Lekcja: Modyfikacja bicia na 4/4 (6/11)
Ozdobniki melodyczne
Powróćmy do przykładu, jaki Ci przedstawiłem na początku lekcji. Tym razem wsłuchajmy się w jego melodykę.
Jak na taki krótki przykład, zastosowanych jest tu sporo ozdobników melodycznych. Zobacz dokładną tabulaturę:
W pierwszym takcie gramy cały czas akord G-dur. Jednak dźwięki się zmieniają – na drugiej strunie kwintę (dźwięk D) zmieniamy na jedno uderzenie na tercję (dźwięk H) akordu G-dur. Robimy to, podnosząc na chwilę palec serdeczny ponad strunę. W drugim takcie mamy modyfikację akordu w tym samym miejscu taktu. Tu jednak akord nam się rozszerza, gdyż na chwilę wprowadzamy dźwięk D, czyli septymę akordu. W ostatnich dwóch taktach wprowadzamy modyfikację tercji na sekundę (Xsus2) i na kwartę (Xsus4).
Powyższe rozwiązania są bardzo często stosowane i świetnie się „sprzedają”. Warto je zapamiętać i wykorzystywać w innych utworach.
Na czym się te rozwiązania opierają?
W tym przykładzie jest to modyfikowanie akordów, poruszając się jedynie po dźwiękach podstawowej skali w jakiej gramy (tutaj jest to gama G-dur). Pisałem o tym w jednej z lekcji teoretycznych.
Niebawem napiszę o sposobach ciekawego wychodzenia poza dźwięki podstawowej skali przy tworzeniu harmonii. Póki co, pozostańmy przy założeniu, że cały utwór – wszystkie jego akordy – opieramy jedynie na tej jednej skali.
Czytaj dalej → Lekcja: Modyfikacja bicia w metrum 4/4 (7)