Lekcja: Akordy sus, add, omit (4/6)
Akordy sekstowe X6 i x6
Kolejnym odstępstwem od stosowania tercji w akordach jest akord sekstowy (6). Teoretycznie można byłoby go nazwać Xadd6. Napisałem, że tylko teoretycznie, bo oczywiste jest, że seksta jest dodana do akordu, a nie np.cokolwiek zastępuje. Możesz się spotkać zarówno z akordem X6 (durowym), jak i x6 (molowym). Teraz na konkretnym przykładzie chcę Ci pokazać pewną prawidłowość dla akordu durowego z sekstą – X6.
Przeanalizujmy akord C6. W akordzie tym cyfra 6 (seksta), to dźwięk A (szósty składnik skali C-dur).
C D E F G A H C
1 2 3 4 5 6 7 8
czyli C6 to C E G A.
Zwrócę Twoją uwagę na to, że gdybyśmy napisali te dźwięki od A – A C E G, to uzyskamy akord a7. To dobra informacja dla Ciebie, bo to ułatwia życie 🙂
Poznałeś kolejną ciekawą zależność pomiędzy akordami C-dur i a-moll. Bo jaka jest zależność między skalami C-dur i a-moll pewnie pamiętasz. Przypomnę, byś sobie zestawił te dwie zależności ze sobą. Tak łatwiej zapamiętać. Skala C-dur i a-moll są skalami pokrewnymi – zbudowanymi z tych samych dźwięków (patrz poprzednia lekcja).
Czytaj dalej → Lekcja: Akordy sus, add, omit (5/6)