Lekcja: ​Modyfikacja ​bicia na 4/4​ (7/11) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja: ​Modyfikacja ​bicia na 4/4​ (7/11)

Lekcja: ​Modyfikacja ​bicia na 4/4​ (7/11)

Przeniesienie akcentów na „słabe” części taktu

Bardzo ciekawym rozwiązaniem rytmicznym dla instrumentu grającego akompaniament jest zagranie przez pewien czas uderzeń na słabsze, mniej zazwyczaj akcentowane części taktu, tzw. granie na „i”. Zauważ, że w ten sposób zagrane jest aż 6 następujących po sobie uderzeń od połowy 3 do końca 4 taktu we wstępie do utworu „Naiwne pytania”.

Taki sposób grania już przedstawiłem w lekcji z rytmem 2/4. Tam jednak graliśmy sobie również dźwięk basu kciukiem, co dawało nam silne „podparcie rytmu”.

Teraz wyćwicz granie tylko na „i”. To ćwiczenie jest poważnym wyzwaniem dla większości początkujących. Włącz metronom w tempie 120 i spróbuj zagrać w ten sposób:

Pobierz ⇒ bicie na i-1

Metronom klika na „raz”, Ty grasz na „i” (pomiędzy kliknięciami), metronom klika na „dwa”, Ty grasz na „i”… itd. Jeśli nie wychodzi Ci jeszcze, to wracaj oczywiście do tego ćwiczenia w kolejnych dniach aż wyjdzie, a tymczasem „pomóż sobie”, zaczynając takt dodatkowym uderzeniem na „raz”. Zrób to w ten sposób:

Pobierz ⇒ bicie na i-2

Ostatnie dwa przykłady zagrałem progresją akordów wykorzystywaną w bardzo wielu utworach:

G | e | a | D

Wykorzystywanie tego typu następstwa akordów popularne było szczególnie w latach ’60-’70. np. bazują na niej tak znane utwory jak „Diana” (Paul Anka), czy „Oh! Carol” (Neil Sedaka). Powyższe przykłady zagrałem bez przytłumiania strun. Tego typu akompaniament – na „i” – stosowany jest w różnych gatunkach muzycznych jako podstawowy. Chcę jednak podkreślić, że w dzisiejszej lekcji pokazuję Ci go jako przykład chwilowej modyfikacji bicia na 4/4, dlatego nie proponuję tłumienia wybrzmiewania strun. W taki sposób właśnie zagrany jest 3, 4 takt wstępu do „Naiwnych pytań”.

Jeśli jednak zechcesz potraktować ten akompaniament jako podstawowy, to warto wybrzmiewanie strun tłumić. Najlepszym przykładem będzie tu muzyka reggae, gdzie zadanie gitarzysty ogranicza się często do grania właśnie takiego grania na „i”, jednak z bardzo krótko i ostro zagranymi akordami. W polskiej muzyce sztandarowym przykładem jest utwór Maanamu „Kocham Cię, kochanie moje”. W kursie graliśmy już podobny akompaniament np. w utworze „Prawy do lewego” z rep. Kayah i Bregowicza, jednak wtedy graliśmy jeszcze dźwięk basu i dogrywanie akordu na „i” było przysłowiową bułką z masłem.


Czytaj dalej → Lekcja: ​Modyfikacja ​bicia w metrum 4/4​ (8)