Lekcja 5Na zawsze i na wieczność poprzeczki + motyw solowy​(Kurs na „Sześć Strun Świata”) – Lekcje gry na gitarze – Piaseczno
Lekcja 5
Na zawsze i na wieczność
poprzeczki + motyw solowy​

(Kurs na „Sześć Strun Świata”)

Lekcja 5
Na zawsze i na wieczność
poprzeczki + motyw solowy​

(Kurs na „Sześć Strun Świata”)

No to gramy dalej… w kółko 🙂

Wybrałem dla Ciebie na dzisiaj do ćwiczenia gry gitarowej utwór „Na zawsze i na wieczność” z repertuaru zespołu Wilki.
To nie jest przypadkowy wybór. Chcę Cię zapewnić, że wybierane utwory do kolejnych lekcji, to bardzo przemyślane pozycje związane z kolejnymi latami doświadczeń w nauczaniu gry. Dążę do tego, aby każdy nowy utwór, który wykorzystujemy w ćwiczeniach gry na gitarze wprowadzał w jak najbardziej przystępnej formie wejście w niełatwe czasem techniki gry.

Dzisiaj dwa bardzo istotne elementy gry, to:

  1. chwytanie akordów z poprzeczką
  2. wykorzystywanie różnych technik gry gitarzysty

Zróbmy więc wspólnie kolejny krok w świat najbardziej wszechstronnego instrumentu jaki istnieje – kontynuujmy raz obrany i fascynujący kurs, którym jest kurs na sześć strun świata…


Dobra rada!

Wykorzystaj wszechstronność gitary.

Sięgaj w grze gitarowej do różnych elementów – gry akordowej pasażami i biciami, fragmentów solowych, riffów…


Lekcja 5

O czym w lekcji?

  • „Na zawsze i na wieczność” i granie w pętli
  • Harmonia utworu „Na zawsze i na wieczność” (akordy)
  • Akordy z poprzeczką
  • Na zawsze i na wieczność – wstęp
  • Motyw solowy
  • Arpeggio
  • Granie całego utworu różnymi technikami
  • Ćwicz z programem
  • Solo gitarowe

„Na zawsze i na wieczność” i granie w pętli

Jak już zaznaczyłem we wstępie, w dzisiejszej lekcji „na tapetę” weźmiemy utwór „Na zawsze i na wieczność”.

Wszystkie elementy gry gitarowej, które chcę z Tobą przećwiczyć, zebrałem i zawarłem w filmiku poniżej.

Nagrywałem je przy wykorzystaniu popularnego ostatnio technologicznego rozwiązania –  loopera, tzn. urządzenia, które nagrywa moją grę i odtwarza w pętli nagrany fragment, do którego następnie dogrywam kolejne tzw. „ślady”.

Nagrywając film, wykorzystałem podstawową wersję loopera Ditto znanej firmy TC Electronic.

Jeśli zainteresujesz się tego typu graniem, możesz wykorzystać każde urządzenie tego typu. Na początek polecam niewielki, a solidnie wykonany looper ArsNova

Zapewne zechcesz dowiedzieć się więcej o takim graniu na gitarze samemu ze sobą. Jest dużo ciekawych przykładów dostępnych chociażby na YouTube. Jakaś moja propozycja? – Proszę bardzo! Bardzo ciekawie wykorzystał granie z looperem Ed Sheeran w utworze „Shape of You”. Znajdziesz jego wiele wykonań. Np. to z występu podczas LIVE GRAMMYS 2017.

W nawiązaniu do tego, nad czym pracujemy dodam, że na tym nagraniu zobaczysz akordy z poprzeczką, których chwytanie będziemy ćwiczyć w dzisiejszej lekcji.

A wracając do dodatkowych urządzeń – być zechcesz posiadać looper i może zdecydujesz się na zakup w moim sklepie. Jeśli tak, to zapewniam Cię, że będę to traktował jako wsparcie dla kursu i naszej wspólnej pracy nad Twoją grą 🙂


Harmonia utworu „Na zawsze i na wieczność” (akordy)

Akordy do poszczególnych części utworu, na bazie którego będziemy dzisiaj ćwiczyć naszą grę na gitarze, przedstawiają się następująco:

wstęp i łącznik

a | G | F | a |/ x2

zwrotka

a | G | F | a |/ x2

refren

F | a | F | a |
F | a | F | E |

solówka gitarowa

F | a | F | a |

F | a | F | a |

Zrobiłem i oddaję do Twojego użytku kompletne opracowanie „Na zawsze i na wieczność” do pobrania w pliku .pdf


