli zorganizuję Ci pracę również z materiałami. Zawsze podkreślam moim uczniom, że najlepszy sposób organizacji, to segregator – odpowiedniej wielkości (aby wszystko się zmieściło, ale też aby nie był za wielki), z możliwością przeorganizowania i z dostępem do wszystkich ważnych informacji.
Przygotowałem dla Ciebie taki segregator. Znajdziesz w nim na wewnętrznych stronach okładki m. in. diagramy najpopularniejszych chwytów, skale, najważniejsze tabele muzyczne. W środku znajdziesz również najważniejsze zagadnienia teoretyczne, przekładki organizujące materiały, diagramy najbardziej praktycznych bić, rozbudowaną tabelę kilkuset akordów, wydrukowaną lekcję startową i przede wszystkim miejsce na kolejne lekcje i opracowania utworów.
Zadbałem o to, aby segregator był też elegancki i posiadał motywy gitarowe. Zachęcam Cię do zakupu takiego segregatora. Dokładny jego opis znajdziesz tutaj ⇒ Przejdź do strony produktu
Rok szkolny
Jak już powyżej wspomniałem, z początkiem roku szkolnego otrzymasz pierwszą lekcję i zachętę, aby rozpocząć pracę.
Około 40 osób rozpocznie naukę pod moim okiem w lekcjach indywidualnych. Pierwsze dni września to czas, gdy na pewno jeszcze mogę przyjąć nowe osoby.
Prowadzę lekcje indywidualne u siebie w Studio muzycznym „Sześć strun świata” lub przez sieć Internet (przez Skype).
Gdy dojdziesz do wniosku, że masz ochotę uczyć się u mnie osobiście, zapraszam Cię po więcej szczegółów, terminarz, cennik zajęć… – wszystko to odnajdziesz na mojej stronie internetowej www.gitara-lekcje.pl.
Dzisiaj dziękuję Ci za uwagę…
Pozdrawiam muzycznie i do zobaczenia za kilka dni w roku szkolnym
Witek Ślendakowski