Lekcja: Modyfikacja bicia na 4/4 (9/11)
Rozciągnięcie czasu trwania uderzenia
Ostatnia modyfikacja, jaką Ci dzisiaj zaproponuję, dotyczy sposobu uderzenia, a nie zmian rytmicznych lub melodycznych. Chodzi mi o „rozsypane” uderzenie.
Pisząc „rozsypane”, mam na myśli dźwięki akordu w jednym uderzeniu. Nie są uderzone szybko… prawie jednocześnie, a tylko celowo wolniejszym (chociaż zdecydowanym) ruchem.
Posłuchaj tego:
Pobierz ⇒ progresja flamenco-rozciągniecie 1 uderzenia
Zobacz, że z punktu widzenia kolejności i ilości uderzeń jest to bicie dokładnie takie jak w 1 lekcji. Jedynie pierwsze uderzenie w każdym takcie gram jednak w ten sposób, by wyraźniej było słuchać kolejność uderzania strun. Gdy rozciągam pierwsze uderzenie, bicie daje wrażenie zwolnienia tempa, uspokojenia rytmu.
Gdy realizujesz takie uderzenie palce powinny być trochę bardziej usztywnione niż przy typowym biciu. Powinny wyraźnie sprężynować.
Teraz posłuchaj tego:
Pobierz ⇒ progresja flamenco-rozciągniecie 1 uderzenia
Tym razem „rozciągnąłem” drugie uderzenie (nadal nic nie zmieniając w kolejności uderzeń) i bicie nabrało agresywności… ataku… Czy Ty również podobnie to odbierasz?
Przećwicz te dwa sposoby bicia na akordach będących jedną z typowych progresji w muzyce flamenco.
W tonacji a-moll będą to akordy: a | G | F | E :||
Możesz grać z wykorzystaniem popularnych chwytów (z pustymi strunami). Proponuję Ci jednak zacząć od akordu a-moll w układzie na V progu, by przejść do G-dur z poprzeczką na III progu, następnie F-dur z poprzeczką na I progu i E-dur na początku gryfu.
Proponuję Ci – nie zmieniaj opalcowania akordu E-dur na najbardziej popularne (palcami 1,2,3), a tylko przesuń układ F-dur na E-dur, odchylając palec wskazujący do góry. Przyda Ci się to przy przejściu z F-dur na E-dur przy szybkich tempach.
Poniżej diagramy akordów, o jakich piszę:
Czytaj dalej → Lekcja: Modyfikacja bicia w metrum 4/4 (10)