Akordy z poprzeczką

​Jednym z najważniejszych elementów dzisiejszej lekcji jest wprowadzenie do sprawnego chwytania akordów z poprzeczką.
Przykładem, który będzie nas prowadził do celu jest motyw ze wstępu utworu, grany na akordach a | G | F | a |.
W filmie z looperem widzisz zagrany przykład w czasie 0:29-0:44. Podkreślam (chociaż widać to w filmie), że w akordzie a-moll i G-dur w tym przypadku nie chodzi o chwyty, które poznaliśmy w poprzednich lekcjach.

Omówię więc teraz, jak grać akordy z poprzeczką.

Zanim zagramy wspomniany wyżej przykład na konkretnych chwytach, proponuję Ci ćwiczenie wprowadzające.

Celem naszego ćwiczenia będzie dociśnięcie wszystkich 6 strun jednym (wskazującym) palcem.

​​Wykonaj ćwiczenie:
  • Dociśnij palcem wskazującym pierwszą strunę (e-1) na V progu i zagraj dźwięk. Proste, prawda? Udało Ci się na pewno.

Pobierz ⇒ Poprzeczka na gitarze przez 1 strunę

  • Dociśnij końcem palca dwie pierwsze struny (e-1 i H-2) na V progu i zagraj po kolei dźwięki na strunach e-1 i H-2. Udało się? Spodziewam się, że tak. Wprawdzie trzeba było już zastosować krótką poprzeczkę, jednak nie powinno być z tym trudności. Struny obejmuje nadal palec przed zgięciem w pierwszej kostce.

Pobierz ⇒ Poprzeczka na gitarze przez 2 struny

  • Chwyć teraz trzy struny od dołu jednym palcem. Zagraj dźwięki. Spodziewam się, że też się udało. Zapewne zauważasz jednak, że już zaczynasz kombinować :). Wystarczy postarać się grać dźwięki ze strun kilka razy pod rząd, a może okazać się, że już warto zacząć kombinować z ułożeniem poprzeczki. Zauważasz zapewne, że trzymanie płasko palca może obciążać na tyle mięśnie przedramienia, że odczuwasz zmęczenie. Spróbuj zrolować palec na zewnątrz dłoni i docisnąć brzegiem palca. Możesz wtedy wykorzystać siłę, jaką wytwarzają „szczypce” pomiędzy palcem wskazującym a kciukiem.

Pobierz ⇒ Poprzeczka na gitarze przez 3 struny

  • Idziemy dalej – obejmij palcem wskazującym 4 dolne struny. Być może pojawiły się już problemy z tym, aby grając kolejne dźwięki słyszeć wybrzmiewanie tych z poprzednich strun. Być może, chcąc usłyszeć dźwięki kolejnych strun, poprawiasz uchwycenie podczas grania kolejnych dźwięków. Zauważmy – pojawia się wyzwanie związane z tym, że struny nie chwytamy jednym fragmentem palca. Musimy docisnąć również zagięciem w kostce. Sądzę jednak, że rolowanie palca na bok i dociśnięcie „szczypcami” daje jeszcze rezultat.

Pobierz ⇒ Poprzeczka na gitarze przez 4 struny

  • Dociśnij teraz pięć strun. Mogą zaczynać się „schody”. Dociskając, możesz „trafić” na którąś strunę drugim zgięciem w palcu. Zauważ, że masz zapas w długości wykorzystanego palca – możesz chwycić trochę niżej lub nieco wyżej. Staraj się poszukać dobrego ułożenia dla swojego dokładnie palca.

Pobierz ⇒ Poprzeczka na gitarze przez 5 strun

  • I teraz jeszcze wszystkie 6 strun. Pamiętaj. Brzegiem palca… niżej lub wyżej… warto zdać sobie sprawę, że każdy z nas ma inne palce – długość… siła… grubość… Zdaj sobie sprawę, że w grze na gitarze nie istnieje jedno uniwersalne rozwiązanie zagadnień technicznych obowiązujące dla wszystkich. Często nie ma jednej złotej rady dla każdego. To dokładnie Ty ze swoim palcem musicie znaleźć rozwiązanie 🙂

Pobierz ⇒ Poprzeczka na gitarze przez 6 strun

Chwytanie wszystkim strun na tym jednym progu jednym palcem (jak w ćwiczeniu powyżej) jest mało przydatne, bo nie ma aż tak trudnych chwytów nie wspomaganych innymi palcami, ale ćwiczeniem tym pokazujesz sobie bardzo wiele. Wracaj do niego również wtedy, gdy już pójdziesz dalej z ćwiczeniami poprzeczek.

