Kurs gry na gitarze elektrycznejLekcja 4: Dym na wodzie,ogień na niebie!!!Zagrywki do akordu tonicznego w tonacji molowej – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 4: Dym na wodzie,
ogień na niebie!!!
Zagrywki do akordu tonicznego w tonacji molowej

Kurs gry na gitarze elektrycznej
Lekcja 4: Dym na wodzie,
ogień na niebie!!!
Zagrywki do akordu tonicznego w tonacji molowej

Zgodnie z zapowiedzią z początku lekcji, zajmiemy się akordem tonicznym w skali molowej. Posługujemy się skalą molową w podstawowej pozycji (czyli tam, gdzie na 6 strunie zaczynamy od I stopnia skali). Pozostańmy w tonacji g-moll, z przykładu „Smoke on the water”.  Akordem tonicznym jest tu g-moll.
Skalę molową poznawaliśmy już w poprzedniej lekcji. Ograj sobie ją jeszcze dokładniej. Przypominam Ci, że na gitarze przeniesienie się ze skali a-moll do g-moll jest dużo prostsze niż np. na klawiaturze fortepianu. Może polegać na przestawieniu lewej ręki z V na III próg i zagranie dokładnie takiego samego układu.

Poniżej zamieściłem Ci skalę g-moll, rozmieszczoną na gryfie gitarze w podstawowej pozycji – czyli tam, gdzie na 6 strunie mamy pod palcem wskazującym dźwięk G. Dodatkowo na diagramie zaznaczyłem Ci dźwięki, które należą do akordu g-moll. Zapamiętując dokładnie, gdzie się one znajdują. Powracanie do tych dźwięków to jedna z podstawowych zasad w improwizacji (nie jedyna oczywiście ;)).


Zagrywka 1

Zagrywka, jaką Ci teraz zaproponuję, jest jedną z najpopularniejszych zagrywek gitarowych. Znajdziesz ją w praktycznych zastosowaniach w nagraniach takich zespołów jak: AC/DC, Metallica, Led Zeppelin, ale też np. u rock’n’rollowca Chuck’a Berry’ego, no i przede wszystkim w solo do omawianego dziś „Smoke on the water” Deep Purple.

Pobierz ⇒ „Smoke on the water”, zagrywka 1

Zauważ, że zagrywka składa się na dobrą sprawę z dwóch dźwięków. Najpierw mamy uzyskany bendingiem dźwięk D na 3 strunie, później powtórzony ten sam dźwięk na  III progu 1 struny… i na koniec dźwięk G. Czyli mamy dźwięki D-D-G. Zagrywka daje szczególnie dobry efekt powtórzona kilka razy pod rząd, np.w solo „Nothing else matters” Metalliki jest powtórzona 2 razy.
Jako zadanie możesz sobie przyjąć znalezienie jej w solówkach innych wykonawców, np.w „Highway to hell” AC/DC. W tym ostatnim przykładzie akurat zastosowana jest w tonacji durowej.
Zastosowana w akordzie durowym? – To dla Ciebie dobra informacja. Skoro zagrywka opiera się na dwóch dźwiękach – kwincie i prymie akordu, to jest ona uniwersalna. Będzie Ci pasowała zarówno w solówkach w tonacjach molowych jak i durowych.

Przejdźmy więc do kolejnej zagrywki, która już będzie mocniej osadzona w molowej tonacji.


Zagrywka 2

Zagrywka ta pochodzi z solówki w utworze „Whola lotta love” grupy Led Zeppelin, który to utwór omówię niebawem szerzej.

Pobierz ⇒ „Whola lotta love”, zagrywka 2

Oryginalnie zagrana w tonacji e-moll. W przykładzie zagrałem ją w g-moll, by pasowała Ci do podkładu, który zamieściłem powyżej („Smoke on the water”). Czy wiesz jak przenieść tę zagrywkę do e-moll? Mam nadzieję, że jest już dla Ciebie oczywiste, że będzie wyglądała tak:


Zagrywka 3

Kolejna zagrywka pochodzi znowu z solo do „Smoke on the water”.

Pobierz ⇒ „Smoke on the water”, zagrywka 3

Zauważ, że jest to pierwsza zagrywka, w jakiej Ci proponuję wyjście poza pozycję ręki, w której się znajdujesz, grając skalę. Zaczynając zagrywkę, trzymasz rękę w pozycji III, czyli tam, gdzie znajduje się pentatonika g-moll. Aby zagrać jednak ostatni dźwięk, musisz przesunąć dłoń dwa progi dalej, tak aby małym palcem zrobić podciągnięcie dźwięku C na VIII progu.


Czytaj dalej → Kurs gry na gitarze elektrycznej – Lekcja 4: Dym na wodzie, ogień na niebie!!! – Ogranie skali triolami