Lekcja: Tercjowa budowa akordów (5/5) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja: Tercjowa budowa akordów (5/5)

Lekcja: Tercjowa budowa akordów (5/5)

Akord zmniejszony i zwiększony

Pozostały nam jeszcze dwie możliwości zbudowania akordów przez inne połączenie dwóch tercji – tercja mała i tercja mała (3+3) oraz tercja wielka i tercja wielka (4+4). Te akordy spotkasz raczej rzadko w początkowej fazie nauki. Praktycznie stosuje się je częściej jako krótko wybrzmiewające łączniki pomiędzy innymi akordami. Rzadziej jako dłużej wybrzmiewające akordy.


Akord zmniejszony (oznaczamy jako XzmXdim lub rzadziej Xmoll5-)

Akord zmniejszony zbudowany jest z tercji małej i tercji małej.

Ćwiczenie dla Ciebie 
Przebadaj, że akord H jest akordem zmniejszonym w skali C-dur.

Uwaga!!! Nie stosuj zapisu  Xmoll-5  (czyli znak „-„ przed „5”), bo nie oznacza to akordu zmniejszonego (dojdziemy do tego).


Akord zwiększony (oznaczamy jako Xzw, X+ lub X5+)

Akord zwiększony zbudowany jest z tercji wielkiej i tercji wielkiej.

Ćwiczenie dla Ciebie
Przebadaj, że akord E w skali a-moll (harmonicznej), może być nie tylko durowy (jest wtedy wyraźną dominantą), ale też może być właśnie zwiększony!!!


Ciekawostka!
Mistrzem w pięknym wykorzystaniu akordów świetnie rozłożonych w skali jest w polskiej muzyce Seweryn Krajewski. Jako dodatkowe ćwiczenie do drugiej lekcji polecam bardziej wprawionym nieśmiertelny utwór napisany przez duet autorski Krajewski-Osiecka: „Niech żyje bal” z rep. Maryli Rodowicz. Co interesującego dla Ciebie w tym przykładzie?

  • Występuje tu właśnie zastosowanie zarówno akordu zwiększonego, jak i durowego – obydwa zbudowane od dźwięku E (trzeci i czwarty takt zwrotki).
  • Możesz zagrać na razie ten utwór właśnie poznanym biciem na 3.
  • Utwór jest w poznanej właśnie skali a-moll.
  • W solo gitary utwór bardzo ciekawie przechodzi do (również poznanej przez nas) skali A-dur.

    a-moll                                                                      E7/5+                         E-dur7

„Życie, kochanie, trwa tyle, co taniec, fandango, bolero, be-bop…”

Pobierz akordy do całego utworu -> http://implebot.pl/link/A37192/1/0/cd9803


Dla dociekliwych

Na zakończenie lekcji skomentuje pewne uproszczenia, jakiego używałem w dotychczasowych lekcjach. Mówiłem o dwóch skalach nazywając je dur i moll. Formalnie jednak to, co nazywałem skalą durową, to jest skala jońska, a to co nazywałem skalą molową (naturalną), to skala eolska.

Na potrzeby tego kursu możemy zostać przy nazewnictwie skala durowa i skala molowa. Wchodząc w szczegóły innego kursu, czyli grając solówki gitarowe, nie moglibyśmy stosować tak dużego uproszczenia.

Jest jeszcze ogromna liczba skal mających charakter molowy i durowy.

Skalę określamy jako skalę o charakterze durowym, gdy trzeci jej składnik to tercja wielka. Analogicznie skalę określamy jako tę o charakterze molowym, gdy trzeci jej składnik, to tercja mała.

Chcesz wiedzieć więcej? Pogooglaj np. użyciem hasła „skale modalne”.


Na dzisiaj to wszystko. Jeśli czytasz te słowa, to masz u mnie ogromnego plusa za wytrwałość. Posiadłeś bardzo przydatną wiedzę. Dużo było o tercjach. Ja Cię zapewniam, że ten interwał bardzo Ci się przyda w życiu muzyka np. przy budowaniu harmonii, solówek w dwudźwiękach i arpeggiach.

W następnej lekcji teoretycznej powiem Ci o tym, że nie warto silnie rozdzielać utworów w skalach molowych od tych w skalach durowych. Często jest to silnie wymieszane (szczególnie w muzyce rozrywkowej). Czyli rzecz będzie o skalach pokrewnych.

Pozdrowienia i do następnego razu,

Witek


Jeśli zainteresował Cię powyższy artykuł – lekcja gry, a chcesz uczyć się gry na gitarze w sposób zorganizowany w oparciu o materiał wprowadzany w rozsądnej kolejności według starannie dobranych przykładów… – polecam ci zapisanie się na

Darmowy kurs gry na gitarze od podstaw.

Gdy zdecydujesz, że chcesz stawiać kolejne kroki w edukacji gitarowej pod okiem doświadczonego nauczyciela gry, wtedy zapraszam Cię do kontaktu ze mną. Chętnie podzielę się swoją wiedzą i przekażę Ci umiejętności.

Polecam Ci głównie kontakt przez e-mail: witold.slendakowski@gmail.com.
Możesz skorzystać też z kontaktu przez telefon: 502 218 525.
Być może nie odbiorę (zapewne prowadzę zajęcia) – wtedy napisz SMS, a ja oddzwonię.

Zajęcia prowadzę głównie w swoim studio muzycznym pod Piasecznem.
W niektóre dni dojeżdżam do uczniów.
Wieczorami i rano udzielam lekcji przez Skype.