Tyle ćwiczeń wstępnych… – a teraz chwyć już pierwszy cały akord.

Chwycenie konkretnego akordu jest nawet trochę łatwiejsze niż uchwycenie wszystkich strun jednym palcem na tym samym progu (jak w ćwiczeniu powyżej).

Dlaczego? Bo nie wszystko musimy poprzeczką docisnąć. Zauważ, że struny 4 i 5 dociskane są indywidualnie palcami (serdecznym i małym). Co za tym idzie – nie trzeba na tych strunach przykładać aż tak dużej siły palca pierwszego, chwytając poprzeczkę.

Szósta struna zapewne też „działa”, bo dociskamy ją końcem palca – dokładnie jego opuszką. Domyślam się (a wręcz wiem z wielu lat obserwacji), że największe wyzwanie może stanowić dociśnięcie struny G-3. Staraj się więc poświęcić dociśnięciu tej struny najwięcej uwagi.


Na zawsze i na wieczność – wstęp

Teraz już wróćmy do konkretnego przykładu.

Chwyty, jakie będą nam potrzebne, to:

a-moll – wersja chwytana z poprzeczką na V progu
G-dur – wersja chwytana z poprzeczką na III progu
F-dur – chwytany z poprzeczką na I progu

Graj po kolei i równo w akordzie a-moll struny 1, 2, 3 i 4… i przechodź od razu do kolejnego akordu – czyli do G-dur i tu tak samo struny 1, 2, 3 i 4… i przechodzisz do akordu F-dur… i podobnie – struny 1, 2, 3 i 4… Teraz wracasz na akord a-moll i robisz pociągnięcie w dół. Staraj się, przesuwając rękę z chwytu na chwyt, nie rozkładać ułożonych już palców. Przemieszczaj cały układ.

Poniżej przedstawiam Ci tabulaturę tego ćwiczenia, które opisałem słowami powyżej.

Przypominam Ci, że opisany sposób gry palcami prawej dłoni powinien wykorzystywać wszystkie palce – prawidłowo będzie zagrać każdy akord kolejno palcami prawej ręki: serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk. Dlaczego? – Po odpowiedź odsyłam Cię do lekcji 4.

Proponuję Ci ćwiczenie tego fragmentu razem z nagraniem wszystkich śladów z filmiku. Najlepiej pobierz i odtwarzaj w pętli:

Pobierz ⇒ „Na zawsze i na wieczność” – wstęp


Motyw solowy

Poza planem nauczania – a raczej wyprzedzając tematy z tego planu – proponuję Ci zagranie motywu solowego. Zamieszczam Ci tabulaturę – robię to, wyprzedzając ćwiczenie związane z grą solową, wykorzystaniem kostki gitarowej, odczytywania nut… itp.
Takie ćwiczenia będę omawiał w dalszych lekcjach (np. w lekcji 8)

Robię to, bo wierzę, że możesz mieć ochotę na granie już również innych rzeczy, jak tylko akordy.

Dlatego właśnie poniżej zamieszczam Ci już dziś tabulaturę (a również nuty) motywu ze wstępu. Dodatkowo odsyłam Cię do filmu z moim nagraniem, gdzie możesz podpatrzeć sposób gry – czas 0:57-1:15.

Różne wersje nagrań

Do tego fragmentu solowego mam jedna dość istotną uwagę. We wstępie w wersji z oficjalnego teledysku tego utworu nie słychać tej melodii. Znajduje się ona za to w wersji płytowej. Dlatego jeśli chcesz usłyszeć tę melodię w nagraniu, to możesz posłuchać z płyty lub np. szukając innych wersji na YouTube. MOże być np. ta z tekstem.

Odczytywanie tabulatury
Jeśli nie wiesz jeszcze, w jaki sposób czytać tabulaturę, możesz zerknąć do lekcji na mojej stronie z poprzedniego kursu: http://www.gitara-lekcje.pl/lekcja-pasaz-na-44-rock-pop-ballada-24/


Arpeggio

Ostatnie ćwiczenie w dzisiejszej lekcji to granie akordów refrenu z wykorzystaniem techniki arpeggio.
Czym jest arpeggio w grze gitarowej?

  1. Może to oznaczać trudną do nauczenia, wyćwiczenia i wykonania technikę szybkiego zagrania po sobie kilku dźwięków akordu  z wykorzystaniem wielu precyzyjnie pociągających struny palców… O tym jednak w przyszłości.
  2. Arpeggio może też oznaczać stosunkowo proste przeciągnięcie kostką lub jednym palcem prawej dłoni po wszystkich strunach (najczęściej od góry do dołu – od struny szóstej w kierunku struny pierwszej).

Wykonaj więc ćwiczenie, które będzie świetnym przykładem na zmienianie i ustawianie akordów wcześniej poznanych (z wykorzystaniem pustych strun tzw. open chords) na zmianę z akordami z porzeczką.

Graj więc razem z nagraniem oryginalnym utworu „Na zawsze i na wieczność” dostępnym na profilu zespołu Wilki na YouTube (czas 0:55-1:14).

a | F | a | F | a | F | a  | E

Poniżej pokazuję Ci jak chcę, aby to ćwiczenie u Ciebie wyglądało.

Pobierz ⇒ „Na zawsze i na wieczność” – arpeggio (autoreverse)


Granie całego utworu różnymi technikami

Proponuję Ci wykonywanie obszernego ćwiczenia polegającego na graniu całego utworu od początku do końca bez zatrzymania się. Możesz to robić z nagraniem oryginalnym zespołu Wilki dostępnym na YouTube lub możesz też grać z plikiem programu TuxGuitar (lub GuitarPro), który dla Ciebie przygotowałem.

„Na zawsze i na wieczność” ⇒TuxGuitar/GuitarPro

Uwaga!
Jeśli jeszcze nie wspomagałeś się plikami z tabulaturami gitarowymi, to… –  nic prostszego!

Odtworzysz takie pliki w darmowym programie TuxGuitar lub płatnym GuitarPro.
Pliki instalacyjne do tych programów znajdziesz z łatwością w Google lub możesz skorzystać z linków umieszczonych na mojej stronie (w dolnej części podstrony „Materiały” => „Narzędzia” ⇒ LINK)

Jakimi technikami grać bez zatrzymywania się, wykonując poszczególne fragmenty utworu?

  • wstęp i łączniki – motyw z ćwiczenia opisany w rozdziale o tytule „Na zawsze i na wieczność – wstęp”
  • zwrotki – bicie na 4/4 poznane już w lekcji nr 1
  • refreny – arpeggio – opisane w rozdziale o tytule „Arpeggio” powyżej

W pliku z tabulaturą zebrałem dla Ciebie to ćwiczenie w śladzie 1 – „Gitara – Ćwiczenie podstawowe”.


Ćwicz z programem

Nie korzystasz jeszcze z TuxGuitar?
Nagrałem Ci wszystko co trzeba, aby rozpocząć w kilkuminutowym filmiku. Kliknij tutaj: „TuxGuitar – obsługa programu” i w ciągu kilku minut wszystko Ci wyjaśnię.


Solo gitarowe

Dla absolutnie wyrywających się do przodu względem bieżącego materiału – umieściłem w pliku z tabulaturą również zapis prostej solówki gitarowej w tym utworze.

Jeśli i Ty już nabierasz ochotę na granie solowo – rozczytaj i wyćwicz solówkę.

Uwaga – to ćwiczenie może wymagać już gry kostką z kostkowaniem naprzemiennym, więc szczególnie to ćwiczenie uważam zdecydowanie jako materiał „nadobowiązkowy” 🙂


Ogłaszam koniec opisu lekcji 🙂

A dokładniej… – to ja kończę opisywanie ćwiczeń lekcji, a przed Tobą wiele pracy.

Nawiązując do zdania z utworu życzę Ci, aby gitara była drogą, która nigdy się nie skończy…

Pozdrowienia z kursu na Sześć Strun Świata przesyła

Witek Ślendakowski

P.S. Wszystko łatwiej ogarnąć i prawidłowo wprowadzać pod okiem nauczyciela. Zapraszam Cię więc na lekcje przez Skype lub w Studio

Pod tym linkiem znajdziesz więcej szczegółów dotyczących treści lekcji, terminów, zasad współpracy… – www.gitara-lekcje.pl/lekcje

Możesz te pisać: witold.slendakowski@gmail.com lub SMS +48 502-218-525